Hej!
Behöver lite snabba råd nu!
Säljarna har godkänt vårt förhandsbud. Allt är klart och imorgon förmiddag har vi kontraktsskrivning. Huset säljs av svensk fastighetsförmedling som ”varudeklarerat” och jag sa idag till mäklaren att givetvis vill vi ha en besiktningsklausul för att också få göra en egen besiktning.
Nej, va svaret. Hus som säljs med förhandsbud skrivs inte med besiktningsklausul eftersom det då innebär för stor risk att ställa in visningarna..
Hon menade att en telefongenomgång med besiktningsmannen fullbordar undersökningsplikten.
Hur går vi vidare nu? Jag litar inte på att telefonsamtalet räcker, men funkar det om vi köper Anticimex besiktningsgenomgång på plast? Googleresultaten för ”varudeklarerat” är ju inte direkt övertygande...
Behöver lite snabba råd nu!
Säljarna har godkänt vårt förhandsbud. Allt är klart och imorgon förmiddag har vi kontraktsskrivning. Huset säljs av svensk fastighetsförmedling som ”varudeklarerat” och jag sa idag till mäklaren att givetvis vill vi ha en besiktningsklausul för att också få göra en egen besiktning.
Nej, va svaret. Hus som säljs med förhandsbud skrivs inte med besiktningsklausul eftersom det då innebär för stor risk att ställa in visningarna..
Hon menade att en telefongenomgång med besiktningsmannen fullbordar undersökningsplikten.
Hur går vi vidare nu? Jag litar inte på att telefonsamtalet räcker, men funkar det om vi köper Anticimex besiktningsgenomgång på plast? Googleresultaten för ”varudeklarerat” är ju inte direkt övertygande...
Tacka nej och säg att ni då väljer en riktig budgivning med besiktningsklausul.
Besiktningen ger en möjlighet att förstå vilka kommande renoveringar och risker det finns i huset. Detta ger ER information till bra beslut på om priset är rätt eller för dyrt för er.
En utebliven besiktning hjälper säljaren och INTE er vid eventuella oklarheter.
Besiktningen ger en möjlighet att förstå vilka kommande renoveringar och risker det finns i huset. Detta ger ER information till bra beslut på om priset är rätt eller för dyrt för er.
En utebliven besiktning hjälper säljaren och INTE er vid eventuella oklarheter.
Jag hade aldrig köpt ett hus där säljarna inte accepterar en egen besiktning. Du ska inte inte lita på en mäklare.
Om säljarna anser att besiktningen är en risk så finns det ju all anledning att just besiktiga....
Om säljarna anser att besiktningen är en risk så finns det ju all anledning att just besiktiga....
man förstår ju säljaren. Det är en risk att det blir strul och att de då inte har visningen, men risken att det blir strul har de oavsett förhandsförsäljning eller försäljning efter budgivning.
Mäklaren ska uppmana dig att uppfylla din undersökningsplikt, och det är inte det han gör nu. Så han är definitivt på halt is.
Jag skulle föreslå att de senarelägger visningen med en vecka med en lam ursäkt och att du då under den veckan ser till att få en besiktning. Annars kan du alltid avvakta visningen.
Mäklaren ska uppmana dig att uppfylla din undersökningsplikt, och det är inte det han gör nu. Så han är definitivt på halt is.
Jag skulle föreslå att de senarelägger visningen med en vecka med en lam ursäkt och att du då under den veckan ser till att få en besiktning. Annars kan du alltid avvakta visningen.
Mäklaren insisterade flera gånger att det räckte med telefonsamtalet till Anticimex. Har lyckats jaga ikapp en besiktningsman nu som kan göra överlåtelsebesiktningen redan ikväll. Får se vad mäklaren tycker om det...mathiash77 skrev:
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
Intressant! Håll oss uppdaterade om vad som händer och vad mäklarens reaktion blir! 
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Jag kan iofs. förstå att när det gäller köp innan visning, så är ju lite av finessen för säljaren att få en färdig affär NU. Om den ändå inte är säker, så kan man kanske lika gärna invänta en vanlig budgivning.
I princip håller jag med, man skall göra en egen besiktning.
Men OM man nu hamnar i en situation där man tvingas att acceptera säljaren besiktning, om man vill just det här huset.
Då skulle jag iofs. säga att just "varudeklarerat" skulle kännas säkrare än andra varianter av säljarbesiktningar. Deras ansvarstäckning verkar vara bredare än andra varianter. Just iom att samma försäkring täcker både ev. dolda fel, och fel som bes. mannen borde anmärkt på.
Men det gäller ju då att ha järnkoll på vilka friskrivningar bes. mannen har lagt in. Typ taket besiktigas inte för det fanns ingen stege på plats (vanligt). Har han skrivit in punkter där ahn förordar fördjupad besiktning, och man sedan inte får göra en sådan, då skulle jag dra mig ur eller räkna med worst case för det som borde undersökas.
