Byggahus.se
Hej! Har en fråga som jag funderat över.

Kan jag använda värdet av min tomt som kontantinsats?

Ex: Jag har 600 000kr. Om jag lånar 85% av bostadens värde kan jag köpa bostad för 4 miljoner kr. Ponera att jag istället köper en tomt för de pengarna för att jag vill bygga ett hus. Då har jag plötsligt 0 kr i kontantinsats. Kan jag då gå till banken och säga "Hej, jag vill bygga hus för 4 miljoner, jag har denna tomten för 600 000kr som kontantinsats."? Eller hur funkar det? Hoppas ni förstår vad jag undrar.

/Mats
 
Ja , ungefär så. Det kan variera något då banken gör en förhandsvärdering av din fastighet med färdigt hus på när de beviljar lånet/byggnadskreditivet. Men dina 600 tkr är egen insats oavsett.
 
  • Gilla
blade122222
  • Laddar…
blade122222 blade122222 skrev:
Hej! Har en fråga som jag funderat över.

Kan jag använda värdet av min tomt som kontantinsats?

Ex: Jag har 600 000kr. Om jag lånar 85% av bostadens värde kan jag köpa bostad för 4 miljoner kr. Ponera att jag istället köper en tomt för de pengarna för att jag vill bygga ett hus. Då har jag plötsligt 0 kr i kontantinsats. Kan jag då gå till banken och säga "Hej, jag vill bygga hus för 4 miljoner, jag har denna tomten för 600 000kr som kontantinsats."? Eller hur funkar det? Hoppas ni förstår vad jag undrar.

/Mats
Banken skiter i vad det kostar att bygga.
Du kan låna till max 85% av fastighetens värde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.