… om en av köparna inte har fast jobb, säger banken nej till lån? Två viktiga frågor! Ny på detta så ursäkta om de verkar lite konstiga.

Vi har tillträde 1/7, när ska vi ansöka om bolån? Kan man förhandla med 3-4 banker eller blir det stopp om de ser att andra banker gjort kreditupplysning? Har läst att banker blir misstänksamma om det görs flera kreditkoller?!? Har någon använt sig av t ex Compricer el liknande istället - och hur funkade det i så fall? Om man sen får bolån, anses lånet vara beviljat när man väl skrivit på lånehandlingarna eller gör man om kreditprövning etc vid tillträdet?

Nästa fundering gäller anställning. Min man har bra lön och fast anställning men jag har jobb i 1 år som jag vet nu. Någon som har erfarenhet av vad banken sagt om detta? Är så nervös att vi pga mig inte ska få bolån och bli skadeståndsskyldiga, det vore katastrofalt (Jag hade fast anställning när vi skrev kontraktet men sedan dess har jag bytt jobb.)

Skulle bli oerhört tacksam för tips och synpunkter! :love:
 
  • Älska
Revhiet1
  • Laddar…
K
Jag tänker mig att ni diskuterat och fått ett lånelöfte beviljat från en bank innan ni köpte huset?

/Krille
 
  • Gilla
kingen101 och 12 till
  • Laddar…
P
Banken gör man ju klart innan man skriver något kontrakt.
Om du inte har fast jobb så kan det såklart påverka det hela.

Min erfarenhet är att en vettig banktjänsteman skiter fullkomligt i hur många kreditkollar jag tagit. Men det är upp till dig att bedöma där.
 
  • Gilla
katho75 och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Men vänta, har ni köpt ett hus utan att veta hur ni ska betala för huset?!
 
  • Gilla
Revhiet1 och 17 till
  • Laddar…
Är det alltså så att du har ett vikariat, eller liknande tidsbegränsat arbete?

Då kan det vara stora problem att få lån, överhuvudtaget.

Det där med att förhandla med mer än en bank skulle jag nog föreslå att ni väntar med tills ni fått lån och kan fullfölja affären.
 
  • Gilla
Peonies och 2 till
  • Laddar…
Det där med många kreditkontroller tror jag framförallt påverkar att en del banker inte vill lägga någon större energi på en ev. kund som är ute efter att hitta lägsta pris.

Men om en av er inte har fast anställning, så skall ni nog vara väldigt nöjda med vilket lån ni nu kan få.
 
  • Gilla
Ullhund och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Läser man TS andra tråd verkar det röra sig om
en bostadsrätt i form av radhus. Man får hoppas banken är med på tåget annars blir det inte så rolig upplevelse att ha skrivit på ett kontrakt innan man ens fått ett lönelöfte eller ens vet hur mycket man får låna.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Börja med att diskutera med den bank där ni har det mesta av er ekonomi och ta en diskussion där. I er situation kanske ni inte ska förhandla utan vara nöjda om ni får ett lån. Vad sa mäklaren, de brukar kolla upp att ni har allt klart med banken före kontrakt.
 
Lån lär ni väl få oavsett men i värsta fall får ni ta till dyra alternativ som Bluestep eller Nordax. Men otroligt riskabelt att skriva på kontrakt och betala handpenning utan att veta att man får lån. Det hänger nog på hur stora summor det rör sig om samt hur mycket din make tjänar.
 
Vad skrev ni i ansökan när ni ansökte om lånelöfte?
Vad är det ni ska förhandla om?
 
K Krille4 skrev:
Jag tänker mig att ni diskuterat och fått ett lånelöfte beviljat från en bank innan ni köpte huset?

/Krille
Ja men det var i somras, det är ett nybygge så det var ju länge sen.
 
  • Gilla
emilvikstrom och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Men vänta, har ni köpt ett hus utan att veta hur ni ska betala för huset?!
Nej allt var klart då, det är jag som bytt jobb. Det var tvunget så jag hade ute mycket att välja mellan i det läget.
 
A Andy78 skrev:
Vad skrev ni i ansökan när ni ansökte om lånelöfte?
Vad är det ni ska förhandla om?
Det är räntan vi vill förhandla om.
 
Spruttas Siggelito3000 skrev:
Lån lär ni väl få oavsett men i värsta fall får ni ta till dyra alternativ som Bluestep eller Nordax. Men otroligt riskabelt att skriva på kontrakt och betala handpenning utan att veta att man får lån. Det hänger nog på hur stora summor det rör sig om samt hur mycket din make tjänar.
Ja det är det som oroar mig. Livet tog helt enkelt en ny vändning och allt var klart vid tidpunkten då vi skrev kontrakt. Det var i juli förra året.
 
K klimt skrev:
Börja med att diskutera med den bank där ni har det mesta av er ekonomi och ta en diskussion där. I er situation kanske ni inte ska förhandla utan vara nöjda om ni får ett lån. Vad sa mäklaren, de brukar kolla upp att ni har allt klart med banken före kontrakt.
Tack, ja vi får göra så och se vad de säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.