harry73
D Daniel 109 skrev:
Argon är en ädelgas, den medför defenitivt ingen missfärgning. Å andrasida. Är det sannolikt inte så mycket argon kvar efter så lång tid även om det varit det från början.
Min killgissning är att argon läcker ut och samtidigt kommer syre in. Syre oxiderar metallbeläggningen som skapar missfärgning
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Använd gärna "snabel-a" framför användarnamnet så får den du siktar på en notis om att det hänt något .. :)
Varför? @ har i dessa sammanhang betydelsen ”at” eller på svenska ”vid” eller ”hos”. Hur kan det rikta ett meddelande till en person?
 
Taggar du någon, te x @Daniel 109 , så får vederbörande ett meddelande om det (om man inte har stängt av den funktionen).
Då vet man att man har blivit omnämnd i nån tråd och kan kolla vad det handlar om...
 
D Daniel 109 skrev:
Varför? @ har i dessa sammanhang betydelsen ”at” eller på svenska ”vid” eller ”hos”. Hur kan det rikta ett meddelande till en person?
Blir väl en notis? Om inte annat så blir det ju lättare att rikta ett inlägg till fler personer;

@Daniel 109 här pratar vi OT.

@TWX såhär blir det tydligare.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Min killgissning är att argon läcker ut och samtidigt kommer syre in. Syre oxiderar metallbeläggningen som skapar missfärgning
Ja, om det finns någon metallbelägning vilket inte är säkert eftersom det var tillval på de flesta 3-glas fönster. Argon är samma gas som används i glödlampor för att skydda glödtråden för att brinna upp i förtid och leder värme väldigt dåligt, dvs bra isolerverkan. När en glödlampa börjar läcka argon så går glödtråden snabbt sönder. Men en glödlampa kan hålla i åtskilliga år och likaså 3.-glasfönster.
 
harry73
men finns det ingen metallbeläggning, blir det inte heller missfärgning
Mitt inlägg handlade inte om glasets förväntade livstid men principen bakom missfärgningen
 
harry73 harry73 skrev:
@Grävling15 hur blev det? Skrev ni på kontrakt idag? Fick ni huset besiktigat?
Japp! Fick tag i en otroligt dedikerad besiktningsman som kom ut efter arbetstid på måndags kvällen och skickade oss protokollet senare samma kväll. Morgonen därpå skrev vi på kontraktet. (y) Samma morgon ringer besiktningsmannen igen och frågar min man ”Är det du som är Grävling15?”. :crysmile: Han hade läst mitt andra inlägg om krypgrunden och ville försäkra oss om att det var ett mycket fint hus vi köpte. :D Bästa rekommendationerna till Ekström Byggteknik!

Intressant nog skilde sig besiktningsmannens bedömning från hur Anticimex skrivit på flera punkter. Däribland krypgrunden som var i betydligt bättre skick än Anticimex hävdat och utan fuktskador eller förhöjda värden. (Kanske var någon sugen på att sälja avfuktare?)
 
  • Gilla
yonna och 19 till
  • Laddar…
harry73
Grattis!
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 3 till
  • Laddar…
G Grävling15 skrev:
Japp! Fick tag i en otroligt dedikerad besiktningsman som kom ut efter arbetstid på måndags kvällen och skickade oss protokollet senare samma kväll. Morgonen därpå skrev vi på kontraktet. (y) Samma morgon ringer besiktningsmannen igen och frågar min man ”Är det du som är Grävling15?”. :crysmile: Han hade läst mitt andra inlägg om krypgrunden och ville försäkra oss om att det var ett mycket fint hus vi köpte. :D Bästa rekommendationerna till Ekström Byggteknik!

Intressant nog skilde sig besiktningsmannens bedömning från hur Anticimex skrivit på flera punkter. Däribland krypgrunden som var i betydligt bättre skick än Anticimex hävdat och utan fuktskador eller förhöjda värden. (Kanske var någon sugen på att sälja avfuktare?)
Precis det jag antydde i ett tidigare inlägg. (Jag älskar att säga "Vad var det jag sa":rofl:)

Hursomhelst, grattis till huset!
 
  • Gilla
No1_CousCous och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.