Hej!

SÅ: i nästa vecka ser jag ut att bli med hus. Jag är uppvuxen i hus men har själv aldrig ägt ett. Jag har därtill bott i nyproduktion sedan jag köpte min första lägenhet och är lite bortskämd vad gäller standard…

Huset jag ska köpa är ett renoveringsobjekt som behöver omfattande renovering såväl utvändigt som invändigt. Det är ett typiskt 70-talshus som inte blivit renoverat sedan det byggdes. Dock väldigt väl omhändertaget…

Nu tänkte jag låta fasaden vänta några år till då det inte finns något akut att renovera så om vi bara ser till det invändiga: om jag inte väljer det dyraste köket eller dyraste badrummen (finns två), tror ni jag kan komma undan med runt 1 mkr i renoveringskostnader?… eller är jag naiv? Huset är ca 185 kvm stort.

K
Vi har renoverat 3 sovrum, hall och badrum i ett 70-tals hus. Totalt 55kvm kanske. Gjorde det som går själva, utom elektriker och rörmokare. Vi har inte valt de billigaste grejerna men inte heller de dyraste. Gått på 400k ungefär. Men då har vi också bytt till golvvärme i dom rummen istället för gamla vattenradiatorer, samt bytt till nya 3-glas fönster. Även lagt dyrare golv, så skippar man gv och kör billigare golv så har man nog 70k till att hämta hem där. Har vardagsrum och kök kvar att göra (resten är redan renoverat några år innan vi flyttade in), och har budgeterat 250k för det. Funderar på att byta till gv där också samt sätta in ny braskamin i befintlig murstock med ledig kanal. Skulle bli 150k till på det i så fall. Därutöver budgeterat 150k för att lägga om taket vilket också behövs göras inom något år.

Så ja, det är nog en rimlig uppskattning är min slutsats.

Davidbagare
Hur händiga är ni, hur mycket kan ni göra själva? River och bygger ni upp köket själva? Eller ska alla tjänster köpas in?

K
Davidbagare Davidbagare skrev:
Hur händiga är ni, hur mycket kan ni göra själva? River och bygger ni upp köket själva? Eller ska alla tjänster köpas in?
Skulle nog säga att jag är väldigt händig, då jag alltid byggt kojor och alltid snickrat med farsan. Har också haft förmånen att få vara medhjälpare kompisar som renoverar, så där har man ju då sett misstag man ska undvika mm. Det brukar ju sägas att man behöver renovera minst två hus För att få koll på allt som ska göras så googlar jag hejvilt, gräver jag på forum, pratar med hantverkare, kollar tillverkare/installationsanvisningar etc. Det jag undviker att göra är att åka till de stora byggvaruhusen och be om råd och tips, tycker sällan dom har vidare bra koll.

Kommer fortsätta göra allt själv, med undantag för el och vatten. Och braskamin blir nog också firma som får göra. Några bekanta tog också in en firma som gjorde bänkskivan i köket, då kom dom och mätte allt så att det skulle passa bra och bli i våg - så den lilla extrakostnaden kanske är värd att ta också.

För badrummet så tog vi in två offerter, men de var ruskigt dyra imo så kunde verkligen inte förmå oss att köra på det. Vad vi däremot gjorde var att vi tog in en plattsättare (an av de som offerera) för att flyta golvet, så fallet blir korrekt. Fick nog betala överpris för det lilla jobbet med det tar jag eftersom jag haft kontakt med dom under tidens gång och fått hjälp och råd med kakling osv. Tätskiktet var nog det som jag var mest orolig för men med lite frågoroch svar med rörmokaren, plattsättaren och inte minst tillverkarnas bra och tydliga instruktioner så gick det supersmidigt!

Så mitt tips är att kanske ta in hjälp på delar, och då kunna var öppen och ärlig med att man själv avser göra resten men tar gärna lite tips och råd.

Redigerat:
  • Gilla
Malmöbon
  • Laddar…
Davidbagare
K kniv skrev:
Skulle nog säga att jag är väldigt händig, då jag alltid byggt kojor och alltid snickrat med farsan. Det är mer fackmannakunskapen som saknas i vinnas avseenden snarare är vilja och förmåga att utföra. Men där googlar jag hejvilt, gräver jag på forum, pratar med hantverkare, kollar tillverkare/installationsanvisningar etc. Det jag undviker att göra är att åka till de stora byggvaruhusen och be om råd och tips, tycker sällan dom har vidare bra koll.

För badrummet så tog vi in två offerter, men de var ruskigt dyra imo så kunde verkligen inte förmå oss att köra på det. Vad vi däremot gjorde var att vi tog in en plattsättare (an av de som offerera) för att flyta golvet, så fallet blir korrekt. Fick nog betala överpris för det lilla jobbet med det tar jag eftersom jag haft kontakt med dom under tidens gång och fått hjälp och råd med kakling osv. Tätskiktet var nog det som jag var mest orolig för men med lite frågoroch svar med rörmokaren, plattsättaren och inte minst tillverkarnas bra och tydliga instruktioner så gick det supersmidigt!

Så mitt tips är att kanske ta in hjälp på delar, och då kunna var öppen och ärlig med att man själv avser göra resten men tar gärna lite tips och råd.
Låter kanon! Tänkte dock mer på TS kunskaper.. :)

• Gilla
Hammarfall
  • Laddar…

Alla tjänster ska köpas in. Jag är ensam och har tummen mitt i handen tyvärr ‍

K
Låter kanon! Tänkte dock mer på TS kunskaper.. :)
Du skrev ju ni utan citerat inlägg

• Haha
Davidbagare
  • Laddar…
K
M Malmöbon skrev:
Alla tjänster ska köpas in. Jag är ensam och har tummen mitt i handen tyvärr ‍
Då tror jag ni får höja budgeten något ändå, badrum går på minst 30k/kvm exkl. inredning.

