Köpa & Sälja hus
maja.andersson27189: Mycket beror ju på. T.ex. dräneringen skulle ju behöva göras om, är ju original. Tryckimpregnerat virke i grunden, vilket år..? Även om det inte är mögelrisk, än, kan det ju komma jobbig lukt från tryckimpregneringen beroende på årtal. Inga kvalitetsdokument från badrummen kanske vissa tycker känns läskigt, beror lite på hur man är lagd. Tilluftsventiler är ju ingen
dddssaal: Kollat kronofogden, helt ren. Nice ju!
mexitegel: Det florerar siffror i spannet mellan 2-3000 kr löpmetern (alltså sträckan runt hela huset) för att dränera och isolera väggarna (vilket man bör passa på att göra när det är uppgrävt) här i forumet. I den kostnaden ingår inte mer än grovåterställning av trädgården, finliret är ofta ganska omfattande och tillkommer alltså. Kostnaden är beroende av en mängd faktorer så i en
Krille4: [citat] Låt oss säga att han inte är någon amatör inom området ;)
Bopåzoo: [citat] Väldigt lågt räknat, det är vad vi fick betala för januari och vi ved eldar.
Nötegårdsgubben: [citat] Jag tror att frågan förtjänar att problematiseras lite mer än att sådana som jag i det här fallet, som inte säljer med besiktningsklausul, är oseriösa. Först kan vi börja med vad lagstiftaren tänkt sig som normalt. Det bör ju rimligen vara att ett kontrakt skrivs utan några särskilda tilläggsklausuler. För att köparen då ska kunna fullgöra sin undersökningsplikt (mot
Jonatan79: Många glömmer att värma källaren ordentligt tillsammans med vettig mekanisk ventilation. Denna kombo kan torka ut delvis och ge en bättre boendemiljö om man behöver sova i källaren. I TS hus står det självdrag, kanske saknas det mekanisk fläkt i källaren ?
JohanLun: [citat] Jag har bytt några gjutjärns avloppsrör och planerar byta alla. Några var kanonfina. Ett, i källargolvet var lövtunt och läckte troligen lite granna. Så, näe, inte är det bara lur att man ibland behöver byta rör...
Maledictus: [citat] Det är svårt att hänga med vad problemet är men att man är oerfaren som köpare går inte att använda som argument vid dolt fel.
maja.andersson27189: [citat] Hur man gör är att sniffa som en blodhund vid alla lister på golvet. Provborrade hål visar dels bara läget prick där man borrar (besiktningsmän gör ofta bara på ett ställe...), och dels kan syllukten uppstå innan man når kritiska nivåer för mikrobiell påväxt. Det är lätt att få ett hem att lukta helt okej inför en visning, men kryper man längs golvet och verkligen
Claes Sörmland: Det är en formsak utan värde för dig som säljare så billigast möjliga är lämpligt.
ebolasmurf: köpte ett hus för ca 12 år sedan som byggdes -76. Det var underhållet väl invändigt, renoverat invändigt en del på 90-talet. Vad jag gjort efter inflytt förutom färg / tapeter. - Gjorde om lilla badrummet -14. Gjorde det mesta själv men tog in elektriker, VVS-kille och mattläggare. - Bytte fönster och dörrar -16. Mest för att få bort kallraset och en bättre inomhusmiljö på
Jonatan79: Det brukar gå att värdera projektet och få ett s.k byggnadskreditiv av banken. Hör med er banktjänsteman
lunnabo: Hur har Du och dina vänner gjort? Kan ana att svaret är. INGENTING...
Fairlane: [citat] Jag kanske har fel, kanske är det två olika skribenter med två olika hus, jag fick bara den känslan.
Träkåk: Det stressande med sådana beslut, men bara att släppa och bära med sig erfarenheterna. Leta upp ett hus utan renoveringsbehov alternativt va beredd att någon av er går ner till 80% och lägger 3dgr/vecka på renovering en period om billigare objekt, så gjorde vi av ekonomiska skäl då vi inte hade råd att köpa fix färdigt och småbarn kring benen. Då va visserligen räntorna högre än
Skrivbordsbonden: Kan endast instämma med föregående talare. Säkerhet och återbetalningsförmåga är två separata kalkyler där ni får låna det lägsta av de olika kalkylerna. Sommarstugan kan vara värd 20 mkr och obelånad, klarar ni inte kalkylen på att låna 1 mkr spelar säkerheten ingen roll. Banken vill inte ringa och tvinga dig sälja när räntan inte betalas i tid. Slår ni i taket på
Applebay: Hej. Vi är på jakt efter tomt kring Styrstad, Lundby, Tornby med omnejd. Så vi undrar om det finns någon som är intresserad av att sälja tomt /stycka av mark ? eller känner någon som skulle kunna vara intresserad? MVH Peder.
Jonatan79: Om jag minns rätt är det ritning som gäller om det är ett hus under uppbyggnad. Tråkigt men samtidigt så vet ni ju precis vad ni får för hus pga ritningarna.
Kristian Ask: 5 mille på 65% belåningsgrad måste jag väl tillägga då...
SethL: [citat] Det är bara kronofogden som får avhysa folk. Det får man ansöka om och det tar sin tid. Socialtjänsten måste också underrättas.
Skrivbordsbonden: Eftersom du inte köpt någon ny bostad än kan du inte ansöka om ett riktigt uppskov utan endast ett preliminärt. Ett preliminärt uppskov har du bara ett år och i nästföljande deklaration begär du slutligt uppskov. För att ditt preliminära uppskov ska kunna bli ett slutligt uppskov behöver du köpa en ny bostad senast 31 december 2022 och tillträda fastigheten senast 2 maj 2023.
Per Gård: Vi tittar på ett hus som är till salu, ett 1,5 halvplanshus från 73. 180 kvm. Nån gång före 2005 grävdes krypgrunden ut till källare med 1,90 m takhöjd. Den räknas därför inte i lagens mening som källare och används idag som förvaring för säsongsgrejer. Källarfönstren står alltid på glänt och elementen ger lite värme. Bergvärme finns. 18000 kwh/år. Luktar ok, men är
Emeie: [citat] Då återstår alltså bara att önska lycka till med försäljningen!
hempularen: Det är lite av finessen med gåva/arv. Man slipper betala reavinstskatt när man får egendomen. Men när man säljer får man betala reavinstskatt som om man hade ägt redan från början. Arvsskatt har inget med detta att göra.
bjorsi: [citat] Denna skrivning spelar väl inte så stor roll för krypgrunden då det är betongbjälklag, dvs inget trä: [citat]
SågspånPappspikEternit: [citat] Poängen med mina tips är att en husspekulant bör försöka få tag på så mycket opartisk information som möjligt, genom att själv eftersöka det hen vill veta hos berörda myndigheter. Att köpa hus är något de flesta bara gör några få gånger i livet, och det är ofta stora belopp det handlar om. Det ligger i ens eget intresse att ta reda på så mycket som möjligt i
Pin: Tråkigt problem och dyrt att fixa. För att det ska vara ett dolt fel så ska väl detta vara uppfyllt: 1. Det ska vara ett fel (och inte gängse byggmetod vid tiden) uppfyllt tycker jag om det är för korta klammer som bara sitter i putsen 2. Det ska vara dolt. Tveksamt om det fanns indikationer i form av sprickor och framförallt lösa stenar. 3. Felet ska påverka försäljningspriset om det