E Er Ar skrev:
Har inte fått protokollet ännu men jag var ju med så jag vet vad det handlar om. Underlagstaket (nån sorts gummidukar) hade lossnat på några ställen såg man inne på vinden. Inga fuktproblem där dock. Såg några mindre fuktfläckar på insidan av dessa dukar men det var mest troligt kondensvatten. Det bör ha varit såhär i flertalet år om jag förstått saken rätt.

Sedan var vi uppe på taket också (betongpannor). Där var det på några ställen hål eftersom betongpannor var felkapade. Underlagstaket var dock tätt där. Så det finns ett antal takpannor som behöver bytas ut. Samt mycket mosspåväxt som bör behandlas.

Utöver det var hängrännorna fellutade. Vår besiktningsman ansåg att vi borde byta alla hängrännor och stuprör eftersom den här varianten var lite svårjusterad och av en typ han aldrig sett. De hade tappat en del färg och var felvända här och där också (den rillade delen var vänd mot fasaden.

Oron är alltså om något händer på fel ställe denna regnsäsong, dvs att någon betongpanna går sönder just där underlagspappen inte sitter. Och eftersom hängrännorna inte fungerar som tänkt (mycket stående vatten) så kan det ju även bli problem i övrigt kring dränering och så (det är krypgrund).
Dom felen borde skrämma dig, uppenbarligen ingen fackman som lagt taket.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.