2 309 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Arrendera tomt men äger inte huset
Hej!
Här kommer en intressant fall som jag inte hittar nån information till.
Ska köpa en fritidshus som står på arrendetomt.
Huset ägdes av en vän som dog några år sen och sina barn bestämde att sälja huset.
Då barnen inte kommer överens med varandra anlitade dom en advokat.
Då det tar otroligt lång tid så blev det så att det var dags att betala arrendet för året vilken ingen av barnen ville göra så jag tog över arrendekontraktet på mig redan och betalade avgiften.
Detta självklart efter jag pråtade mad advokaten.
Nu går och går tiden och inget händer då syskona inte kommer överens angående köpesumman.
Så jag arrenderar ett tomt i bra läge men kan inte nyttja det då jag inte äger huset.
Nu undrar jag vad jag få göra?
Kan jag använda tomten som min, tex ställa upp en husvagn där?
Kan det händer att dom sätter en för hög pris för huset som jag MÅSTE betala?
Eller kan dom sälja huset till nån annan och jag måste överlåta arrendeavtalet?
Ett stort problem i kommunikationen är att syskonen bor i utlandet, advokaten med och där imellan finns en tolk samt en svensk mäklare som ska sköta försäljningen men som sagt det händer inte mycket…
Här kommer en intressant fall som jag inte hittar nån information till.
Ska köpa en fritidshus som står på arrendetomt.
Huset ägdes av en vän som dog några år sen och sina barn bestämde att sälja huset.
Då barnen inte kommer överens med varandra anlitade dom en advokat.
Då det tar otroligt lång tid så blev det så att det var dags att betala arrendet för året vilken ingen av barnen ville göra så jag tog över arrendekontraktet på mig redan och betalade avgiften.
Detta självklart efter jag pråtade mad advokaten.
Nu går och går tiden och inget händer då syskona inte kommer överens angående köpesumman.
Så jag arrenderar ett tomt i bra läge men kan inte nyttja det då jag inte äger huset.
Nu undrar jag vad jag få göra?
Kan jag använda tomten som min, tex ställa upp en husvagn där?
Kan det händer att dom sätter en för hög pris för huset som jag MÅSTE betala?
Eller kan dom sälja huset till nån annan och jag måste överlåta arrendeavtalet?
Ett stort problem i kommunikationen är att syskonen bor i utlandet, advokaten med och där imellan finns en tolk samt en svensk mäklare som ska sköta försäljningen men som sagt det händer inte mycket…
Du har betalat arrendet.M Marcusv8 skrev:Hej!
Här kommer en intressant fall som jag inte hittar nån information till.
Ska köpa en fritidshus som står på arrendetomt.
Huset ägdes av en vän som dog några år sen och sina barn bestämde att sälja huset.
Då barnen inte kommer överens med varandra anlitade dom en advokat.
Då det tar otroligt lång tid så blev det så att det var dags att betala arrendet för året vilken ingen av barnen ville göra så jag tog över arrendekontraktet på mig redan och betalade avgiften.
Detta självklart efter jag pråtade mad advokaten.
Nu går och går tiden och inget händer då syskona inte kommer överens angående köpesumman.
Så jag arrenderar ett tomt i bra läge men kan inte nyttja det då jag inte äger huset.
Nu undrar jag vad jag få göra?
Kan jag använda tomten som min, tex ställa upp en husvagn där?
Kan det händer att dom sätter en för hög pris för huset som jag MÅSTE betala?
Eller kan dom sälja huset till nån annan och jag måste överlåta arrendeavtalet?
Ett stort problem i kommunikationen är att syskonen bor i utlandet, advokaten med och där imellan finns en tolk samt en svensk mäklare som ska sköta försäljningen men som sagt det händer inte mycket…
Du skriver att "tog över arrendekontraktet" efter att ha talat med advokaten som företräder dödsboet kanske en bouppteckningsman?
Har du också fått ett skriftligt arrendekontrakt?
Har du kontrakt med fastighetsägaren dvs den som äger marken?
Trädgårdsfixare
· Småland
· 184 inlägg
Om det var arrendatorns och fastighetsägarens dvs byggnadernas advokat som skötte affären så borde ju rimligen advokaten varit i kontakt med markägaren för att kunna skriva över arrendekontraktet på dig. I detta arrendekontrakt borde det ju stå vad du får göra med marken dvs om du får ställa upp husvagn eller göra tillbyggnader.
Vore intressant att höra hur det gick? Ditt inlägg är ju från maj (22) så något borde ju ha hänt sedan dess.
Vore intressant att höra hur det gick? Ditt inlägg är ju från maj (22) så något borde ju ha hänt sedan dess.
Klicka här för att svara