Z Zodde skrev:
Personligen tror jag vi är i en bubbla av någon form då det gäller bostadspriser. ATT det är en bubbla vet man först när den spricker. Den kan växa i många år till. Pyspunka är självklart att föredra framför helspräck Vi lever i en internationell värld där riksbanken inte kan bete sig helt annorlunda än omvärlden.
Begränsa avdragsrätten och ev införa hårdare amorteringskrav är politiska möjligheter
Den bubblan spricker bara om byggs mycket hyresfastigheter. Men som det är nu blir det bara Något litet bakslag på några år men det kommer att återhämta sig fort. Det kommer heller inte att bli någon större ökning av bostadsbyggandet för ägare o förvaltare av hyresfastigheter har lärt sig att hålla hyror o efterfrågan uppe, de kommer i stället förmodligen att riva kommersiella fastigheter om det behövs
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
K kortis skrev:
Den bubblan spricker bara om det fortsätter att byggas lika lite i framtiden som nu. Något litet bakslag på några år blir det kanhända men det kommer att återhämta sig fort. Det kommer heller inte att bli någon större ökning av bostadsbyggandet för ägare o förvaltare av hyresfastigheter har lärt sig att hålla hyror o efterfrågan uppe, de kommer i stället förmodligen att riva fastigheter kommersiella fastigheter om det behövs
Lågt nybyggande Kan aldrig vara en trigger för fastighetskrasch, hur tänker du?
Kraftigt ÖKAT nybyggande möjligtvis men svårt att se det. (Utbud/efterfrågan)
Ägare av hyresfastigheter är sen inte en homogen grupp som fattar beslut tillsammans, hyresrätter är för övrigt på väg ut så de lär inte påverka marknaden i nån större grad.
Hög ränta, amorteringskrav och begränsningar i avdragsrätten ser jag som mycket mer troliga triggers men hoppas som sagt på pyspunka.
 
Z Zodde skrev:
Lågt nybyggande Kan aldrig vara en trigger för fastighetskrasch, hur tänker du?
Kraftigt ÖKAT nybyggande möjligtvis men svårt att se det. (Utbud/efterfrågan)
Ägare av hyresfastigheter är sen inte en homogen grupp som fattar beslut tillsammans, hyresrätter är för övrigt på väg ut så de lär inte påverka marknaden i nån större grad.
Hög ränta, amorteringskrav och begränsningar i avdragsrätten ser jag som mycket mer troliga triggers men hoppas som sagt på pyspunka.
Sorry du var för snabb o såg inte redigeringen
 
Z Zodde skrev:
Lågt nybyggande Kan aldrig vara en trigger för fastighetskrasch, hur tänker du?
Kraftigt ÖKAT nybyggande möjligtvis men svårt att se det. (Utbud/efterfrågan)
Ägare av hyresfastigheter är sen inte en homogen grupp som fattar beslut tillsammans, hyresrätter är för övrigt på väg ut så de lär inte påverka marknaden i nån större grad.
Hög ränta, amorteringskrav och begränsningar i avdragsrätten ser jag som mycket mer troliga triggers men hoppas som sagt på pyspunka.
Z Zodde skrev:
Lågt nybyggande Kan aldrig vara en trigger för fastighetskrasch, hur tänker du?
Kraftigt ÖKAT nybyggande möjligtvis men svårt att se det. (Utbud/efterfrågan)
Ägare av hyresfastigheter är sen inte en homogen grupp som fattar beslut tillsammans, hyresrätter är för övrigt på väg ut så de lär inte påverka marknaden i nån större grad.
Hög ränta, amorteringskrav och begränsningar i avdragsrätten ser jag som mycket mer troliga triggers men hoppas som sagt på pyspunka.
Ägare av hyresfastigheter och förvaltare har en väldigt bra intresseorganisation precis som byggbranschen, elbranschen, dagligvaruhandeln etc etc. Dessa organisationer lägger upp strategier fortlöpande för hur det ska maximera sina vinster o sänka kost. Förändra avtal etc och inte minst bedriva lobbing. Att tro något annat är nog väldigt naivt
 
Maskintok skrev:
Nä det kan hända det.
Låter isåfall inte lika kul att vara bank.. ;)
Men bra för de som fortsätter att betala och kan bo kvar.
Det har med få undantag alltid varit roligt att vara bank! Var tror du alla pengar finns?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
T torkelb skrev:
Det har med få undantag alltid varit roligt att vara bank! Var tror du alla pengar finns?
i ladorna enligt viss ;)
 
P
M Markarbetaren skrev:
Detta späder ytterligare på min teori om att det är bättre att belåna sin fastighet för att ha "fuck off-kapital" om det blir en spezial operation i sverige, istället för att amortera så mycket man kan då huset i värsta fall är en stor soptunna som man fyller med pengar.
Din skuld till banken kvarstår även om Putins banditer bombar ditt hus sönder och samman, så mitt förslag om att se till att pengarna bör placeras där varken svenska banker eller svenska myndigheter kan komma åt dem tror jag fortfarande är giltigt. Det kan vara lite komplicerat, men går nog att ordna smidigt om det handlar om tillräckligt mycket pengar.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.