Köpa & Sälja hus
Forskande Fukttekniker: [citat] Använd halvmask med P3 filter om du ska röra i materialet. Det är bättre än en mask som släpper igenom mer partiklar och kanske inte sitter tätt runt näsa och mun.
JonasZent: Du kan ringa till Skatteverket för att få reda på om hon har några barn eller kanske syskon i livet. Från Skatteverket får du också deras adresser.
Thomas I: [citat] Ok, då kan vi slutgiltigt fastslå att 1. Köparen blir ALLTID civilrättslig ägare vid kontraktstillfället. 2. Vem som är civilrättslig ägare är ovidkommande när det handlar om huruvida köparen har rätt att riva fastigheten innan tillträde eller ej. 3. Vem som är civilrättslig ägare resp. lagfaren ägare till fastigheten är inte avgörande för vem som ska betala skatt på
Nötegårdsgubben: Det som gör att man lätt tror att fastighetsinvesteringar är så bra är att man ofta gör dem med delvis lånade pengar. Normalt ger börsen lika mycket eller mer i avkastning. Det aktuella fritidshuset är belånat till 33 %. Stiger det med 10 % i värde får alltså TS 15 % i avkastning på sitt investerade kapital. Börsen behöver alltså vara 50 % bättre än bostadsmarknaden för att TS
Skåne_Hanna: [citat] Tusen tack för utförligt svar! Vi har fått vårt lån och allt gick jättebra, de bedömde att vi ligger långt över det som krävs och att jag inte har fast anställning förstörde inte, hen sa att de är är minst 6 månader anställning de ser till. Är så glad och lättad!
Daggan Maggan: [citat] Tack för svar! Jag loggade inte in. Klickade på ett mejl i inkorgen som jag trodde kom från Byggahus.se. (Tycker det är en jättebra sida, har fått många tips där) Jag borde så klart ha kollat noggrannare. Om jag minns rätt så var det någon som kommenterade ett inlägg som jag tidigare hade kommenterat. Men då kom det om exekutiv auktion upp i stället. Blev misstänksam och
gaia: Kan du se en lösning på sikt? Att bygga till eller dela upp så ni får ett rum till som inte kostar multum? Finns inte den möjligheten så blir ni ju inte nöjda trots perfekt läge. Det är inte lätt beslut. Jag önskar dej att det dyker upp ett bättre alternativ och skulle fortsatt prioritera läget.
Anonymiserad 156538: [citat] Ungefär samma som att ha hög bensinskatt och sedan vara tvungen att ge en tusenlapp i bidrag till alla bilägare eller debaclet med elräknings subventionerna och den nerlagda kärnkraften. Detta visar bara ett regeringen inte har någon som helst koll! Mängder med regleringar och sedan undantag när deras egna regler fungerar. Som bekant är definitionen av idioti är att göra samma
SågspånPappspikEternit: [citat] Det kan vara så att banken ser det som en varningssignal att du inte kunde köpa en bil för 20 000 kr utan att låna, och valt att ta ett lån med (vad det verkar) lång löptid. Och dessutom syns det i bankens logg att du missat en månadsbetalning. Men nu har ni ju fått ert lån ändå, så det är lugnt.
pmd: [citat] Din skuld till banken kvarstår även om Putins banditer bombar ditt hus sönder och samman, så mitt förslag om att se till att pengarna bör placeras där varken svenska banker eller svenska myndigheter kan komma åt dem tror jag fortfarande är giltigt. Det kan vara lite komplicerat, men går nog att ordna smidigt om det handlar om tillräckligt mycket pengar.
