2 017 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Renovering inför försäljning.
Hej
Jag hoppas att du ska kunna svara på frågor som jag har svårt att hitta svar på.
Min man och jag öppnade en butik som sålde kök och möbel komponenter. Vi har funnits på marknaden i 4 år och planerar nu ett nytt projekt. Köp gamla hus att renovera inför försäljning . Vi planerar att kontakta banken för ett lån.
Fråga. Är det värt att starta en sådan här verksamhet? Vilka svårigheter vi kan ställas inför och vilka skatter vi betalar om huset köps i ett företags namn? Jag skulle vilja veta åsikter från dem som har gått den här vägen.
Mvh.
Jag hoppas att du ska kunna svara på frågor som jag har svårt att hitta svar på.
Min man och jag öppnade en butik som sålde kök och möbel komponenter. Vi har funnits på marknaden i 4 år och planerar nu ett nytt projekt. Köp gamla hus att renovera inför försäljning . Vi planerar att kontakta banken för ett lån.
Fråga. Är det värt att starta en sådan här verksamhet? Vilka svårigheter vi kan ställas inför och vilka skatter vi betalar om huset köps i ett företags namn? Jag skulle vilja veta åsikter från dem som har gått den här vägen.
Mvh.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Välkommen till forumet!
Det brukar inte vara lönsamt att köpa och renovera för att omedelbart sälja när priserna går nedåt. Svårt att få igen pengarna då.
Tänk på att renovering av hus innebär att lägga om tak, dränera och mycket annat som inte har med insidan att göra.
När det gäller skatter är det mycket bra att fråga Skatteverket, deras kundtjänst är både vänliga och kunniga.
Det brukar inte vara lönsamt att köpa och renovera för att omedelbart sälja när priserna går nedåt. Svårt att få igen pengarna då.
Tänk på att renovering av hus innebär att lägga om tak, dränera och mycket annat som inte har med insidan att göra.
När det gäller skatter är det mycket bra att fråga Skatteverket, deras kundtjänst är både vänliga och kunniga.
Tror det är en tuff affärsidé nu när räntorna går upp och husprisern börjat falla igen.
Så länge räntorn var låga och huspriserna steg 5-10% per år kunde "vem som helst" tjäna pengar på att köpa hus, renovera ett par år och sedan sälja.
Gör man det privat är skatten lägre och dessutom kan man alltid bo kvar ett tag om priserna går ner.
/Krille
Så länge räntorn var låga och huspriserna steg 5-10% per år kunde "vem som helst" tjäna pengar på att köpa hus, renovera ett par år och sedan sälja.
Gör man det privat är skatten lägre och dessutom kan man alltid bo kvar ett tag om priserna går ner.
/Krille
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Det är som sagt nog en rätt tvivelaktig affärside i nuvarande marknadsläge.
De flesta som säger sig ha tjänat pengar på att köpa o renovera, har i huvudsak fått sin vinst av att priserna gått upp under tiden renoveringen pågår. Det var under uppgångstider en riskabel affärside, ingen kunde veta när det vänder.
Sedan finns det enstaka stjärnor som haft förmågan att köpa till fyndpris, och haft rätt öga för möjligheterna, och faktiskt tjänat pengar, även i "realt penningvärde".
I nuläget så kommer du istället att förlora pengar (troligen) under tiden som renoveringen pågår. Dessutom med ökande renoveringskostnader pga. inflation. Och ökande räntor som också kostar pengar under tiden som du äger renoveringsobjektet. Det är troligt att vi kommer att ha sjunkande, eller i bästa fall stillastående priser i minst ett år till. Räntorna kommer troligen inte att gå ned på 1 - 3 års sikt, snarare öka.
Att köpa o renovera hus i ett aktiebolag har en hel del specialregler, har dålig koll. MEN du får betala 4,25% lagfarts avgift, istället för 1,5% om ditt bolag köper fastigheten. Vinsten blir i princip en rörelseintäkt som beskattas på samma sätt som andra intäkter i din firma. Det finns begränsningar på avdragsmöjligheter vid fåmansbolag och byggande (men jag har väldigt dålig koll på det).
Jag tvivlar på att banken gillar din affärside.
De flesta som säger sig ha tjänat pengar på att köpa o renovera, har i huvudsak fått sin vinst av att priserna gått upp under tiden renoveringen pågår. Det var under uppgångstider en riskabel affärside, ingen kunde veta när det vänder.
Sedan finns det enstaka stjärnor som haft förmågan att köpa till fyndpris, och haft rätt öga för möjligheterna, och faktiskt tjänat pengar, även i "realt penningvärde".
I nuläget så kommer du istället att förlora pengar (troligen) under tiden som renoveringen pågår. Dessutom med ökande renoveringskostnader pga. inflation. Och ökande räntor som också kostar pengar under tiden som du äger renoveringsobjektet. Det är troligt att vi kommer att ha sjunkande, eller i bästa fall stillastående priser i minst ett år till. Räntorna kommer troligen inte att gå ned på 1 - 3 års sikt, snarare öka.
Att köpa o renovera hus i ett aktiebolag har en hel del specialregler, har dålig koll. MEN du får betala 4,25% lagfarts avgift, istället för 1,5% om ditt bolag köper fastigheten. Vinsten blir i princip en rörelseintäkt som beskattas på samma sätt som andra intäkter i din firma. Det finns begränsningar på avdragsmöjligheter vid fåmansbolag och byggande (men jag har väldigt dålig koll på det).
Jag tvivlar på att banken gillar din affärside.
Tack för svar.BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!
Det brukar inte vara lönsamt att köpa och renovera för att omedelbart sälja när priserna går nedåt. Svårt att få igen pengarna då.
Tänk på att renovering av hus innebär att lägga om tak, dränera och mycket annat som inte har med insidan att göra.
När det gäller skatter är det mycket bra att fråga Skatteverket, deras kundtjänst är både vänliga och kunniga.
hempularen skrev:Как я уже сказал, это, наверное, довольно сомнительная бизнес-идея в нынешней рыночной ситуации.
Большинство людей, которые утверждают, что заработали деньги, покупая и ремонтируя, в основном получали прибыль от того факта, что цены выросли во время ремонта. Во времена подъема это была рискованная бизнес-идея, никто не мог знать, когда она обернется.
Кроме того, есть случайные звезды, которые имели возможность покупать по выгодной цене, и имели правильный взгляд на возможности, и фактически зарабатывали деньги, даже в «реальной денежной стоимости».
На данный момент вы вместо этого потеряете деньги (вероятно), пока идет ремонт. Кроме того, с увеличением затрат на ремонт из-за инфляции. И повышение процентных ставок, которые также стоят денег, пока вы владеете объектом реконструкции. Вполне вероятно, что у нас будет снижение, а в лучшем случае стагнация цен еще как минимум год. Процентные ставки вряд ли пойдут вниз в течение 1 - 3 лет, скорее увеличатся.
Покупка ремонтных домов в компании с ограниченной ответственностью имеет массу особых правил, имеет плохой контроль. НО вам придется заплатить 4,25% сбора за титул вместо 1,5%, если ваша компания покупает недвижимость. Прибыль - это в основном операционный доход, который облагается налогом так же, как и другие доходы в вашей компании. Существуют ограничения на вычеты в закрытых компаниях и строительстве (но я очень плохо знаю об этом).
Сомневаюсь, что банку понравится ваша бизнес-идея. [/ЦИТАТА]
Большое спасибо за подробный ответ.
I princip alla som gör så skattefuskar. Det är ingen som officiellt renoverar för att tjäna pengar på det.
Klicka här för att svara
