Hejsan!
Vi ska sälja huset och gjorde då en radonmätning. Den visade på förhöjda värden i källaren. 400Bq/m3. Vid överlåtelsebesiktningen framgår att hela källaren räknas som biarea. Ska den då radonbesiktas överhuvudtaget?
 
Jag förstår inte riktigt din fråga. Det finns inga krav på att något utrymme ska radonmätas. Är det så att du funderar på om du kan strunta i att informera köparen om den förhöjda halten i källaren? Det är dumt eftersom det är något du nu känner till.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K
P Phil65 skrev:
Hejsan!
Vi ska sälja huset och gjorde då en radonmätning. Den visade på förhöjda värden i källaren. 400Bq/m3. Vid överlåtelsebesiktningen framgår att hela källaren räknas som biarea. Ska den då radonbesiktas överhuvudtaget?
Att det är biarea och inte boarea har ingenting med radonmätning att göra. Finns inte heller något krav på att ni måste göra radonmätning innan försäljning av huset. Så ni blandar lite äpplen och apelsiner här.
Och det är ju sannolikt högre radonvärden i en källare pga. källaren är närmare marken med markradon och ev. byggmaterial i blåbetong. Så ska ni mäta något innan försäljning är det ju faktiskt mer intressant att göra en mätning i just källaren.
 
P Phil65 skrev:
Hejsan!
Vi ska sälja huset och gjorde då en radonmätning. Den visade på förhöjda värden i källaren. 400Bq/m3. Vid överlåtelsebesiktningen framgår att hela källaren räknas som biarea. Ska den då radonbesiktas överhuvudtaget?
Har ni någon fungerande ventilation i källarplanet?
 
Ja, vi har mekanisk frånluft i tvättstuga och wc. Vi tätade springor och sågade upp spaltventilerna maximalt. Mu ser värdena ut att vara inder gränsvärdet. Men ska inte rado mätas o de rum man förväntas bo i?
 
BirgitS
P Phil65 skrev:
Men ska inte rado mätas o de rum man förväntas bo i?
Ska och ska, som sagt det är inget obligatoriskt. En köpare borde bara vara intresserad av en långtidsmätning som är gjord under vinterhalvåret. Övriga delar av året är det alldeles för lätt att fuska genom att vädra extra mycket.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.