Köpa & Sälja hus
Daniel 109: [citat] Banken skiter i vad det kostar att bygga. Du kan låna till max 85% av fastighetens värde.
Tomtom79: Kan vara en idé att försöka få till en egen besiktning oavsett. "Mest för att gå igenom allt noga så ni vet vad som väntar"... Det KAN ju komma fram riktiga tråkigheter som det är billigare att ta smällen och avbryta än att stå med problemen sen. Det är väl osannolikt förstås men oavsett är det ju bra att hitta så mycket som möjligt före, man kanske kan förhandla eller så
komakino: [citat] Ja, strukturellt har inget hänt på 10 år, de byggde ju rätt stadigt förr i tiden. Nu har jag börjat fixa lite med den, bytt ut fönster etc, men det är ju enbart för att jag numer har hästar hemma och därför vill använda byggnaden.
SarB: [citat] Det ska framgå att fullmakten avser försäljning av fast egendom (vilken den fasta egendomen är måste inte specificeras), men fullmakten behöver inte vara bevittnad för lagfart. Just vid fast egendom görs alltså ett avsteg från de så kallade generalfullmakerna där man har rätt att företräda någon i samtliga angelägenheter, det behöver framgå att det även avser
Josth: Nej, driftskostnaderna kan variera väldigt mycket beroende på vilka vanor de som bor i huset har, hur många de är och hur priserna förändras på t.ex. el. Jämför flera ungefär lika stora hus med motsvarande byggår och uppvärmningssätt på din ort så kanske man får ett bra hum om vad kostnaderna ungefär brukar landa på.
hempularen: Där har du en fara. Om området är billigt. Så är det ofta svårt/omöjligt att bygga ett hus som blir värt ens vad det kostar att bygga. Huset är nu (nästan) nytt. Då kan vissa vara villiga att betala ett premium pris just för att det är nytt. Men om fem år är huset 8 år. Då kommer ingen att betala nypremien. Då kommer huset att ses som ett relativt fräscht hus, och vara värt i
Carl Johansson: Laga allt som är trasigt eller hänger på trekvart, t.ex kökslådor, dörrhandtag mm. Städa, rengör alla skrymslen, eventuellt måla om någonting ser riktigt skabbigt ut, fixa så att den stora tomten ser fin och välansad ut.
Fideliox: Det fanns ju nån app också där man kunde lägga bud på adresser och även komma kontakt med varandra etc. Minns inte riktigt vad den hette.
MGA89: [citat] Fel av mig bilderna på rhododendronen är från den 9 juni 2020. Hur status var på den busken för en månad sedan minns jag ej då jag vid den tidpunkten inte brydde mig i trädgården alls utan fokuserade endast på huset invändigt. Troligtvis bör den ha blommat tidigare i år då den alltid gjort det varje år sedan pappa flyttade till huset 1989.
Bjober: Jag instämmer med tidigare talare att 2km är ingenting. 25min promenad eller 5min cykel. Typ den sträcka som vi gick till skolan varje dag trots att vi bodde i stan. Lycka till med köpet.
yonna: Frågan är väl hur petig/rättvis? man ska vara. Om ett par mäklare värderat huset får man förutsätta att man får ett vettigt marknadspris. Om man tar in en besiktningsman som ska värdera varje enskild rörkrökning, att taket bör läggas om inom 17 år eller att diskmaskinen passerat bäst-före-datum tycker jag personligen att det är over-kill. Då uppkommer lätt diskussioner som
pjgb: Det är väl lite så husmarknaden funkar i Storbritannien, om jag inte fattat fel. Där kan det vara en kedja på hur många husägare som helst som byter med varandra. Så fort cirkeln sluts så byter man hus typ omgående.
mrsnhp: [citat] Besiktningsföretagen brukar ha några olika nivåer på besiktning med beskrivning av vad de innehåller. Jämför och fundera på vad du kan tänka dig att chansa på om du inte vill betala för deluxe-varianten. Ofta kan det tex handla om ifall dom borrar hål i golv och väggar när det behövs för att undersöka fukt. Och som redan nämnts får du ta in besiktning av el och VVS
Kanelbullen123: Nedan tabell brukar cirkulera här på forumet, och siffrorna du skriver 49% vid 20grader är då ingen fara. Vid 20grader behöver du ha 75% i minst 8veckor. Sen är det klart att det kan variera med nederbörd och årstid. Ett mätvärde är bara en ögonblicksbild. Personligen tycker jag inte organiska material hör hemma mot oisolerad platta. [bild]
olomar: Din affärsidé kan ju också vara på gränsen till mäkleri, om du skall hjälpa till med annonsering, kontraktsskrivning osv. Tror nog att du kan räkna med att bli anmäld av något fastighetsmäkleriföretag ganska omgående om du genomför din idé. Även om många här på forumet anser att mäkleri och mäklare är "svartkonst" så behöver du vara registrerad fastighetsmäklare för att
Christine63: Hej! Vi ska sälja vårt hus och vi håller på att samla ihop olika kostnader vi har haft under åren (grundförbättringar och förbättringar de senaste 5 åren) för att kunna göra avdrag. Dock har vi inte kvar alla kvitton. Slarvigt, jag vet, men vi hade inte en tanke på att en del kvitton skulle vara av värde i framtiden. Är det någon som vet var vi kan få tag på 2002-års
Leonard Ciren: Hej, Någon som har koll på möjligheten att få amorteringsfrihet i 5 år via tex Nordea när en köper nyproduktion? Jag nämnde detta för en lånerådgivare på Nordea och hon var inte säker på att detta skulle gälla oss, då huset vi funderar på att köpa har en byggfirma som ägare av tomten, som även byggde huset o nu säljer den. Huset är nybyggt, inga ägare men vi skulle tydligen
Jonatan79: Är det inte säljaren som är ansvarig i 10 år när en transaktion sker mellan privatpersoner ? Om nu säljaren är en privatperson ska krav på fel ställas mot säljaren.
