3 178 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Köp av fritidshus, fukt i krypgrund med lite påväxt delad kostnad säljare / köpare?
M
Måstegöraalltsjälv
Allvetare
· Stockholm
· 62 inlägg
Måstegöraalltsjälv
Allvetare
- Stockholm
- 62 inlägg
Jag har köpt ett fritidshus byggt -74 med krypgrund (riskkonstruktion) byggt på berg. I går hade jag en besiktningman av gamla gardet på plats och han konstaterade att fuktkvoten i reglarna var 17-19% (17% gränsvärde), på löst liggande brädbitar uppmättes 25% fuktkvot. På vissa av de spontade blindbottenbrädorna syntes lite vitmögel påväxt. Besiktningsmannen rekommenderade mig att täcka berget med åldersbeständig plast installera en liten avfuktare samt rolla Boracol (numera förbjudet att säljas i handeln) på de fåtal angripna brädorna.
Vitmöglet syns bara i vissa vinklar och när man sticker ner huvudet ï inspektionsluckan i golvet så ser allting jättefräscht ut vid första anblick.
Jag var själv med i krypgrunden och krälade runt på berget, där det såklart luktade unket och fuktigt, ett par timmar senare så luktade det fortfarande illa om mina händer trots noggrann tvagning.
Min frågeställning är vad som är brukligt beträffande åtgärd och kostnad mellan säljare och köpare? jag inser att jag köpt ett 44 år gammalt fritids hus med krypgrund och kan förvänta mig skick därefter. Jag tycker dock att dessa "fynd" är av sådan art att de måste åtgärdas och borde åtminstone delvis bekostas av säljaren. Eller är jag en dum gnällig köpare nu som som borde hålla mig till nyproducerat eller charterresor istället för att köpa fritidshus?
Vitmöglet syns bara i vissa vinklar och när man sticker ner huvudet ï inspektionsluckan i golvet så ser allting jättefräscht ut vid första anblick.
Jag var själv med i krypgrunden och krälade runt på berget, där det såklart luktade unket och fuktigt, ett par timmar senare så luktade det fortfarande illa om mina händer trots noggrann tvagning.
Min frågeställning är vad som är brukligt beträffande åtgärd och kostnad mellan säljare och köpare? jag inser att jag köpt ett 44 år gammalt fritids hus med krypgrund och kan förvänta mig skick därefter. Jag tycker dock att dessa "fynd" är av sådan art att de måste åtgärdas och borde åtminstone delvis bekostas av säljaren. Eller är jag en dum gnällig köpare nu som som borde hålla mig till nyproducerat eller charterresor istället för att köpa fritidshus?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Hade du tagit ut besiktningsmannen innan köpet kanske du haft någon möjlighet att påverka priset, men såhär i efterhand (som jag tolkar dig) så blir det nog svårt, tyvärr.
Men, å andra sidan är det inga stora kostnader att lägga plast. Pumpen (?) i bakgrunden antyder ju att det är alltid är varmt i grunden, och det sänker ju kravet på avfuktaren också.
Men, å andra sidan är det inga stora kostnader att lägga plast. Pumpen (?) i bakgrunden antyder ju att det är alltid är varmt i grunden, och det sänker ju kravet på avfuktaren också.
Jag hade nog bara gått vidare med affären, kanske föreslå lite vagt för mäklaren något om att man kanske kan dela på kostnaden. En viss typ av säljare skulle kanske erbjuda sig att ta hälften av kostnaden. Det handlar ju om billiga åtgärder här.
M
Måstegöraalltsjälv
Allvetare
· Stockholm
· 62 inlägg
Måstegöraalltsjälv
Allvetare
- Stockholm
- 62 inlägg
Jag har en besiktningklausul med återgång inskrivet i kontraket, så nog skulle jag ha läge att förhandla men det kanske uppfattas som "småaktigt".Dan_Johansson skrev:
Hade du tagit ut besiktningsmannen innan köpet kanske du haft någon möjlighet att påverka priset, men såhär i efterhand (som jag tolkar dig) så blir det nog svårt, tyvärr.
Bara om du "kräver" att få dela på kostnaden. När vi köpte bostadsrätt så upptäckte vi en kontakt som var lös, sa detta lite försiktigt till säljaren och de erbjöd sig att dra av en hel månadsavgift. I överkant rejält alltså, men det beror helt på säljare.M Måstegöraalltsjälv skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden