A Arne_Planka skrev:
Det som tråden egentligen handlar om är ju oseriösa bud. Bindande bud borde inte vara oseriösa.
Har man inte bindande bud kan man lätt vara med och trissa upp priserna, frivilligt eller ofrivilligt. Man kan vara med ett tag, och sedan när priset stigit, av olika anledningar välja att hoppa av. Det blir då krångligt för de andra parterna att backa tillbaka till tidigare nivåer då den avhoppade budgivaren inte var med och påverkade.
Att backa tillbaka är ju just det som är mäklarens uppgift, vill man ha budförfarandet så får man väl köpa hela paketet, tycker man det är krångligt och inte vill ta konsekvenserna av ett sådant system så sätter man helt enkelt ett fixt pris
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A Arne_Planka skrev:
Ja, jag vet att det inte var du som tog upp det från början, men jag tyckte det var lämpligt att fortsätta med ditt inlägg.
I min enkla värld så är en seriös budgivare någon som står för sitt bud.
Från säljarens sida är detta kanske inte alltid fördelaktigt, i och med att priset då kanske inte trissas upp på samma sätt.
Jag tror tyvärr att oseriösa / tvivelaktiga / galna (sett till personens ekonomi) bud är ganska vanliga, med ständigt ökande priser så gör de nog sitt till att ge priserna en ytterligare extra knuff uppåt.

Med andra ord, jag tror inte mäklarna är så sugna på att få bort oseriösa bud?
 
man har oftast ett tak satt när man budar.
har man varit igång i ett tag så har man lite pejl.
men frågan är om man skulle lägga nästan hela sin summa i ett bud...
 
K kortis skrev:
Det klart att jag vill ha koll och jag kanske vill sälja till någon annan än den som är högst någon som behöver den bättre ex
Men fortfarande, vad är problemet med att någon höjer med låga summor då ?

Det var ju det som det handlade om.
 
När mina föräldrar sålde sitt hus, så bjöd en kusin till min mor och kusinens gubbe på huset. Mor o kusin umgicks extremt lite. Klart var att de trodde de skulle få det billigt. Sen när det blev ett slutbud så kom de in efter och la precis samma summa! Mina föräldrar valde dock att sälja till den yngre barnfamilj som la det andra budet. Gubben som kusinen hade med sig verkade vara av den typen också som kommer i efterhand om en massa påhittade fel. Tycker det är respektlöst att om man väl tagit sitt hus till mäklare så ska man få ”kompispris”. De får bjuda som alla andra! Tror relationen blev konstig efter det men barnfamiljen var jättetrevlig.

Det är en helt annan sak om man snackar om ev affär och pris innan bostaden kommit ut på hemnet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
M mariedal skrev:
När mina föräldrar sålde sitt hus, så bjöd en kusin till min mor och kusinens gubbe på huset. Mor o kusin umgicks extremt lite. Klart var att de trodde de skulle få det billigt. Sen när det blev ett slutbud så kom de in efter och la precis samma summa! Mina föräldrar valde dock att sälja till den yngre barnfamilj som la det andra budet. Gubben som kusinen hade med sig verkade vara av den typen också som kommer i efterhand om en massa påhittade fel. Tycker det är respektlöst att om man väl tagit sitt hus till mäklare så ska man få ”kompispris”. De får bjuda som alla andra! Tror relationen blev konstig efter det men barnfamiljen var jättetrevlig.

Det är en helt annan sak om man snackar om ev affär och pris innan bostaden kommit ut på hemnet.
Gubben verkade vara?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.