BirgitS
BirgitS: Det finns trådar där reklamation av besiktningar har tagits upp, några har fått pengar och några inte. Man mejlar/skriver till företaget att man är missnöjd med besiktningen därför att .... Sen får man gå vidare utifrån det svar man får, ibland får man ta in en annan som besiktigar och ibland så ordnar det sig ändå.
1 svar · 2,1k läst
D
Daniel 109: Du har bara uppskov från det senaste huset. Vad som föregått den är utan intresse.
6 svar · 1,9k läst
E
Ekrot: Uppdatering. Säljaren väntade och väntade. Så småningom dök det upp nya budgivare och huset såldes för ett högre pris. Antar att det ofta är så här i mindre orter. Synd för oss - bra för säljaren .
19 svar · 12,5k läst
H
hempularen: Du och hon bör skriva ett samboavtal om hon köper in sig. Du har köpt huset innan ni träffades (?). Därmed är det inte "samboegendom". Så länge du äger det så har hon ingen rätt till någon del vid en sepration (om ni inte gifter er). Men den delen hon köper av dig köps medan ni är ihop. Det blir dämed samboegendom. Och kan bli föremål för bodelning om ni separerar. Då blir
5 svar · 3,2k läst
V
Vitasand: [citat] Nej det var inte vi som la 1.7 :)
11 svar · 3,0k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Verkar ju onekligen enklast att bara reemaljera golvbrunnen om det fungerar. Anticimex lär ju inte betala ut några pengar och det är ett stort företag att slåss emot. Förslag tidigare i tråden om att ta in besiktningsmän som skriver utlåtanden låter inte vettigt. Det blir lätt 10 000 kr per besök av en besiktningsman och då överstiger detta åtgärdskostnaden. Man ska inte göda
18 svar · 7,1k läst
N
noone70: Har inte orkat läsa igenom hela tråden men, jag anser att erbjuda sig att köpa utan egen besiktning är en del i budgivningen precis som att erbjuda ett tidigare eller senare tillträdesdatum, strunta i flyttstäd eller någonting annat som tilltalar säljaren och som kan ge en fördel i budgivningen. vem vet, köparen kanske är byggare och har sett allt han/hon behöver för att göra köpet?
200 svar · 77,8k läst
tttomten
tttomten: [citat] Sätt in befintlig fastighet/lån i kalkylatorn så kan du se vart din gräns går på nya lån genom att ändra lånebeloppet du söker för.
10 svar · 4,9k läst
P
Pumabjörnen: Om du inte vill ha ett hus med källare köp inte ett! ;) Särskilt inte om det som i det här fallet har ett stort behov av renovering. Att dränera om minskar givetvis problemen men organiska material i källaren kommer alltid vara en riskkonstruktion, enda sättet att eliminera risken är att helt enkelt avlägsna så mycket organiskt material som möjligt. Finns det brister i
2 svar · 1,6k läst
yonna
yonna: Precis! Under de 24 åren jag bodde i mitt gamla hus var varje semester intecknade för underhåll - med gammaldags, beprövade och tidsmässigt längre arbetsmetoder. I mitt fall var det en trevlig hobbyverksamhet men det passar inte alla.
7 svar · 4,8k läst
lyckograbben
lyckograbben: Jag vet inget om nya eller förändrade regler. Men som jag förstår det så om du slutför affären i år så kommer den upp på deklarationen 2022. Annars först 2023, dvs du får skatta för vinsten ett år tidigare eller söka anstånd och betala för det om du genomför affären redan i år.
4 svar · 1,6k läst
I
Itse: [citat] Du har rätt, tack, det tänkte jag inte på. Känns redan lite lugnare.
37 svar · 4,1k läst
·
T
theCarl: Då låter det ju som att det inte borde vara någon omöjlighet, härligt att höra! Jag ska prata med banken och presentera tankegångarna. Har man lite längre tidshorisont tänker jag att man kan vara med och buda på många objekt, har man flyt budar man på ett objekt som råkar ha få intressenter och kan på det sättet ha större chans att hitta ett objekt till bra pris.
