Köpa & Sälja hus
hempularen: [citat] Jo det är normalt. Bostadsrättsföreningen ansvarar för stommen, oavsett hur skadan har uppstått. Men du skrev att förre ägaren skall betala en liten del. Beror det på att det var den ägarens försäkring som gick in? Det brukar vara så att skador som upptäcks inom en månad efter tillträde står "det förra" försäkringsbolaget för.
Keiller: [citat] Lite sent att ta sig ur husköpet, antar jag. Det är drygt två, snart tre år sen TS köpte huset :D
Mr Goldfish: [citat] Nja, det låter inte riktigt hundra. Har man bestämt sig för att man ska ha huset, så känner man sig ändå lurad, trots att man fick huset.
SågspånPappspikEternit: [citat] Köparen har inte uppfyllt sin del av avtalet, nej. Köparen kan inte kräva att få ett undertecknat köpebrev av TS. Däremot finns det ingenting som hindrar TS från att ordna fram ett köpebrev, underteckna detta och med hjälp av köpebrevet ansöka om lagfart å köparens vägnar. .... Men skit också, jag har läst på lite mer och mitt tips till TS faller delvis här. Ett
MiaV: Vi köpte mer eller mindre på toppen. Lämnade över en hel hög med pengar till säljarna, och sedan dess har vi fått se värdet gå ner och bostadskostnaderna skjuta uppåt. En riktig skittiming. Vi är nöjda ändå, av de här anledningarna: - Vi letade intensivt i några år. Det här var utan tvekan det bästa huset för oss. Det ger en trygghet att veta att vi personligen hade inte
Jaggatagga: Det brukar väl stå hur mycket värmeenergi som förbrukas i energideklarationen? Nu blir allt el istället. Edit: Hade fel. Verkar inte stå.
gaia: omdränering ska du vänta med för den kanske inte ens behövs. Börjar du elda i vedpannan så blir källaren väl vädrat och torrt. Gamla hus byggdes med källaren där det var minst risk för översvämning och grunden tättades med kall asfalt. Markfukten kan du inte dränera dej ifrån och så länge det inte står vattenpölar på källargolvet efter regn så ser jag ingen anledning att
Emmaalt: [citat] tusen tack för svar! Vad skönt att ni fick bort det!! Låter hoppfullt för oss i o med att vi har samma problem i köket i huset vi köpt, vi har också börjat riva ner allt till bjälkarna, så hoppas på det bästa!
Eld: [citat] Det är en mycket riskabel taktik för säljaren. Köparen är nämligen inte skyldig att hålla "sidoavtalet" utan det är enligt lag beloppet på köpeavtalet som gäller. Det betyder att det mycket väl kan sluta med att säljaren blir helt utan de svarta pengarna och köparen får en fastighet billigt.
polaris78: Verkar vara en knasig sak att gå med på... ju mer villkor man tillåter desto mer nackdel kommer du ju få med den typen av villkor som inte gagnar dig... Även att skriva på med utgångspriset plus den mindre höjningen så kommer det ju om din köpare inte lyckas sälja sitt hus så kommer du ju ha huset blockerat tills dess med allt vad det innebär.. husaffärer tar ju ofta lite tid med
raveper: Kanske skall träffa sekreteraren på lite udda tider där.
Ahlsells-listpriser: [citat] Köp. Känslan när du kommer ut på fredagen och öppnar en kall bärs på ditt däck och tittar ut över dina ägor slår ALLT.
LaT: Lite varning bara för en del av de där "nörd företagen", de tror att de är Guds gåva till mänskligheten och tar betalt därefter. Jag anlitade en timmerman ifrån Järna som skulle hjälpa mig att byta syll på en långsida på en gammal LITEN lagård. Jag hade gjort allt förarbete och rivit väggar osv. Max 2*4h som spreds på 2 dagar plus resa för medhjälpare ifrån Sthlm * 2. Slutade
fribygg: Om man avser att förvärva en jordbruksfastighet bör man nog betala allt och inte låna, att få lönsamhet i drift av högt belånade jordbruk är få förunnat.
hempularen: Mäklaren har rätt till full provision när ett bindande avtal tecknats. Finns det ex. villkor om besiktning så är inte avtalet bindande förrän villkoren uppfyllts. Men normalt sett så är du som säljare betalningsskyldig för arvodet så fort avtalet skrivits på. Om sedan köparen av någon anledning hoppar av, eller inte kan fullfölja köpet, så är mäklararvodet en del av kostnaden
Nyfniken: [citat] Du får ju dra av det ökade värmebehovet förstås. Eller om det är sommartid, möjligtvis även lägga på förtjänsten på det minskade behovet av kyla.
