Köpa & Sälja hus
ajn82: [citat] Vad jag menar är såklart värdet av fastigheten jämfört med vad det kostar att renovera, det kan ingen svara på utan kännedom om den lokala marknaden och de exakta förutsättningarna för just det huset.
AG A: [citat] Var det ingen som protesterade??? Nu lät jag dig och de andra få ha rätt. Men du är ändå inte nöjd. Då måste vi först prata om offerkoftor. Sen måste du tydligen ändå dra samma visa en gång till, om vad renoverat betyder/inte betyder. Vem är egentligen offerkoftan här?Fåntratt😄!
polaris78: även om ni är överens nu så är det bäst att se till att allt blir rätt och riktigt och rättvist mellan syskonen.. Annars kan sånt skapa problem i framtiden och krångla till relationer risken annars finns ju att nån sen när modern går bort hävdar att det är förskott på arv och att det påverkat nåns laglott och sen är cirkusen igång..
Anonymiserad 405730: [citat] Har du några bilder inifrån och utifrån?
BirgitS: På visningen får du gå med protokollet i hand och se hur det är med alla listade punkter (förutom gröna bockar), om de kvarstår, har blivit värre eller åtgärdats. Sånt som inte har åtgärdats får du räkna med att göra själv.
kisumisu: [citat] Ja så är det ju, det blir mycket mat för 4000kr. Förstår heller inte varför vissa försvarar bankerna och tycker det "struntsumma i sammanhanget" osv. Vi vet ju inte ens vad ts hus kostar eller har jag missat nåt? Är ju mer jobb för en bank lägga ut lån om man nu ska diskutera. Men det är ju på lånen dessa lever. Skulle vi ha en rättvis bank så skulle låneräntan och
cpalm: [citat] Nu kanske det inte direkt saboterade din försäljningsprocess, men lärdomen där är väl annars att om man skall sälja på förhandsbud så skall man skriva direkt, och utan besiktningsklausul.
Porsvant: [citat] Glöm inte toapapper och hushållspapper. Det behövs alltid under första dagen!
Johnny2times: [citat] Som många tidigare tråden skriver… Budgivningar på fastigheter funkar inte som på auktions-sajter. Men jag förstår din inställning till att vara väldigt aktiv i budgivningen. Hur kan man göra för att slippa det? Dels finns massa strategier som sätter press på säljaren med tidsbestämda och dolda bud etc. men som kräver tajming och därmed engagemang i att följa
Kvackatore: [citat] Risk att det blir "kladdigt" när du har kontakt direkt med säljaren, speciellt när det är en släkting. Det är en stor anledning till varför man har mäklare för att känslor och relationer inte skall komma i vägen. Problemet blir att ni skall ha en relation även efter affären.
Marida: Vi har pratat med säljarna och ska komma överens om en summa så vi köper nytt själva. Tack för all input! 😊
cpalm: [citat] Uppenbarligen föredrog säljaren en snabb och "krångelfri" affär före bästa pris. Kanske personkemi eller sålde till någon bekant? Sånt som händer. Min lärdom av sånt har varit att försöka lyssna av omständigheterna så mycket som möjligt, gärna genom mäklaren som jag lärt mig ofta är lite mer frispråkig än vad man förväntar sig om man bara ställer frågorna.
BirgitS: Kort kan man väl säga att om du inte gör någon ytterligare undersökning så får du räkna med att det finns en risk för vattenskada i badrum och kök, så en sån kan inte räknas som dolt fel. När det gäller köket är väl första steget att dra fram kylen och se hur det ser ut under och bakom samt intervjua säljarna om vad de har noterat som möjlig orsak.