3 svar · 4,3k läst
M
Markarbetaren: Jag skulle nog våga påstå att du kan räkna med en årsfaktor på minst cop 3 på en luftvärmepump. Så i snitt ger 1kWh förbrukning 3kWh i värme. Så självklart blir det en besparing då dom inte är speciellt dyra att montera. Nackdelen är komforten, det brummar och är man känslig för drag så är det ingen höjdare att ha en sån som blåser i nacken när man sitter i soffan och
9 svar · 7,5k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Det finns sakliga skäl att fundera på 70-talshus. Ofta var byggtekniken mycket enkel och huset är byggt mitt i den glödheta villabyggartrenden som eldades på av miljonprogrammets alla stöd. Grunden är inte sällan enklast möjliga betongplatta, d v s en oisolerad gjutning rakt på makadam. Nackdelen med denna lösning är kalla golv och att grunden är känslig för om vatten stiger i
1 svar · 3,9k läst
Kempa_swe
Kempa_swe: [citat] De vill ha 10% av ert pris ifall ni vinner buden. Tänk på en sak att köpa via fogden så har ni ingen möjlighet att hävda dolda fel. Allt sådant friskriver de sig ifrån, så om det tex är mögel mm så står inte dem för ett öre
17 svar · 12,9k läst
Jonatan79
Jonatan79: Kom ihåg att ni ska räkna bort hennes del av vinskatten i priset om du köper ut henne, även halva mäklarmäklararvodet. Däremot din 1 Mkr som du kostat måste ni komma överens om innan för det är svårt att hitta laglig rätt att få tillbaka den om jag minns sambolagen rätt. Och välj en brunett som nästa tjej… ;)
11 svar · 2,2k läst
D
Dröm-kåken: [citat] Tack för infon! Och vi är inget AB så då är det 28%
2 svar · 1,5k läst
F
Fanjunkarn: Jag sålde ett hus och bekostade besiktningen och köparen var med under hela besiktningen och jag använde Anticimex. Vi gick igenom protokollet tillsammans och det var i ga problem..
22 svar · 7,0k läst
M
MrAnte: Såg att det redan fanns samma fråga med svar, vet inte om jag kan ta bort denna tråd?
1 svar · 1,4k läst
Satsuki
Satsuki: Prata med ett par mäklare som känner området, be om värdering etc. En försäljning tar ofta lite mer tid än man tror, det ska tas foton, vara visningar etc. Och snart är det jul. Även om ni bestämmer er för att göra det snabbt är det lätt någon-några månader in på 2022 innan det blir något. Hus går alltid att sälja, det är bara en fråga om pris. Om man tror att man ska
9 svar · 3,4k läst
Hep
Hep: Kan vara en effekt av alla renoveringar du nämner, att de isolerat, bytt fönster och klantat bort några gamla ventilationsöppningar som fanns tidigare. Är det "bara" dåligt ventilerat brukar det inte vara svårt att fixa, men kolla bara så att inte imma och öppna fönster förstört träet i fönstren, vilket inte heller är svårt. Vi hade ett hur från runt 1900 förut, där man vid
2 svar · 1,5k läst
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: Men då så :D! På'at bara! Misstänker att det kanske är känslan av att investerat mycket arbete i nuvarande hus som ni totalrenoverat, som ger tvekan om ni ska flytta eller inte. Å andra sidan finns inte så många hus med rejäl boyta som det ni sneglar på.
3 svar · 2,0k läst
S
Stuff: [citat] Det kan löna sig att vara lite proaktiv och reka själv också om man hittat något intressant område. Det är långt ifrån alla hus som ens kommer ut på öppna marknaden. Det finns ju en del hus som står mer eller mindre öde och ej kommit ut på marknaden för att den boende eller dess släktingar inte orkat ta tag i det. Det kan handla som så lite som att hitta en trevlig by
9 svar · 2,7k läst
H
hempularen: Det kan gå till på lite olika sätt. Antingen får en del köpa loss sina hus från föreningen. Det är då ofta ofördelaktigt för de som blir kvar. Färre skall dela på gemensamma kostnader. I många fall drivs frågan om utköp antingen av styrelsen, eller ”vältaliga medlemmar” som då i många fall förhandlar fram (med sig själva), villkor som är fördelaktiga för de som köper
1 svar · 2,0k läst
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: Kortversionen är att när ni väl har blivit ägare till huset i fråga är eventuella fel, konstigheter, byggfusk osv i de allra flesta fall ert ansvar som ägare. Därför bör ni som husspekulanter inför köpet vända på varenda sten och ta reda på så mycket ni bara kan om huset. Den svenska offentlighetsprincipen är en guldgruva för den som söker information, använd er av den! En
7 svar · 1,8k läst
C
cpalm: Det stämmer. Enligt fastighetsmäklarlagen skall mäklaren överlämna både journal och budgivningslista till uppdragsgivaren när uppdraget slutförts. Detta oavsett om det lett till en överlåtelse eller inte.
2 svar · 1,7k läst
M
Mjolnir: [citat] Ska eventuellt signera nästa vecka som det ser ut. Det enda som känns mindre bra är ju radonhalterna. Då det är ett 90 tals hus byggt på betongplatta tänker jag att det inte kan vara annat än markradon men kanske har fel. Hur som helst, vad tror ni är bästa lösningen för att få ned dessa värden, till en rimlig peng? Kommer nytt ftx göra någon skillnad tro? Sitter ett
61 svar · 18,8k läst
·
ecb182
ecb182: Jag tycker det vore märkligt om man inte erbjuder spekulanter att inspektera vinden. Speciellt med tanke på vad som framkommit i deras besiktning. När vi köpte vårt hus var det rapporterat påväxt på vinden och att säljaren nyligen installerat s.k. vindsvakt som åtgärd. Taket var bytt 10 år tidigare. Jag begärde att få inspektera vinden innan budgivning men mäklaren menade att tid
3 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.