I princip håller jag med, man skall göra en egen besiktning.
Men OM man nu hamnar i en situation där man tvingas att acceptera säljaren besiktning, om man vill just det här huset.
Då skulle jag iofs. säga att just "varudeklarerat" skulle kännas säkrare än andra varianter av säljarbesiktningar. Deras ansvarstäckning verkar vara bredare än andra varianter. Just iom att samma försäkring täcker både ev. dolda fel, och fel som bes. mannen borde anmärkt på.
Men det gäller ju då att ha järnkoll på vilka friskrivningar bes. mannen har lagt in. Typ taket besiktigas inte för det fanns ingen stege på plats (vanligt). Har han skrivit in punkter där ahn förordar fördjupad besiktning, och man sedan inte får göra en sådan, då skulle jag dra mig ur eller räkna med worst case för det som borde undersökas.
Jag håller med. Förstår helt att de inte vill riskera att vi tar besiktningsklausulen som ett lätt sätt att backa om de ställt i flera visningar. Men samtidigt vill vi ju känna oss trygga med köpet.H hempularen skrev:Jag kan iofs. förstå att när det gäller köp innan visning, så är ju lite av finessen för säljaren att få en färdig affär NU. Om den ändå inte är säker, så kan man kanske lika gärna invänta en vanlig budgivning.
I princip håller jag med, man skall göra en egen besiktning.
Men OM man nu hamnar i en situation där man tvingas att acceptera säljaren besiktning, om man vill just det här huset.
Då skulle jag iofs. säga att just "varudeklarerat" skulle kännas säkrare än andra varianter av säljarbesiktningar. Deras ansvarstäckning verkar vara bredare än andra varianter. Just iom att samma försäkring täcker både ev. dolda fel, och fel som bes. mannen borde anmärkt på.
Men det gäller ju då att ha järnkoll på vilka friskrivningar bes. mannen har lagt in. Typ taket besiktigas inte för det fanns ingen stege på plats (vanligt). Har han skrivit in punkter där ahn förordar fördjupad besiktning, och man sedan inte får göra en sådan, då skulle jag dra mig ur eller räkna med worst case för det som borde undersökas.
I detta fallet är huset i fint skick och har i princip inga anmärkningar förutom krypgrunden, så jag har ingen orsak att tro att den är felaktigt gjord. Det finns inga noteringar om att det krävs vidare undersökning, om konstiga lukter eller dyl. som besiktningsmannen kan gömma sig bakom.
Jag förstår säljaren som säkert vill ha affären avklarad. I praktiken innebär besiktningsklausul i praktiken öppet köp, finns flera andra trådar här som behandlar detta. Därför är nog lösningen den som ni är inne på, en besiktningsmän görs så fort som möjligt och kontrakt först efter detta . Tänk på drt som redan skrivits här, att de flesta besiktningar inte omfattar alla områden.
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
En anmälan till Mäklarsamfundet är på sin plats, oavsett om du tillåts göra besiktningen eller ej. Såna skojare som den mäklaren behöver tas i örat.
Sen ska man skilja på telefonsamtal och telefonsamtal också.
Ett trevligt telefonsamtal med en besiktningsman kan ju vara lärorikt men ingenting man kan dra nytta av om det senare blir en tvist. Vissa besiktningsfirmor erbjuder tjänsten att besiktningen överlåts till köparen mot en mindre summa och att då också att besiktningsmannen blir ansvarig gentemot köparen om något i besiktningsprotokollet verkar felaktigt.
Jag ser inga konstigheter med att köpa en genomgång av redan gjort besiktning om det är ett förtroendeingivande protokoll OCH att besiktningsmannens skyldigheter gentemot kunden förs över till dig som köpare.
Att bara ta en genomgång utan att överlåta besiktningsmannens ansvar kan som sagt vara lärorikt men om man då i efterhand vill klaga på besiktningen så skulle besiktningsmannen bara kunna säga "FU, du är inte min kund".
Ett trevligt telefonsamtal med en besiktningsman kan ju vara lärorikt men ingenting man kan dra nytta av om det senare blir en tvist. Vissa besiktningsfirmor erbjuder tjänsten att besiktningen överlåts till köparen mot en mindre summa och att då också att besiktningsmannen blir ansvarig gentemot köparen om något i besiktningsprotokollet verkar felaktigt.
Jag ser inga konstigheter med att köpa en genomgång av redan gjort besiktning om det är ett förtroendeingivande protokoll OCH att besiktningsmannens skyldigheter gentemot kunden förs över till dig som köpare.
Att bara ta en genomgång utan att överlåta besiktningsmannens ansvar kan som sagt vara lärorikt men om man då i efterhand vill klaga på besiktningen så skulle besiktningsmannen bara kunna säga "FU, du är inte min kund".
