Hej!
Besiktningen visade på äkta hussvamp.
Mitt under huset i en träbalk. (90x30 cm)
Säljaren ska få dit Anticimex via sitt försäkringsbolag.
Hur "säkert" är det att köpa huset efter dom fixat/tagit bort? Och hur noga kollar dom överallt i huset?
Något man borde tänka på eller påpeka?
Vill helst inte köpa för att sedan behöva riva.
// Lellen

• Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
dra dig ur köpet

• Gilla
redarn och 1 till
  • Laddar…
H
L Lennart19 skrev:
Hej!
Besiktningen visade på äkta hussvamp.
Mitt under huset i en träbalk. (90x30 cm)
Säljaren ska få dit Anticimex via sitt försäkringsbolag.
Hur "säkert" är det att köpa huset efter dom fixat/tagit bort? Och hur noga kollar dom överallt i huset?
Något man borde tänka på eller påpeka?
Vill helst inte köpa för att sedan behöva riva.
// Lellen
Försäkringsbolag tar hussvamp. Prata med ditt försäkringsbolag och hör med dem vad som gäller. Se till att få det skriftligt! Kan vara guld värt!

Det viktigaste, om husköpet nu går igenom, är att försäkringsbolaget garanterar fullvärdesförsäkring för eventuella framtida husbocksangrepp.

Förmodligen får man fortsätta med i detta fall just Anticimex.

T tergo skrev:
dra dig ur köpet
Har inte köpt . Skrev efter dom åtgärdat ?

H HEM2121 skrev:
Försäkringsbolag tar hussvamp. Prata med ditt försäkringsbolag och hör med dem vad som gäller. Se till att få det skriftligt! Kan vara guld värt!
Om jag köper menar du?

Det är fullt möjligt att det går att åtgärda. Men om du har möjlighet så dra dig ur köpet.

Jag är lite osäker på exakt vad försäkringen ersätter. Jag misstänker att det bara ersätts det som faktiskt skadats av svampen. Men då återstår det riktigt dyra att säkerställa att svampen inte kommer tillbaka. Troligen är dte problem med fukt, det kan behövas omdränering, förändrad ventilation osv. Jag tror inte att det ersätts av försäkringen.

yonna yonna skrev:
Det viktigaste, om husköpet nu går igenom, är att försäkringsbolaget garanterar fullvärdesförsäkring för eventuella framtida husbocksangrepp.

Förmodligen får man fortsätta med i detta fall just Anticimex.
Okey ja det får man kolla då , måste man informera försäkringsbolaget när man tecknar att det sanerats för hussvamp tidigare?

L Lennart19 skrev:
...måste man informera försäkringsbolaget när man tecknar att det sanerats för hussvamp tidigare?
Naturligtvis. Men precis som @hempularen skriver kan det bli problem avseende sekundärarbeten som inte ingår i försäkringen.

Redigerat:
H hempularen skrev:
Det är fullt möjligt att det går att åtgärda. Men om du har möjlighet så dra dig ur köpet.

Jag är lite osäker på exakt vad försäkringen ersätter. Jag misstänker att det bara ersätts det som faktiskt skadats av svampen. Men då återstår det riktigt dyra att säkerställa att svampen inte kommer tillbaka. Troligen är dte problem med fukt, det kan behövas omdränering, förändrad ventilation osv. Jag tror inte att det ersätts av försäkringen.
Ja vi har inte köpt ännu.

L Lennart19 skrev:
Aha, det har alltså varit problem, som nu (påstås) är åtgärdat?

Hur länge sedan åtgärdades det?

Jag skulle inte ha köpt huset, oavsett hur säkert det var att svampen åtgärdats.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
L Lennart19 skrev:
ja även efter åtgärdat hussvamp, den kan vara lömsk och dyka upp igen

H hempularen skrev:
Aha, det har alltså varit problem, som nu (påstås) är åtgärdat?

Hur länge sedan åtgärdades det?

Jag skulle inte ha köpt huset, oavsett hur säkert det var att svampen åtgärdats.
Det ska åtgärdas och upptäcktes nyligen med besiktningen.
Okey för att?

H hempularen skrev:

Kan det möjligtvis uppkommit pga en vattenskada från köket?

H
L Lennart19 skrev:
Om jag köper menar du?
Nej det menar jag inte, skulle prata med försäkringsbolaget före ditt köp och höra vad de säger och vad som gäller om du köper ett hus med konstaterat hussvamp och att det är åtgärdat.
Spela in samtalet och få det skriftligt!

1. Kan de komma ut och och titta efter åtgärd och godkänna!
2. Eller nöjer de sig med vad Anticimex eller den som ska åtgärda hussvampen, deras protokoll?
3. Påverkar det din försäkring i pengar? Förhöjd premie? Självrisk?
4. Vad gäller för din försäkring om det skulle upptäckas mer hussvamp vid ett senare tillfälle?
5. Vad är försäkringsbolagets erfarenhet om hussvamp brukar det återkomma?
6. Vad rekommenderar försäkringsbolaget, köp eller avstå?

Detta är några frågor sommar kan ställa.

• Gilla
martin.sveg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.