Köpa & Sälja hus
Appendix: [citat] Framförallt verkar utbudet av bostäder att köpa vara rätt enormt. En mäklare här ute berättade att där hon tidigare fick in 5 av en viss typ av objekt så kan det nu vara 60 som vill sälja i aug....
Dowser4711: [citat] Absolut! Besiktningen som säljaren gjort är ju inte på något vis en ersättning för en egen undersökning, men det är ju en rätt bra översikt av huset gjord av någon annan än mäklaren de rätt ofta kreativt tagna bilderna, så att man får en något tydligare bild av om det är en fastighet som är värd att kika vidare på eller bara scrolla vidare.
Stickan56: Jag skulle sälja mitt hus i en förortskommun till Stockholm och flytta till landet. Jag hittade ett lämpligt objekt som jag kunde köpa med sparade pengar utan några lån och slippa behöva sälja först. Då var det dags att sälja i förortskommunen och det blev en hysterisk resa med ett bättre resultat än väntat. Så där satt jag med en påse pengar utan någon plan vad jag skulle ha
Bocken Bruse: Om det var arrendatorns och fastighetsägarens dvs byggnadernas advokat som skötte affären så borde ju rimligen advokaten varit i kontakt med markägaren för att kunna skriva över arrendekontraktet på dig. I detta arrendekontrakt borde det ju stå vad du får göra med marken dvs om du får ställa upp husvagn eller göra tillbyggnader. Vore intressant att höra hur det gick? Ditt inlägg
Claes Sörmland: [citat] Det är offentliga handlingar, inklusive t ex tjänsteanteckningar, brev och eventuella email som har inkommit eller skickats.
Lillbruna: [citat] Huset är byggt 72. De har tittat i dräneringsbrunnen och där står pumpen stilla. När de kopplade in sladden de hittat löst vid väggen startade pumpen. Besiktaren har jag frågetecken om, men om det inte finns nått vatten står ju pumpen stilla. Han kan ha missat det? Ny dränering gjordes för 20 år sen.
Anonymiserad 560924: [citat] Jag talade alldeles nyss med mäklaren, och det är såsom jag antog att hela huset behöver renoveras. Han påpekar att två hus i samma område med samma storlek, men att husen hade mycket bra skick såldes för 3,6 miljoner.
E_interiör: Tack så jättemycket för ditt utförliga svar(y):)
saltis99: [citat] Men mäklarens budskap är till presumtiva säljare, inte köpare. "Vi har sålt i grannskapet och fick ut ett högre pris, så välj oss om du vill sälja och få mer betalt." Fullt naturligt säljbudskap från mäklaren.
Gotland83: Hej! Ledsen för sen uppdatering! Vi släppte till slut det hela och har sen dess hittat ett annat hus som vi är nöjda med. Såhär i efterhand och med bra mycket mer kött på benen vad det gäller budgivningar och kontakt med mäklare, så kan jag nog konstatera att mäklaren helt enkelt ville att de andra budgivarna skulle få köpa huset, för att han tyckte att det var mer lämpliga eller
Liw Olausson: Ok, jaja vi provar :) har ju inget att förlora på det :) QUOTE="skamper, post: 4833199, member: 37000"]Ja, men eftersom ni inte är avtalspart har de inga skyldigheter mot er. Säljarens besiktning är i stort sett värdelös för köparen, det enda den duger till är att sortera bort objekt innan man går på visningen. Vissa bolag erbjuder köparen att "köpa in" sig på säljarens besiktning
reez: Sen kan dolda del utanför Sverige hanteras annorlunda än här?
BirgitS: [citat] Ska och ska, som sagt det är inget obligatoriskt. En köpare borde bara vara intresserad av en långtidsmätning som är gjord under vinterhalvåret. Övriga delar av året är det alldeles för lätt att fuska genom att vädra extra mycket.
SågspånPappspikEternit: Att investera vinsten från försäljningen i en fastighet på landet är en bra idé som sådan, men det finns bättre objekt än det du länkar till. Det är för många minus med det; det är pyttelitet (65 kvadratmeter är en helt OK lägenhet i stan, men som hus på landet, näe), det är parhus, tomten är också pytteliten för att vara landet, och dessutom heter byn Alekärr. Ett alekärr
klaskarlsson: [citat] Nja det är kanske inte det det är till för. Om du betalade in skatten för vinst på bostadsförsäljning 2019, men köpte en ny bostad inom föreskriven tid (1 år är det väl) så kan du i efterhand ansöka om uppskov och få tillbaks de pengar du betalade in. Men mig veterligen så är tre år för lång tid för att kunna få uppskov.
Fjojtmehmet: Sitt bara lugnt i båten. Säljaren kommer ge svar på tal. När vi sålde så fick vid bud på ca 1mkr mindre än vad mäklaren "lovat" att vi skulle få, 500tkr under accept. När jag fick budet så sa jag direkt var smärtgränsen låg, köparen gav bud enligt smärtgränsen och affären var klar. Köpet av mitt nuvarande gick till på precis samma sätt. Det är köparens marknad, men det är
mlb88: [citat] Ja så kan man ju se på det. Men i mitt exempel värderar ju en mäklare fastigheten högre i en förhandsvärdering varpå hen kan låna mer pengar. Dessa måste sedan gå till de förbättringar som mäklaren baserat sin förhandsvärdering på annars får de ligga blanco. du måste iaf amortera 2% av den totala skulden så för mig spelar det ingen roll för du kommer låna mer pengar
hempularen: Om någon har giltig nyttjanderätt till hela tomten, så kan du nog inte bygga oavsett hur stor tomten är.
hempularen: Troligen inget dolt fel. Men om vi antar att det bara är fel på brytaren, så är kostnaden för låg. Ersättningen vid dolt fel skall motsvara förväntad skillnad i värde på huset om felet hade varit känt vid köpet. Det finns rättsfall där en kostnad på 40 000 ansågs vara för låg vid villakällare, och ett annat rättsfall på felaktigt badrum för 150 000 i en 7 milj. lägenhet.
johanna herman: Vi fick tillslut lån av Nordea. De var dem enda som var hjälpsamma, om de inte visste vad/hur frågade de någon istället för att bara säga att det inte gick. Lokala Swedbank hade det kunnat fungera med om det inte vore för att de har extremt lång handläggningstid och Kronofogden hade gett oss väldigt kort tid för att betala. Så tips till alla som tänker köpa exekutivt; prata med
Marlen Eskilsson: Jag antar att du betalar ränta för en vecka mindre om du löser lånet en vecka tidigare? Jag visste iofs inte att man kan betala av ett helt lån via internetbanken, men varför inte.
-MH-: Det känns inte som rätt läge att skoja till det med Kronofogden. Lite som att svara "ja" på skoj om om man tänker begå terroristbrott när man reser till USA. :p
Jocce81: Jag valde att fråga när jag köpte hus. Där hade säljaren tänkt att lämna den så den ingick. Mäklaren sa att det är liten olika vad folk anser / gör men att han ansåg att den ska lämnas men alltid skriver in den i papprena om så är fallet. /Jocce
Davidbagare: Det är som sagt massor med parametrar som spelar in. Jag har nyss renoverat hela vårt hus på 170kvm invändigt. Nytt kök, nya avlopp från kök till stam. Nydragen el i hela huset inkl. ny central och annat. Nya ytskikt i hela huset, 5 rum. Massa kringgrejer i krypgrund, stegar till skorstenar, grävt in fiber och massa annat. Vi har änsålänge lagt ut ca 500.000 kronor. Hantverkare vi
hamhamham: Hade inte oroat mig för det där, antagligen dåligt med ventilation på vinden och det kan ni ju åtgärda.
Anonymiserad 175604: Det är på många håll trögt nu. Har bekanta som försöker sälja nu och för några får de knappt bud alls, ens i storstad. Om du inte har bråttom så vänta, men räkna inte med några större summor uppåt.
Lämnat pga korkad mod.: [citat] På ålderns höst kan det komma överaskningar. Det skiljer tusentals kronor per månad mellan kommunernas avgiftsberäkningar som avser tex boendekostnad. Vissa kommuner tror att det kostar ca 3000 kr/mån totalt att bo i en villa på ca 100 kvm boyta. Då blir vårdavgiften därefter. Jag vet exempel på att en 90 årig sjuk dam fick 1500 kr högre vårdavgift efter flytt till