2 906 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
Lånelöfte
Sida 1 av 2
Fler som tycker lånelöfte plötsligt blivit svårt att få?
Vi har sökt tidigare i livet på samma belopp som nu och alltid fått löfte. Nu har vi äntligen hittat en bostad vi verkligen vill ha och tjänar nästan 10.000 mer (tillsammans) än senast vi sökte. Fortfarande två barn. Dock billån på 12000 och krediter på 15000 (11% ränta). Billånet är nytt för denna gång. Men vi blev nekade lånelöfte! Jag förstår absolut ingenting och känner en smärre panik nu när vi äntligen var inställda på att flytta. Vi har inga andra lån än så och har cashen till handpenningen.
Har hört om andra som fått vänta ovanligt länge på sina lånelöften just nu. Vad beror detta på? Elen? Bensinen? Kriget? Eller ska jag bara ta det personligt? Någon som vet?
Vi har sökt tidigare i livet på samma belopp som nu och alltid fått löfte. Nu har vi äntligen hittat en bostad vi verkligen vill ha och tjänar nästan 10.000 mer (tillsammans) än senast vi sökte. Fortfarande två barn. Dock billån på 12000 och krediter på 15000 (11% ränta). Billånet är nytt för denna gång. Men vi blev nekade lånelöfte! Jag förstår absolut ingenting och känner en smärre panik nu när vi äntligen var inställda på att flytta. Vi har inga andra lån än så och har cashen till handpenningen.
Har hört om andra som fått vänta ovanligt länge på sina lånelöften just nu. Vad beror detta på? Elen? Bensinen? Kriget? Eller ska jag bara ta det personligt? Någon som vet?
Men om vi tidigare fått samma lånelöfte 3 gånger med sämre inkomst, är inte det lite konstigt då? Första gången vi sökte tjänade jag 23 och min sambo 28. Nu tjänar vi 31.500 och 35.500... Sökt på 2 125 000.K katho75 skrev:
Kontantinsatsen har ni förmodar jag annars brukar det vara den som avgör. Samt att båda är tillsvidareanställda. Det låter som att ni utelämnar någon info för det borde inte vara så svårt att låna en miljon var när ni tjänar över 60 000.
Jag och min sambo har blivit beviljade lånelöfte på över 3 miljoner och vi tjänar 57000 kr tillsammans. Lånar 85%. Har ni provat olika banker?
Jag och min sambo har blivit beviljade lånelöfte på över 3 miljoner och vi tjänar 57000 kr tillsammans. Lånar 85%. Har ni provat olika banker?
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Vad är det för lånelöfte som nekats? Är det från en automatsökning på bankens hemsida, eller har du varit i kontakt med en person på banken?
Den nivå du söker på borde inte vara ett problem. Se till att få en kontakt med banken, kolla fler banker.
Låter som någon form av missförstånd.
Den nivå du söker på borde inte vara ett problem. Se till att få en kontakt med banken, kolla fler banker.
Låter som någon form av missförstånd.
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Du skriver billån 12 000, kredier 15 000. Är det rätt skrivet, inte en nolla för lite?
En sak som jag vet kan strula till det är outnyttjade krediter. Om du har ett kontokort, med en möjlig kredit på ex. 100 000, så räknas det som att du har ett lån på 100 000, även om du inte utnyttjar det. SÅdana saker kan du se i kopian av kredikontrollen som du bör ha fått.
En sak som jag vet kan strula till det är outnyttjade krediter. Om du har ett kontokort, med en möjlig kredit på ex. 100 000, så räknas det som att du har ett lån på 100 000, även om du inte utnyttjar det. SÅdana saker kan du se i kopian av kredikontrollen som du bör ha fått.
Ja, vi har kontantinsatsen. Jag förstår att det verkar som att vi utelämnar info, det är just allt detta som gör mig så frågande!Siggelito3000 skrev:
Kontantinsatsen har ni förmodar jag annars brukar det vara den som avgör. Samt att båda är tillsvidareanställda. Det låter som att ni utelämnar någon info för det borde inte vara så svårt att låna en miljon var när ni tjänar över 60 000.
Det är rätt skrivet, bilen kostade 20.000 kronor och övriga krediter ligger på 15.000. Ingen av oss har ett kreditkort. Min sambo har inte köpt något på kredit i hela sitt liv. Det är jag som har de lånen. Jag har dock totalt beviljade krediter 40.000 sammanlagt. Kan det verkligen påverka så mycket?H hempularen skrev:Du skriver billån 12 000, kredier 15 000. Är det rätt skrivet, inte en nolla för lite?
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Det känns som att här är något mer som är fel. Men den beviljade krediten på 40 000 är absolut något som kan påverka. Men de borde en handläggare på banken i så fall berätta för dig.
Det där med krediter är en lite luring - När vi lånade till sommarstugan för 6 år sedan fick även vi ett nej på lånelöfte.
Tog ett möte med banken för att diskutera då kontantinsatsen fanns och dessutom inkomsterna.
Redan då var lånebilden på villan god.
Fick besked att det fanns krediter - Vi hade inga krediter alls faktiskt vid tillfället.
Tog en UC på mig själv och fick en smärre chock - Kredit på Ikea som betalats av för 12 år sedan samt en del andra kreditköp som gjort för mååånga år sedan. Långt innan jag träffade frun. Kreditkort som betalats, sagts upp och klippts itu. Krediten ligger kvar liksom…
Någon timme i telefonen så var alla krediter borta, nytt möte med banken och lånet beviljades… Jag var under uppfattningen att man betalar så är allt klart, glömt och ur världen. Men icke.
Vid kalkyl för lån i dagsläget räknar man på högre ränta, sen har allt blivit dyrare.
Vill även minnas att Handelsbankens kalkyl innefattade konstiga saker som ”dagstidning” !!
Tog ett möte med banken för att diskutera då kontantinsatsen fanns och dessutom inkomsterna.
Redan då var lånebilden på villan god.
Fick besked att det fanns krediter - Vi hade inga krediter alls faktiskt vid tillfället.
Tog en UC på mig själv och fick en smärre chock - Kredit på Ikea som betalats av för 12 år sedan samt en del andra kreditköp som gjort för mååånga år sedan. Långt innan jag träffade frun. Kreditkort som betalats, sagts upp och klippts itu. Krediten ligger kvar liksom…
Någon timme i telefonen så var alla krediter borta, nytt möte med banken och lånet beviljades… Jag var under uppfattningen att man betalar så är allt klart, glömt och ur världen. Men icke.
Vid kalkyl för lån i dagsläget räknar man på högre ränta, sen har allt blivit dyrare.
Vill även minnas att Handelsbankens kalkyl innefattade konstiga saker som ”dagstidning” !!
Fick tag på banken. Tydligen Fick jag inkasso på billånet i maj förra året. Därför blev det avslag. Så där har vi svaret! En annan bank gav oss löftet tack och lov!H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Var det ”bara” brev från inkassobolaget, eller gick det till kronofogden? En ”påminnelse” via inkassobolag skall inte påverka kreditvärdigheten.H Helhag skrev:
Det var bara brev från inkasso. Det var bankens enda förklaring och det var på lånet som ligger hos dom. Så de kanske har någon princip då?H hempularen skrev: