G Groucho Marx skrev:
Jag har förvärvat en fastighet för ett par veckor sedan, handpenningen är erlagd och tillträde sker senare i vår. Allt var frid och fröjd tills jag idag nåddes av informationen att kommunen planerar att gräva upp hela gatan och byta ut samtliga vattenledningar. Detta kanske kan vara av ringa betydelse för de flesta, men jag har bott i ett mindre hus i 10 år som gränsar till en kommunal fastighet där man i parti och minut väcks tidigt (ca 06:00) av kommunens gräsklippare, lövblåsar och trimmers sommartid när man har ledigt. Jag har valt en fastighet som jag trodde skulle erbjuda lugn och tystnad, jag frågade också både mäklare och säljare om det var tyst och lugnt i området. Svaren jag fått har varit att visst är det extremt tyst och lugnt. Jag förhörde mig också om kommunen har några planer i närområdet och fick ett nekande svar. Men, mellan maj och augusti skall alltså ett tämligen stort arbete göras på vattenledningsnätet.

Visserligen har jag en undersökningsplikt, men NJA 2007 s. 86 har ju kommit fram till att en köpare kunde häva köpet pga buller från en motorcrossbana som säljaren kände till, men förteg. Jag har tagit del av att samtliga berörda fastighetsägare för arbetet i mitt fall har kallats till informationsmöte, så jag vet att säljaren kände till saken, men att man valde att förtiga denna detalj.

Jag vill väl förvisso inte häva köpet, detta är ju trots allt ett tillfälligt fel. Men samtidigt känner jag mig lite förd bakom ljuset och om jag vetat om planerna är det inte säkert att jag lagt bud eller möjligen hade jag varit mer återhållsam i min budgivning. Jag antar att jag i ärendet bara får svälja att jag inte gjort min hemläxa tillräckligt väl och sikta på lugn först sommaren 2023. Men vad anser vi egentligen om moralen i säljare som inte berättar denna typ av inte helt obetydliga saker?
Frågar du någon som ska sälja ett hus till dig så får du självklart ett svar att det är tyst och lugnt i området.
Sen vad är det för fråga, alla upplever lugn och tystnad olika. Så teoretiskt sett så är det upp till betraktaren.

H hushem skrev:
Frågar du någon som ska sälja ett hus till dig så får du självklart ett svar att det är tyst och lugnt i området.
Sen vad är det för fråga, alla upplever lugn och tystnad olika. Så teoretiskt sett så är det upp till betraktaren.
som flygnörd de luxe så anser jag att ett hus vid någon banände på Arlanda som tyst lugnt och definitivt skönt. Tyvärr är jag gift och hon delar inte min uppfattning

• Gilla
Tullen127 och 3 till
  • Laddar…
T
T Television_Set skrev:
som flygnörd de luxe så anser jag att ett hus vid någon banände på Arlanda som tyst lugnt och definitivt skönt. Tyvärr är jag gift och hon delar inte min uppfattning
Samma tyckte jag som tidigare boende vid en militärflygplats..

• Gilla
Television_Set
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.