CecEle: [citat] Rättelse! Sorry var lite snabb på tangenterna ser jag nu. Det ska vara; lånar du 50-70 % av bostadens värde så är amorteringen 1 % och lånar du 85 % eller mer så är amorteringen 2 %. Dvs: Låna 425 000 = amortering på 8500 kr/år Låna mellan 255 000 - 350 000 = 2550-3500 kr/år Låna under 250 000 - 0 kr/amortering per år
klimt: [citat] En heltäckande besiktning borde troligen ha tagit upp de problem som nu konstaterats. Men flera stora företag i besiktningsbranchen undantar VA och el i sina vanliga besiktningar, detta är något som i så fall måste göras extra. Men om det är tydligt att VA omfattas kan man möjligen göra en anmälan om brister i besiktningen.
Kimajo: Normalt så får mäklaren bara arvode om det blir försäljning, så står inget annat i kontraktet så skulle det vara underligt om hen inte ville sälja er bostad.
Viktorbyggahus: [citat] jag vet inte. Vi har mycket märken på fukt som slagit igenom i vår panel på taket. Men det är gamla märken. Vi mätning av träet har det visat sig torrt. Besiktningsmän och anticimex har sagt att det är gamla genomslag, som ärr typ. Vi mäter fukten på vår vind och den ser helt normal ut. Dvs under nivån för mikrobiell tillväxt. Men märkena finns kvar. Sålänge träet är
RoPiNyOd: Hej, Vi har tillträde imorgon till ett radhus och idag hade jag och säljarna en genomgång av huset, städning också vidare. Huset har ett förråd som är ihopbyggt med en glasveranda som i sin tur sitter ihop med huset. Både förrådet och glasverandan har takpapp som såg ut att vara av bra skick (jag var uppe på taket) och mellan förrådet och glasverandan löper en takränna som leder
Swedius: Liten uppdatering. Vi köpte huset efter ett antal vändor, som är en historia i sig. Total utrivning invändigt inkl en del asbest som hanterades. Huset var ett tomt skal när rivning var klar. Stambyte gått bra. Ny dragning för vatten osv. - Övre planet har kommit ganska långt, el (och nätverk) har dragits, väggar och tak gipsade, spacklade, grundmålade och snart börjar målningen med
-MH-: Det har alltid varit OK att ha ett avtal per jordbruksfastighet, men när man stycker av det måste man fixa ett till. Så det är itne särskilt reglementsvidrigt, faktiskt.
SågspånPappspikEternit: Du har inte fått något svar än, ser ut som om ovanstående svarat på något annat. Ett vanligt sätt är att ta antalet skogskubikmeter (redovisas i skogsbruksplanen) gånger snittpriset per skogskubikmeter i ditt område (Ludvig och co borde ha prisstatistik). Sedan lägger du på vad du tycker byggnaderna är värda, eventuell åker- och betesmark osv. Fundera också på om du har några
polausson: Tackar alla här för hjälpsamma svar! =)
Grizlo: [citat] Hej, Är ingen expert men Köpte ett 1 1/2-plans hus byggt 1980 för drygt ett år sedan. Huset var besiktat av säljarna och man fick ett protokoll på visningen. För mig som lekman var det svårt att bedöma besiktningsprotokollet. Så jag anlitade samma besiktningsman som gick igenom protokollet på plats. Det dämpade min tak/fukt ångest från medel till noll på ett par timmar :)
Beltis: Norrköping försäljning av BRF 3 miljoner - 1.75%
MrDizzy: Tror med att det är ett klokt beslut iom att inte båda känner "Åh det här huset vill vi ha och det ska bli kul och utmanade att få göra om det till det vi vill ha" Just renoveringsobjekt kan vara extremt slitsamt på relationer. Därför måste man vara väldigt överens och hela tiden stämma av hur man vill göra med sin partner. Ett "vanligt" hus har inte just det dära slitsamma
lunnabo: [citat] Bra gjort! Nu kan du gå vidare och så (kanske) plötsligt händer det!