91 054 läst ·
546 svar
91k läst
546 svar
Förväntas husprisfall pga krigskris?
Den bubblan spricker bara om byggs mycket hyresfastigheter. Men som det är nu blir det bara Något litet bakslag på några år men det kommer att återhämta sig fort. Det kommer heller inte att bli någon större ökning av bostadsbyggandet för ägare o förvaltare av hyresfastigheter har lärt sig att hålla hyror o efterfrågan uppe, de kommer i stället förmodligen att riva kommersiella fastigheter om det behövsZ Zodde skrev:Personligen tror jag vi är i en bubbla av någon form då det gäller bostadspriser. ATT det är en bubbla vet man först när den spricker. Den kan växa i många år till. Pyspunka är självklart att föredra framför helspräck Vi lever i en internationell värld där riksbanken inte kan bete sig helt annorlunda än omvärlden.
Begränsa avdragsrätten och ev införa hårdare amorteringskrav är politiska möjligheter
Redigerat:
Lågt nybyggande Kan aldrig vara en trigger för fastighetskrasch, hur tänker du?K kortis skrev:Den bubblan spricker bara om det fortsätter att byggas lika lite i framtiden som nu. Något litet bakslag på några år blir det kanhända men det kommer att återhämta sig fort. Det kommer heller inte att bli någon större ökning av bostadsbyggandet för ägare o förvaltare av hyresfastigheter har lärt sig att hålla hyror o efterfrågan uppe, de kommer i stället förmodligen att riva fastigheter kommersiella fastigheter om det behövs
Kraftigt ÖKAT nybyggande möjligtvis men svårt att se det. (Utbud/efterfrågan)
Ägare av hyresfastigheter är sen inte en homogen grupp som fattar beslut tillsammans, hyresrätter är för övrigt på väg ut så de lär inte påverka marknaden i nån större grad.
Hög ränta, amorteringskrav och begränsningar i avdragsrätten ser jag som mycket mer troliga triggers men hoppas som sagt på pyspunka.
Sorry du var för snabb o såg inte redigeringenZ Zodde skrev:Lågt nybyggande Kan aldrig vara en trigger för fastighetskrasch, hur tänker du?
Kraftigt ÖKAT nybyggande möjligtvis men svårt att se det. (Utbud/efterfrågan)
Ägare av hyresfastigheter är sen inte en homogen grupp som fattar beslut tillsammans, hyresrätter är för övrigt på väg ut så de lär inte påverka marknaden i nån större grad.
Hög ränta, amorteringskrav och begränsningar i avdragsrätten ser jag som mycket mer troliga triggers men hoppas som sagt på pyspunka.
Z Zodde skrev:Lågt nybyggande Kan aldrig vara en trigger för fastighetskrasch, hur tänker du?
Kraftigt ÖKAT nybyggande möjligtvis men svårt att se det. (Utbud/efterfrågan)
Ägare av hyresfastigheter är sen inte en homogen grupp som fattar beslut tillsammans, hyresrätter är för övrigt på väg ut så de lär inte påverka marknaden i nån större grad.
Hög ränta, amorteringskrav och begränsningar i avdragsrätten ser jag som mycket mer troliga triggers men hoppas som sagt på pyspunka.
Ägare av hyresfastigheter och förvaltare har en väldigt bra intresseorganisation precis som byggbranschen, elbranschen, dagligvaruhandeln etc etc. Dessa organisationer lägger upp strategier fortlöpande för hur det ska maximera sina vinster o sänka kost. Förändra avtal etc och inte minst bedriva lobbing. Att tro något annat är nog väldigt naivtZ Zodde skrev:Lågt nybyggande Kan aldrig vara en trigger för fastighetskrasch, hur tänker du?
Kraftigt ÖKAT nybyggande möjligtvis men svårt att se det. (Utbud/efterfrågan)
Ägare av hyresfastigheter är sen inte en homogen grupp som fattar beslut tillsammans, hyresrätter är för övrigt på väg ut så de lär inte påverka marknaden i nån större grad.
Hög ränta, amorteringskrav och begränsningar i avdragsrätten ser jag som mycket mer troliga triggers men hoppas som sagt på pyspunka.
Din skuld till banken kvarstår även om Putins banditer bombar ditt hus sönder och samman, så mitt förslag om att se till att pengarna bör placeras där varken svenska banker eller svenska myndigheter kan komma åt dem tror jag fortfarande är giltigt. Det kan vara lite komplicerat, men går nog att ordna smidigt om det handlar om tillräckligt mycket pengar.M Markarbetaren skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
