Farstatjej90
redarn redarn skrev:
Håller med @TypRätt

Se till att det står ungefär så här i objektbeskrivningen.

"Badrummet renoverades 2003 av XXX AB som gick i konkurs kort efter att badrummet var färdigställt men innan dokumentation överlämnades. Säljaren har inte noterat några fel i badrummet men upplyser om att dokumentation [utöver faktura från XXX AB] saknas."

Objektbeskrivningen ska sedan vara en bilaga till försäljningskontraktet och så blir det tydligt vid en (mycket osannolik) senare tvist att köparen borde vart medveten om detta vid budgivning.

Jag skulle dock inte ta med det i det glättiga prospektet med en massa bilder utan enbart i objektbeskrivning samt nämna det för besiktningsman om ni tar in sådan. Sen får besiktningsmannen ta med eller inte ta med i sitt protokoll.
Detta med olika våtrumsintyg och liknande betyder bara att någon på firman (som garanterat inte är den som gjort badrummet) har rätt certifikation.

Det kan vara en gymnasieelev på praktik och en 20-årig klåpare som gjort badrummet och det kan vara åt helvete alltihop men det kan ändå mycket väl finnas intyg.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
B Boko57 skrev:
Jag kommer att sälja villan framöver.

Med tanke på säljaransvar, dolda fel etc så skulle jag behöva lite råd.

Villans badrum som är 20 år gammalt renoverades av en firma om gick i konkurs kort efter färdigställandet. Detta innebar att jag inte fick någon dokumentation mer en fakturor. Min fundering är naturligtvis om allt gjordes efter de regler omkring våtrum som fanns för 20 år sedan.

Jag har inte haft något problem med badrummet men vill med tanke på att man kan åberopa dolda fel upp till 10 år efter en försäljning i hamna i något trist läget om det nu skulle vara något problem som uppstår.

Har hört att dolda fel försäkringar inte täcker allt och ger 100% skydd för köpare och säljare.

Hur ska man tänka i en sådan situation för att slippa problem?
Det finns ingen anledning att trassla in sig i en massa förklaringar kring ett 20 år gammalt badrum. Det är i stort sett värt 0 (noll) kronor efter den tiden ändå.

Om besiktningsmannen bekräftar att det inte finns fuktskador så visar ju det att konstruktionen är bra. Om det börjar läcka dagen efter köparens tillträde kan hen inte kräva dig på något ändå eftersom restvärdet på hela badrummet ändå är väldigt lågt.

namnbyte
Bra kommentarer på mitt tillägg, om att vidga vyn litegrann, tackar samtliga!

Kan även i egenskap av köpare av ett snarlikt(?) badrum (vi köpte hela villan så klart, inte bara badrummet) lägga till att redan när vi hörde att det senast såg en renovering 1991 visste vi att det är med hopp och vemod vi använder dusch och toalett.
Har sedan dess även upptäckt att den "firman" som påstods ha gjort badrummet nog egentligen hette ett äldre mansnamn och var själv boende i huset. Vi tänker att det är inte ens lönt att ta upp med säljarna, vi löser problemen när de uppkommer och får betala ur egen ficka. Det är vad det är helt enkelt, tills vi har råd att göra det rätt.

Med det sagt vill jag nog bara hinta för TS att det finns flera typer av köpare, de som såklart vill ha allt gratis och att andra ska betala åt dom, sen finns det även de som inte försöker krama ut vartenda krona ur andras ekonomi. Det kan falla hur som helst, även åt det positiva (för TS).

Nissens
namnbyte namnbyte skrev:
Bra kommentarer på mitt tillägg, om att vidga vyn litegrann, tackar samtliga!

Kan även i egenskap av köpare av ett snarlikt(?) badrum (vi köpte hela villan så klart, inte bara badrummet) lägga till att redan när vi hörde att det senast såg en renovering 1991 visste vi att det är med hopp och vemod vi använder dusch och toalett.
Har sedan dess även upptäckt att den "firman" som påstods ha gjort badrummet nog egentligen hette ett äldre mansnamn och var själv boende i huset. Vi tänker att det är inte ens lönt att ta upp med säljarna, vi löser problemen när de uppkommer och får betala ur egen ficka. Det är vad det är helt enkelt, tills vi har råd att göra det rätt.

Med det sagt vill jag nog bara hinta för TS att det finns flera typer av köpare, de som såklart vill ha allt gratis och att andra ska betala åt dom, sen finns det även de som inte försöker krama ut vartenda krona ur andras ekonomi. Det kan falla hur som helst, även åt det positiva (för TS).
Nja, de flesta har nog mest gett råd till TS, inte till dig. ☺️
Oavsett, så spelar en köpares tyckande inte någon roll, det finns lagar och regler som gäller för alla. I detta fallet lär TS kunna vara lugn. Förutsatt att besiktningen går bra.

• Gilla
vickan11
  • Laddar…
namnbyte
Nissens Nissens skrev:
Nja, de flesta har nog mest gett råd till TS, inte till dig. ☺️
Oavsett, så spelar en köpares tyckande inte någon roll, det finns lagar och regler som gäller för alla. I detta fallet lär TS kunna vara lugn. Förutsatt att besiktningen går bra.
Vet inte vart jag gav intrycket att det var råd för mig, ganska glasklart att så inte var fallet eller ens kan appliceras på vårt hus. Tror du ganska grundligt missförstod poängen med mitt inlägg :)

Nissens
namnbyte namnbyte skrev:
Vet inte vart jag gav intrycket att det var råd för mig, ganska glasklart att så inte var fallet eller ens kan appliceras på vårt hus. Tror du ganska grundligt missförstod poängen med mitt inlägg :)
Ok, trodde du tackade för input, men det var nog ett missförstånd. ☺️

• Gilla
namnbyte
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.