harry73: [citat] Detta känns väldigt orimligt eftersom marklov bakas in i bygglov och skulle huset (i modern tid) byggt på en otillåten markhöjd, innebär det att husets placering inte stämmer med bygglovet och då hade det varit ett bygglovsärende, inte marklov. Om du vet vilka åtgärder utförde på tomten för ca 6 år sen, kan du göra en bedömning om återställning skulle förstöra hela
WilliamGW: Du har helt rätt i din sak här. A deal is a deal, som man säger. Vi hade exakt samma sak när vi köpte hus, jag låg på stenhårt kring sakerna säljarna plötsligt ville ta med sig och vann den fighten ganska smärtfritt. Du verkar ha det mesta skriftligt också vilket bör medföra att det blir en enkel strid. Det var där jag hade det lite tufft :) Lycka till! /W
Lillagumman: Jag är intresserad av ett hus från 1909. Läget är precis vad vi letar efter, och tomten är i bra storlek. Det handlar ett hus på landsbygd. Hus i området i liknande storlek (strax under 100 kvadrat) värderas till ca 1,1-1,3 miljoner. Huset har stått obebott under ca 2 år. Taxeringsvärde kring miljonen (ca 300 mark och 700 byggnad). Sammanfattning av husets skick: Djupa torrsprickor på
gaia: Jag tycker att en bostadsrätt skulle bli det bästa lösningen för ts. Inga krav på händighet. Underhåll som man betalar sej ifrån. Barn får bo i staden och nära till skolor tills dom flyger ut. Då är det bara att räckna ut tillsammans med banken hur mycket ni har råd att spendera på boendet varje månad och leta i den prisklassen. lycka till i sökandet. Körkortet kan ibland vara
huggan: Finns det damm av trä runtomkring? Annars är det gamla hål, om nu inte ägaren varit och borstat bort det förstås.
elmont: Vet om det känns lika surt om räntan blev lägre på bindningsdagen ;)
paralun: [citat] Jo men det är ju en procedur att följa enligt länk och jag är ganska säker på att en mäklare vet enklaste vägen. Finns det pantbrev kvar så blir det ju tvärnit för nya ägare när de söker lagfart och rabalder. Kollade mig själv och jag har bara en radda "datapantbrev" via SEB eftersom jag bott länge i mitt hus.
Keiller: Kanske du kan använda dig av en lokal mäklare, alltså någon från närliggande ort där fritidshuset ligger? Jag gissar, utan att veta, att en mäklare på landsbygden är billigare att anlita än en storstadsmäklare.
Tomtom79: [citat] Tja, jag skulle inte lägga pengar på en sådan som säljare åtminstone! Kan tänka mig att det är meningsfullt om man ska teckna en dolda-fel-försäkring men en sådan för ett gammalt billigt hus kan nog bli mindre prisvärd. Jag skulle hellre då uppmuntra köparen att göra en noggrann besiktning på egen hand. Om inte köparen besiktigar ordentligt, på egen hand eller med
Rabbithole: [citat] Typ, fast är det vidbyggt garage så är det bra att ha förråd såman når det från huset. Som sluss mellan hus och garage är trevligt
Maledictus: Dränering kommer inte ändra att fukt stiger upp via golvet. Riv bort allt organiskt och ersätt med klinker, puts, lämplig färg osv.
hempularen: Friskrivningsklausul är rätt vanligt när dödsbo säljer. Ett skäl är att OM köparen hittar ett dolt fel, så kan köparen välja att kräva ersättning från EN av dödsbodelägarna, den som verkar lättast att få pengar av. Sedan får den arvingen försöka få övriga att betala sin del. Köper du en doldafelsförsäkring så är den inte heltäckande. Oftast så gäller försäkringen
Tullen127: [citat] Samma tyckte jag som tidigare boende vid en militärflygplats..
hempularen: [citat] I protokollet står det krypgrund på ett ställe, platta på mark på ett annat ställe. Möjligt att olika delar av huset har platta, eller krypgrund.
Skånepöjk: [citat] dina slutsatser verkar korrekta, vad ska diskuteras?
alex01: [citat] Nuvarande boende i området menade att den planerade parkeringen kommer vara för kass. Jag kan nog hålla med om det. Samtidigt ligger inte huset vi kikar på som förstahandsval för de extra bilarna.
hempularen: Det går utför med bankerna. Fick en beskrivning av Englands bankväsende för några år sedan. Där går man in till en vanlig kassa med sina bygghandlingar. Kassörskan som har jobbet för att Mc Donalds inte ville anställa henne, knappar in uppgifterna, och du får ett lån på produktionskostnaden, 8 milj, trots att alla vet att ”alla” har ett rabattavtal på minst 25% som hemligt
Buskfyggaren: Tack för svaren! Det blev tyvärr inte att vi köpte huset dock. Av ren nyfikenhet, om man har den här typen av golvkonstruktion och den är "fräsch" dvs inga förhöjda fuktvärden och fuktskador, finns det något ingrepp man kan göra (utan att riva upp hela golvet) för att hålla den i bra skick?