Jonatan79: [citat] Det kan vi diskutera i en annan tråd. Vi är alltså inte överens i den frågan.
Claes Sörmland: Det finns lagreglering om anmälningsplikt för mäklaren om vissa till mäklaren närstående personer är köpare av den fastighet som denne förmedlar. Men att inleda en kärleksrelation med sin tidigare kund efter avslutat uppdrag är inte reglerat och är ju heller inte problematiskt för mäklarrollen.
Claes Sörmland: [citat] Jag håller i princip med dig. Man kan ju inte skriva ett avtal om att man vill ta emot en betalning som en del av affären och sen vägra det. Men som du redan har iaktagit, principer står slätt emot verkligheten. En smart mäklare lägger ju till i köpeavtalet hur betalningen ska gå till. T ex skriva in att det sker via betalsystemet Tambur. Men vid min affär 2019 stod inget
Kardan79: [citat] Brukade, under vissa årtionden. Har tyvärr ingen koll på vad det innebär att försöka åtgärda en källare, men jag har precis gått igenom processen att riva ut 90kvm undergolv, sanera och montera ventilerat Subfloor-golv i en kåk byggd -79 på oisolerad platta. Det var inte helt roligt, och därtill rätt dyrt per kvm. Gjorde allt jobb själv, då de firmor vi var i kontakt med
Marek.M: [citat] [citat] Blir tillägg i kontraktet enl mäklaren, så blir ny tid inom nästa vecka troligtvist där vi skriver på
Gustav Franck: Senaste nytt. Hej Gustav! Har pratat med säljarna nu, det ska inte betalas något för eran del, dom pengarna som finns i samfälligheten ska följa med husköpet.( fastigheten) Ha det gott! Hoppas att någon lika förvirrad som jag får nytta av denna tråd! TACK!
Fideliox: [citat] . Varit med om liknande. Huset såldes med nymålad fasad. Men efter ett år har färgen börjat spricka och släppa. Snackade med grannen och han sa att de varken tvättade, skrapade eller gjorde nåt förarbete alls utan bara målade direkt. De ville bara göra en quick fix inför försäljning. Trist att behöva göra om det redan..
Anonymiserad 358496: Beklagar din situation, vilka kräk det finns i samhället. En del verklighetsfrånvända förslag här. Kamera och konfrontation kan funka, men det bygger ju på att sabotören kan identifieras. Sitta vakt är sannolikt det enda rimliga. Det är en tjänst som bör gå att köpa av väktarbolag om du är opepp på att göra det själv.
LadyS: Jo, verkar inte finnas någon ritning alls. Men det finns nog avlopp i minst 7 rum (kök, badrum, två toaletter, tvättstuga, grovstäd och värmepumpsrummet), och vatten i ännu fler utrymmen. Man skulle behöva ta ett helhetsgrepp istället för lite i taget.
hempularen: Jag uppfattar frågan som att dte gäller hela köpesumman, inte bara handpenning. Handpenningen brukar betalas till mäklarens klientmedelskonto (konto som är skyddat om mäklaren går i konkurs). Den resterande summan betalas på tillträdesdagen direkt till köparen, banken är normalöt med i processen och tar hand om det som skall gå till lösen av bef. lån. Det är troligen inte så
hus_drommar_norrland: [citat] Ja, det vi vet är att en balke är i sämre skick.
Gozifa: Gör allt på en gång ... låna mer på banken :p Alternativet, som de flesta gör, är att: - fixa taket så att det inte läcker - se över dränering och grund och fixa det Efter det gör invändigt ... - inbyggda väggar i källare - våtutrymmen - ventilation på vinden Sen bör man skaffa bergvärme eller liknande - välj Nibe - allt annat är sämre. Hitta billigaste installatör för