21 479 läst ·
94 svar
21k läst
94 svar
Svårt med handpenning, hur gör man?
Källaren klassas som förråd och då är det vårt ansvar att se till att vi inte har saker där som kan bli förstörda av tex fukt.P PuttePepp skrev:
Vi har pratat med hyresvärden om fläckar på plastmattan i hallen i källaren som vi misstänker beror på fukt (började komma efter att de fällt 2 stora björkar på framsidan av huset) men de sa bara att det var helt normal.
Vi har en fuktskada vid kylskåpet i köket som där de skulle byta golv sa de innan jul.. det är fortfarande inte gjort.
Hyresvärden är inte den bästa.
Tack och lov tog de inte ner björkarna på baksidan efter att jag förklarat för dem att det var märkbart fuktigare i källaren efter de första två och fler skulle definitivt innebära omdränering.
Jag är så trött på hyresvärden att jag vill kräkas!
Bra förslag till hur vi kan budgetera vårt sparande på ett bra sätt! Tack!snuttjulle skrev:
Är oxå inne på att lösa de problemen ni har så gott det går i det boende ni har först och sedan spara så mycket ni kan sammtidigt ni har ögonen öppna på marknaden.
Fukt i boendet ska hyresvärden ta hand om om det är en del av bostaden.
Fler toaletter är ju dock svårare att lösa men med rätt inställning så fungerar ju detta säkert något år till-
Från nu och fram till ev köp så börja redan nu spara så mycket ni kan för framtiden och ta körkort om ni tror att det kommer behövas framåt.
För att visa för banker att man kan hantera en viss månadskostnad så räkna nu fram till er nuvanrade kostnad och den ni tro är eran max gräns. Lägg sedan undan den skillnaden varje månad på ett eget konto så får ni en bra grundplåt till hus/lägenhets köp på samma gång ni provar på den högre månadskostnaden.
Fukten i källaren märks inte mer än konstiga fläckar på plastmatta, väggputs som lossnar och att tyg som ligger för nära golvet börjar mögla. dock inte tillräckligt för att hyresvärden ska göra något. Vi ska egentligen inte bo i källaren utan det klassas som förråd. Det blev så när barnen inte klarade av att dela rum längre.
Ja, jag tycker vi har en väg framåt. Vi fortsätter spara och håller samtidigt utkik (plötsligt händer det kanske), och så planeras körkortet (ansökan inskickadVidarH skrev:
Men TS, det verkar som att det finns en tydligare väg framåt för er nu i alla fall? Men se till att starta upp körkortet nu så det kan övningsköras inom familjen under en tid då ni ändå inte gör så mycket annat. Dessutom betyder det att ni är två vuxna som kan övningsköra med era barn. Själv tog jag det för sent för att få öva med mitt barn så det blir enbart husfrun som handledare där... (färre vuxna handledare ger färre tillfällen att få övningsköra privat vilket blir dyrare eller tar längre tid)
Tack för input!
Hej, jag har själv gjort som skrivits ovan. ökat pantbreven på mina fastigheter och döttrarna lånat på dem och kunde köpa rätt hus från början.M Marida skrev:
Mycket bra lösning om man har fastighet, barnen har en snäll mamma, pappa och banken säger ok.
Jag tycker att en bostadsrätt skulle bli det bästa lösningen för ts. Inga krav på händighet. Underhåll som man betalar sej ifrån. Barn får bo i staden och nära till skolor tills dom flyger ut.
Då är det bara att räckna ut tillsammans med banken hur mycket ni har råd att spendera på boendet varje månad och leta i den prisklassen. lycka till i sökandet.
Körkortet kan ibland vara till nytta när man fex söker nytt jobb? Även om man har bara en bil så är det bra att båda kan köra
.
Då är det bara att räckna ut tillsammans med banken hur mycket ni har råd att spendera på boendet varje månad och leta i den prisklassen. lycka till i sökandet.
Körkortet kan ibland vara till nytta när man fex söker nytt jobb? Även om man har bara en bil så är det bra att båda kan köra
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden