H
heimlaga: Platt tak med terass ovanpå......skulle det inte vara ordentliga läckage och fuktskador skulle jag som byggare bli extremt förvånad. Det hör ihop med konstruktionen. Alla vet det.
18 svar · 4,2k läst
·
P
piaengman: http://www.husbyggaren.se/dags-att-styra-upp-besiktningsmarknaden/
0 svar · 839 läst
Janne Persson2
Janne Persson2: [citat] Har haft samma problem med seb överförde pengarna till en annan bank helt jävla sjukt
117 svar · 82,4k läst
H
hempularen: I princip så faller det med sista ledet. Om du i ditt avtal har en klausul om att köparen måste få sitt sålt för X kronor. Så bli det avtalet giltigt först när köparen har fått sålt till det beloppet. Om han i sin tur har en liknande klausul i sitt avtal mot sin köpare, så blir inte det giltigt förrän den köparen har fått till ett giltigt köpeavtal osv. Om ALLA köper med en
3 svar · 7,1k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Har fär mig att Hemnet har en karenstid för att annonsera samma objekt igen som ett helt nytt objekt.
193 svar · 42,8k läst
yonna
yonna: Läs tråden "Köpa hus från 1920tal," som är aktuell just nu.
2 svar · 1,4k läst
·
Kilrain
Kilrain: Flyttstädning är jobbigt, eftersom folk har så olika uppfattningar om vad som är acceptabelt. För vissa räcker det om det är allmänt städat, medan andra får frispel om det finns lite hår kvar i golvbrunnarna eller en fettfläck på undersidan av köksfläkten. Och om man är superpetig kommer man aldrig vara nöjd med städningen. Det kan vara bra att komma överens med säljarna om
3 svar · 1,3k läst
H
HEM2121: [citat] Så kan det säkert vara, de säger förmodligen bara att den medarbetaren hade fel. Men man har iallafall ett bevis att man har fått den information. Är det mycket fakta så det kan ju vara bra att kunna lyssna igen om det något man blir osäker på.
8 svar · 1,1k läst
H
HEM2121: [citat] Ja, det beror ju på hur ägaren sitter till, hur attraktiv lägenheten är, vilket pris, billigt, dyrt, marknadsmässigt pris. Hur lättsåld den är osv. Köparen och säljaren får väl prata sig samman och komma fram till något som de båda är nöjda med. Hur gärna vill köparen köpa, måste köparen bo någon annanstans om det blir en senare inflyttning. Pressar köparen för
18 svar · 4,1k läst
T
TypRätt: Jo läste artikeln från den andra tråden här på BH. "https://byggnadsvard.se/varfor-ar-hussvamp-farligare-i-sverige-an-i-norge/" från 2012 så lite drygt 10 år sedan, så kvarleva från förr vet jag inte om jag skulle kalla det med, om de ville kunde de ju uppdaterat metoden tänker jag.
25 svar · 4,2k läst
F
fusion: Ta dit sotaren för provtryckning, kostar inte mycket: Fixa en dålig murstock kan bli kostsamt och en anledning till att pruta.
1 svar · 953 läst
Nissens
Nissens: [citat] Ok, trodde du tackade för input, men det var nog ett missförstånd. ☺️
20 svar · 7,4k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Vi kan ju titta på propositionstexten till 11 kap 64 § PBL för att förstå när den kickar in. Regleringen kommer från äldre PBL så den har bytt plats i lagen, därav annat nummer (24 §). Från Prop 1975/76:164 s 85: [bild] https://data.riksdagen.se/fil/2F943AFA-E0D1-4C3F-B5BB-7FC764B68E9B
7 svar · 2,5k läst
·
H
HEM2121: [citat] Ja, du har rätt, det stod inget om tomtstorleken.
10 svar · 2,2k läst
A
AG A: [citat] Precis. Men på samma sätt vill inte heller TS att hans/hennes andra bud blir öppet. Eftersom att ett eventuellt bud från någon annan ska utgå från TS första bud. TS ska inte behöva bjuda mot sig själv. I första hand ligger alltså TS bud kvar, men han/hon kan tänka sig lägga 100.000 om det får affären i hamn.