polaris78: Finns många taktiker vid budgivning och det går utmärkt att leka spekulant på kompisens hus och bara vara där för att trissa priset i budgivningen.. så budlistor är liksom ingen garanti då varken mäklare eller nån annan måste visa leg eller avsikter.. mäklare ska ju försöka att se till att det inte händer men med trötta mäklare så går det utmärkt att låta kreditvärdig
gogul: Tack alla för mycket bra input som verkligen hjälpte att sortera tankarna. Vi har kalkylerat in riskerna och gått vidare med köpet. Vi flyttar just nu från en tre gånger så stor villa byggd 1931, så jotack vi känner till det här med ständigt underhållsbehov i äldre hus... Tycker det är en bra poäng att man helt enkelt får räkna med arbete (dessvärre också pengar). Vi tyckte
Joogi: [citat] Fönstren va monterade rakt mot väggen (lättbetong) utan utrymme för isolering. Det var inte heller spårat i väggen bakom vilket de upptäckte genom att knacka och känna på fönsterkarmen (aluminium). De var väl inte 100% säkra att det va så det förelåg och det visade inte stämma helt. Där va ett litet utrymme som faktiskt var skummat, men de hade snålat med skum för det
Hans G2: Dräneringen behöver inte vara ett problem, beror ju på markförhållanden och skick. Vår är från 70-talet och funkar fint utifrån förutsättningarna. Glöm inte kolla markradonet, det kan ibland vara jävligare att bli av med då det inte kan rivas.
hempularen: Normalt så har besiktningsföretaget upphovsrätt på protokollet. Du som uppdragsgivare får använda det för det ändamål det beställdes för. Men det är bolaget som "äger" protokollet. Det kan säkert variera lite mellan bolagen hur upphovsrätt hanteras.
Claes Sörmland: [citat] Det vanliga 1979 var väl oisolerad gjuten platta på makadambädd. Ofta rakt på lera för man bebyggde platt mark....
Harald Blåtumme: Jag och frugan älskar också hus med källare, det ett av kriterierna för oss faktiskt när vi letade hus något decennium sedan. Visst, vi fick ju rätta till missen som tidigare ägare gjort med utreglade innerväggar och träreglar, panel etc. Men inte hela världen efter att ha rivit ut detta, satte istället puts och målade med silikatfärg i stora delar av källaren. Nu har vi en torr
klimt: Om taket är original och 46 år gammalt så bör ni räkna in risk för takbyte när ni ger bud på huset. Besiktningen ger väl mer detaljerad bedömning men kommer troligen att ange att teknisk livslängd är uppnådd, så renovering bör planeras
hempularen: Grattis! Men jag tycker inte det är sååå förvånande. De flesta människor är rätt vettiga. Om nu arvingarna har missat det här brevet. Kan ju vara vad som helst från att det faktiskt aldrig kom fram, till att de iofs sett det men inte begrep vad det innebar, slängde det osv.
HEM2121: [citat] Ett förhandsbesked går fortare, då vet ni att ni får bygga ert hus. Sen lägger ni in om bygglov. Kontakta kommunen de kommer att ge er mer information.
Anonymiserad 239657: [citat] Jag kan berätta för dig hur den seriösa kollen görs. Den görs då verkligen inte på första visningen. Utan den är till för att du ska kunna känna in dig i om villan eller lägenheten är något du kan tänka dig att bo i. Och tycker du det så bokar du in en ny visning där du kan göra allt mer grundligt, om du vill ha med dig en kunnig eller inte. De enda ställen man inte kan
nxtdj: Gud va många svar 😅 Anledning till att jag såger blåsa ur är för att det är så mycket som ska göras samtidigt. Utöver taket, vinden, badrum och eventuella avlopp så har vi några till exempel. De fina dubbeldörrarna till entren är utbytta till 80-tals altandörrar. Fönstren är bytta på 60-talet, inga utsmyckningar alls och vi vill helst ha treglas ur säkerhets-synpunkt. (Och
mattoys: [citat] Har du provat att skicka en anmälan till fastighetsmäklarinspektionen. https://fmi.se/var-tillsyn/anmal-en-maklare/ Att få en utskällning tillbaka när man påpekar fel kan knappast vara "god mäklarsed" utan det blir tydligare då att det inte var ett misstag utan mäklaren försöker vilseleda köpare medvetet.
Johan456: Mitt tips är oavsett att du sätter dig in i och förstår konstruktionen och dess risker. Ligger det t.ex. nytt golv och ett nytt fint kök ovanpå konstruktionen så behöver iaf golvet tas bort, delar av köket kanske måste demonteras osv. Men svårt att såga, vet inte hur stor yta så m är i kontakt med marken.