K kniv skrev:
Vi har renoverat 3 sovrum, hall och badrum i ett 70-tals hus. Totalt 55kvm kanske. Gjorde det som går själva, utom elektriker och rörmokare. Vi har inte valt de billigaste grejerna men inte heller de dyraste. Gått på 400k ungefär. Men då har vi också bytt till golvvärme i dom rummen istället för gamla vattenradiatorer, samt bytt till nya 3-glas fönster. Även lagt dyrare golv, så skippar man gv och kör billigare golv så har man nog 70k till att hämta hem där. Har vardagsrum och kök kvar att göra (resten är redan renoverat några år innan vi flyttade in), och har budgeterat 250k för det. Funderar på att byta till gv där också samt sätta in ny braskamin i befintlig murstock med ledig kanal. Skulle bli 150k till på det i så fall. Därutöver budgeterat 150k för att lägga om taket vilket också behövs göras inom något år.

Så ja, det är nog en rimlig uppskattning är min slutsats.
jag har ex inga tankar på golvvärme eller 3-glas. 3-glas finns som tur är redan, en av väldigt få grejer de bytt ut med åren. Räknar jag rätt har ni lagt ca 7000 kr/kvm vilket är lägre än det man skräms av vid första googling (då fann jag ett spann mellan 8-15000 kr/kvm).

K kniv skrev:
Då tror jag ni får höja budgeten något ändå, badrum går på minst 30k/kvm exkl. inredning.
oh no! Haha.. vad har jag gett mig in på!

Davidbagare
M Malmöbon skrev:
oh no! Haha.. vad har jag gett mig in på!
Allt beror ju på vad exakt det är ni ska renovera. Är det bara ett kök och två badrum så går det säkert under 1 miljon beroende på storlek på rum ssmt material. Men utan lite mer spec på vad det är som ni tänker ska innefattas i renoveringen så är det ganska svårt att uppskatta kostnaden..

K
M Malmöbon skrev:
jag har ex inga tankar på golvvärme eller 3-glas. 3-glas finns som tur är redan, en av väldigt få grejer de bytt ut med åren. Räknar jag rätt har ni lagt ca 7000 kr/kvm vilket är lägre än det man skräms av vid första googling (då fann jag ett spann mellan 8-15000 kr/kvm).
Är nog med hantverkarkostnader också, därav upptill 15k. Som sagt, vi har gjort det mesta själva då sågspån finns i blodet typ.

Ja, det är rätt räknat. Här är ca kostnad och ca kvm. Man kan göra ganska mycket på kostnaden genom billigare material (framförallt typ lister osv.). Det är väldigt lätt att när man står i butik och ska köpa en sak att man går upp aningen i pris, typ tapet eller golv. För på just den lilla saken blir det inte så mycket dyrare med 500kr/kvm jämfört med 400, men det är ju 25% ändå och blir dyrt om man kör så på allt.
Sovrum 1: 90k (15kvm)
Sovrum 2: 58k (12kvm)
Sovrum 3: 45k (10kvm)
Badrum: 190k (8kvm)
Hall: 8k (7kvm)

Är det bara kök och två badrum som gäller?

Allt beror ju på vad exakt det är ni ska renovera. Är det bara ett kök och två badrum så går det säkert under 1 miljon beroende på storlek på rum ssmt material. Men utan lite mer spec på vad det är som ni tänker ska innefattas i renoveringen så är det ganska svårt att uppskatta kostnaden..
Ja jag förstår verkligen att det är svårt med en uppskattning. Tanken är i princip att blåsa allt. Huset är som sagt i gott skick för att vara så gammalt vilket jag skulle säga beror på den pedantiska dam som bodde där från att det byggdes till nu. Hon hade verkligen skött det fint. Men med det sagt är i princip allt gammalt och omodernt. Så allt från spackla måla lister i samtliga sovrum/vardagsrum till att byta kök och badrum. ‍♀️

K kniv skrev:
Är nog med hantverkarkostnader också, därav upptill 15k. Som sagt, va har gjort det mesta själva då sågspån finns i blodet typ.

Ja, det är rätt räknat. Här är ca kostnad och ca kvm. Man kan göra ganska mycket på kostnaden genom billigare material (framförallt typ lister osv.). Det är väldigt lätt att när man står i butik och ska köpa en sak att man går upp aningen i pris, typ tapet eller golv. För på just den lilla saken blir det inte så mycket dyrare med 500kr/kvm jämfört med 400, men det är ju 25% ändå och blir dyrt om man kör så på allt.
Sovrum 1: 90k (15kvm)
Sovrum 2: 58k (12kvm)
Sovrum 3: 45k (10kvm)
Badrum: 190k (8kvm)
Hall: 8k (7kvm)

Är det bara kök och två badrum som gäller?
Detta gav ändå en bra fingervisning även om ni nu gjort mycket själv. TACK!

K
M Malmöbon skrev:
Detta gav ändå en bra fingervisning även om ni nu gjort mycket själv. TACK!
Kul att kunna hjälpa till. Sovrum 1 har en ny altandörr samt delar vägg med badrummet (vi rev och byggde upp väggen från början pga golvvärmefördelare samt vattenfördelarskåp placerades i den väggen). Så därav dyrare för det sovrummet och inte bara pga det är större

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.