43 svar · 22,1k läst
H
hempularen: Konstruktionen för grunden, är nog det som potentiellt är den största risken. Det finns massor med hus som har denna konstruktion och som fått svåra mögelproblem, även luktproblem där tryckimpregnerat virke har använts i direkt kontakt med den fuktiga betongplattan. Om du köper det här så bör du få in en besiktningsklasul (ger möjlighet att häva köpet efter besitkningen), och
6 svar · 3,2k läst
·
A
Arne999: Förstår inte alls varför man skulle vilja få vinstskatt ur världen för att man kanske säljer nån gång i framtiden. Det är ju ett onödigt dyrt alternativ. Bättre att skjuta på den utgiften och hålla lånen nere så mycket det bara går.
21 svar · 3,1k läst
T
Tobeng83: Jag jobba som tjänsteperson i en kommun där det inkom en klagomål på en grannen, det slutat med att typ alla fastigheterna som har utökat sin tomten över fastighet fick välja mellan att flytta på bodar och staket och sånt eller arrenderar bit av mark de använda av kommun. Det kan beror på vad kommunen använda mark till. Denna fall var det bara bit mark mellan motorväg och
77 svar · 20,7k läst
J
Jennie Nilsson2: Nu har vi varit och tittat på huset. Källaren var inte alls den katastrof som jag trodde. Man såg att det runnit vatten golvet men inte katastrof. Men huset föll på planlösningen. Jag såg inte det innan, det var mäklaren som påpekade det. För jag frågade vad andra intresserade hade sagt om huset. Och då såg jag också det. Köket var lite men fanns en vägg man hade kunnat slå ut
22 svar · 2,9k läst
Fairlane
Fairlane: [citat] Jag tror det är påskrivet sen länge. 19 april startade tråden med ett inlägg som började "Om en dryg vecka har vi tillträde till vårt första hus" ...
463 svar · 169,0k läst
·
Swetrot
Swetrot: [citat] En bra lösning. Om man kan så är det ofta billigast och mest bekvämt att försöka lösa en besvärlig situation istället för att göra den än värre genom att förstora den.
90 svar · 39,9k läst
H
hempularen: [citat] Det är ju iofs. en stark anledning till klausul. Men om ett dödsbo är säljare så blir frågan om dolda fel ännu mer komplicerad än i vanliga fall. OM du som köpare anser dig ha hittat ett dolt fel, så kan du kräva arvingarna på ersättning. Arvingarna har ett solidariskt ansvar att täcka ev. skulder som upptäcks i dödsboet, även efter att dödsboet är skiftat, så länge
16 svar · 7,9k läst
P
Peter787: [citat] Det förändrar inte saken, ett intyg är bara ett papper det står "intyg" på.
72 svar · 17,3k läst
·
B
Bernt Ö97: [citat] 👍
60 svar · 13,3k läst
redarn
redarn: [citat] Eftersom köparen implicit hotat med stämning bör du inte direkt ge köparen någon som helst vidare information utöver att du inte accepterar kravet. Svara skriftligen att du avvisar kravet och tyvärr inte kan hjälpa köparen med frågan. Mer än femton ord är för mycket och då räknas "Hej" och "Med vänliga hälsningar". Ge inga förklaringar till varför. Inga tips. Inga råd.
17 svar · 3,7k läst
H
hempularen: [citat] Detta är alltså servitut som finns inskrivna (hos lantmäteriet). De två första betyder att din fastighet får utnyttja någon form av rättighet på en annan fastighet. Jag vet inte vad "Underhålls" betyder här. Den sista betyder att en (eller flera) andra fastigheter har rätt till något på den här fastigheten. Sertvitut gäller ofta rätt att ha en väg över en annan
4 svar · 1,5k läst
D
Daniel 109: Det du kan kräva är värde skillnaden mellan det du trodde att du köpte och det du fick. Det är definitivt inte 100kkr.
42 svar · 16,0k läst
·
lilytwig
lilytwig: [citat] Om besiktningsmannen hittar dolda fel, så är de väl inte dolda längre?
60 svar · 28,3k läst
·
A
Auspuff: [citat] Dom felen borde skrämma dig, uppenbarligen ingen fackman som lagt taket.
15 svar · 3,2k läst
D
Daniel 109: [citat] Banken skiter i vad det kostar att bygga. Du kan låna till max 85% av fastighetens värde.
2 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.