3 651 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
Avräkning vid försäljning
Absolut. Fortfarande är dock huvudregeln att ni ska ersätta säljaren med er andel av räkningen, dvs hälften av ursprungskostnaden. Givetvis ska ni inte betala något av inkassokostnaden, den är helt och hållet säljaren problem, eftersom hen hade fått räkningen innan tillträdet och inte heller gav den till er så att ni kunde betala den.
Om vägföreningen är en samfällighetsförening, vilket jag antar det är, så är det tyvärr så att, även om man inte var ägare till sin fastighet vid tillfället som avgiften gäller för är man skyldig att betala (förutom skulder som uppkom mer än ett år före tillträdesdagen), detta är reglerat i paragraf 44 i lagen om samfälligheter. Eventuella pengar man vill kräva av fastighetens förra ägare får man sköta själv och i efterhand. Så vägföreningen har alltså rätt att (och måste) driva in skulden från den nya ägaren. Därför bör man som ny ägare undersöka att det inte finns obetalda räkningar/skulder. Hårda bud alltså! (detta gäller alltså bara skulder till samfällighetsföreningar)
Intressant. Är det mäklarens ansvar att kolla med säljaren om detta? Nu skickade vägföreningen inkassokrav till förra ägare. Inga stora pengar för mig men intressant frågeställning.J jaga skrev:Om vägföreningen är en samfällighetsförening, vilket jag antar det är, så är det tyvärr så att, även om man inte var ägare till sin fastighet vid tillfället som avgiften gäller för är man skyldig att betala (förutom skulder som uppkom mer än ett år före tillträdesdagen), detta reglerat i paragraf 44 i lagen om samfälligheter. Eventuella pengar man vill kräva av fastighetens förra ägare får man sköta själv och i efterhand. Så vägföreningen har alltså rätt att (och måste) driva in skulden från den nya ägaren. Därför bör man som ny ägare undersöka att det inte finns obetalda räkningar/skulder. Hårda bud alltså! (detta gäller alltså bara skulder till samfällighetsföreningar)
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Fast som jag tolkar paragrafen (är dock inte jurist) så är förre och nuvarande ägare solidariskt betalningsskyldiga gentemot samfälligheten. Det står ".... svarar den nye ägaren tillsammans med den förre ägaren gentemot föreningen för oguldet belopp som dessförinnan påförts den förre ägaren ...". Hoppas jag inte skurit bort någon väsentlig del i citatet.
Om detta skall tolkas som solidariskt ansvar, så kan föreningen välja om de ställer kravet mot förre, eller nuvarande ägare. Jag tror att en mäklare är skyldig att informera sig (och köparen) om vilka skulder av den här typen som kan följa med i köpet.
Om detta skall tolkas som solidariskt ansvar, så kan föreningen välja om de ställer kravet mot förre, eller nuvarande ägare. Jag tror att en mäklare är skyldig att informera sig (och köparen) om vilka skulder av den här typen som kan följa med i köpet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 254 inlägg
Har ni haft avräkning och säljaren hade en känd kostnad som denne inte tog upp kan man ju argumentera för att denne valt att ta kostnaden själv. Att avsikten i själva verket var att dumpa hela kostnaden på er skulle i alla fall få mig att vara betydligt mer avog till att ta min rättmätiga andel än jag annars skulle vara. Sen skulle jag nog iofs betalat halva ändå, men sugen på att skita i det hade jag varit...
Tror dock inte många procent av mäklarna fattar vad vi pratar om här, tyvärr ...H hempularen skrev:
Är det inte lämpligt att kontakta vägföreningen och säga att du vill betala in din del av beloppet.
Visa på när du flyttade in och hur du då vill att kostnaden ska fördelas. Fördelen är att risken att de kommer med inkasso till dig är liten och du kan hävda att du betalt din del.
Nackdelen är ju om säljaren vägrar betala sin del. Då kan vägföreningen gå på dig istället. Har du tur så vet redan föreningen att gubben är en gnällig typ som oftast inte betalade i tid. Då är säkert deras inställning att gubben ska betala......... känner igen situationen
Visa på när du flyttade in och hur du då vill att kostnaden ska fördelas. Fördelen är att risken att de kommer med inkasso till dig är liten och du kan hävda att du betalt din del.
Nackdelen är ju om säljaren vägrar betala sin del. Då kan vägföreningen gå på dig istället. Har du tur så vet redan föreningen att gubben är en gnällig typ som oftast inte betalade i tid. Då är säkert deras inställning att gubben ska betala......... känner igen situationen
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 254 inlägg
Fast nu har ju säljaren redan betalat...
Klicka här för att svara