5 687 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
En tomt med två fastigheter - stycka av till två tomter med vars ett hus?
Jag och min sambo, tillsammans med min bror och hans sambo är spekulanter på en tomt på 4000kvm med två boningshus på. Idag ägs det i 4 st 25%-delar (ett par i ena huset och hennes föräldrar i det andra huset). Vi har kollat med banken och de säger nej till att vi får köpa det i 25%-delar. Dock finns det ev en annan bank som godkänner denna typ av ägande. Finns det någon annan som har erfarenhet av detta?
Ett alternativ är att min bror och hans sambo köper hela alltet och sedan går jag och min sambo in och hyr det ena huset och vi sätter igång en avstyckningsprocess direkt så att vi kan köpa loss Detta är under förutsättning att man får stycka av. Vi har försökt få tag på kommunen men det är ju hopplöst. Dock ligger tomten utanför detaljplan och där finns inga servitut. Dock säger vår bank igen åter nej till detta alternativ då de menar att de endast belånar fastigheter för privatbostad och kan inte heller räkna in uthyrning i kalkylen.
Någon som varit med om ngt liknande?
Ett alternativ är att min bror och hans sambo köper hela alltet och sedan går jag och min sambo in och hyr det ena huset och vi sätter igång en avstyckningsprocess direkt så att vi kan köpa loss Detta är under förutsättning att man får stycka av. Vi har försökt få tag på kommunen men det är ju hopplöst. Dock ligger tomten utanför detaljplan och där finns inga servitut. Dock säger vår bank igen åter nej till detta alternativ då de menar att de endast belånar fastigheter för privatbostad och kan inte heller räkna in uthyrning i kalkylen.
Någon som varit med om ngt liknande?
Moderator
· Stockholm
· 57 850 inlägg
Även utanför detaljplan så finns det ofta områdesbestämmelser som påminner om en detaljplan, där kan det finnas begränsningar om tomtstorlek. Inte helt ovanligt med krav på 2500 - 3000 kvm. I så fall kommer det inte att gå att stycka av tomten. Och det kan finnas andra hinder mot avstyckning också.
Om säljare/mäklare inte kan svara på om det går att stycka, så bör du förutsätta att de har frågat kommunen och fått negativt svar. Om det hade gått att stycka av så skulle de gjort det inför försäljningen, det ger ett högre pris. Om de hävdar att det går att stycka så måste du givetvis kolla det själv ändå. Lita framförallt inte på en uppgift från mäklaren.
Om du köper den här fastigheten, så är det viktigt att kontrollera att båda husen verkligen ingår i köpet. Det kan vara så att ena huset är på ofri grund (alltså att ex. bara två av delägarna äger det ena huset), i så fall ingår det inte med automatik i köpet.
Om säljare/mäklare inte kan svara på om det går att stycka, så bör du förutsätta att de har frågat kommunen och fått negativt svar. Om det hade gått att stycka av så skulle de gjort det inför försäljningen, det ger ett högre pris. Om de hävdar att det går att stycka så måste du givetvis kolla det själv ändå. Lita framförallt inte på en uppgift från mäklaren.
Om du köper den här fastigheten, så är det viktigt att kontrollera att båda husen verkligen ingår i köpet. Det kan vara så att ena huset är på ofri grund (alltså att ex. bara två av delägarna äger det ena huset), i så fall ingår det inte med automatik i köpet.
Bara ett tips i all välmening för att undvika misstförstånd när ni pratar med bank, kommun, lantmätare eller jurist:
En fastighet är INTE en byggnad. Fastighet = ett stycke mark. Det står till och med i lagboken (Jordabalken).
En tomt är hela eller en del av en fastighet. Ett skogsskifte har t.ex. oftast ingen tomtmark. Man brukar säga att tomt = den hävdade delen av fastigheten som upptas av byggnader, privat trädgård eller motsvarande.
En fastighet är INTE en byggnad. Fastighet = ett stycke mark. Det står till och med i lagboken (Jordabalken).
En tomt är hela eller en del av en fastighet. Ett skogsskifte har t.ex. oftast ingen tomtmark. Man brukar säga att tomt = den hävdade delen av fastigheten som upptas av byggnader, privat trädgård eller motsvarande.
Kan vara värt att förtydliga det med vad som mer ingår än marken enligt JB;B b8q skrev:
1 § Till en fastighet hör
byggnader, ledningar, stängsel och andra anläggningar som har anbragts inom fastigheten för stadigvarande bruk,
på rot stående träd och andra växter,
naturlig gödsel.
Till en fastighet hör även en sådan byggnad eller annan anläggning som är uppförd utanför fastigheten, om den är avsedd för stadigvarande bruk vid utövandet av ett servitut till förmån för fastigheten och inte hör till den fastighet där den finns. Detsamma gäller i fråga om en ledning eller annan anordning för vilken ledningsrätt har beviljats, om det vid en förrättning enligt ledningsrättslagen (1973:1144) har förordnats att rätten skall höra till fastigheten. Lag (2006:42).
Klicka här för att svara