BirgitS
BirgitS: [citat] Hur gick det?
208 svar · 81,0k läst
·
A
acks: [citat] Tack, har feltolkat länge.😆
2 svar · 1,2k läst
·
M
MatsBengtsson89: [citat] Jag och min sambo var i samma sits. Det slutade med att vi sålde. Men vi hann bo i det (alldeles för lilla huset) i fem år innan vi vågade ta steget att sälja. Idag inser jag att vi hade tur som gick lite plus på affären. Men alla år med ångest var det inte värt. Får ångest bara av att tänka på det jävla skithuset. Sen att vi började bygga ett hus och all ångest det har
140 svar · 94,5k läst
·
C
cpalm: [citat] Som sagt, gissar att de flesta föreningar kommer att använda de siffror man redan har. Dvs. 61 kvadratmeter. Sen multiplicerar mäklaren föreningens totalsummor med lägenhetens andelstal om jag förstår vägledningen rätt.
36 svar · 6,9k läst
·
H
Hans G2: [citat] Omöjligt att säga. Vill ni ha det och har råd att renovera det som behövs så kan ni slå till. Köp hus för att bo. Då spelar inte priset så stor roll om ni köper något som ni faktiskt har råd med.
1 svar · 1,3k läst
H
HEM2121: [citat] Det var säkert annat då, det är ju över 40 år sedan. Det har ju ändrats en del, mer bluff och båg nu, bankernas regler har ändrats, mer renodlade branscher osv.
21 svar · 6,5k läst
S
Småbrukaren: Jag skulle inte nämna det för köparen. Troligtvis går det att förvänta sig om man går igenom hur dräneringen är lagd eller saknas den?
3 svar · 1,2k läst
F
fsn: [citat] Typ 11 av 10 möjliga.
84 svar · 10,0k läst
·
J
Jaggatagga: [citat] Det är säkert dags snart, så ta höjd för det i budgivningen.
2 svar · 1,7k läst
·
Sommartorparn
Sommartorparn: [citat] Jag tycker att ni tänker klokt! Som jag skrev tidigare så bör ni ta hjälp av en jurist så att allt blir korrekt gjort. Samägandeavtal bl.a. Kan vara lönt att gå med i Villaägarnas för att få tillgång till sådan expertis. Här på forumet fladdrar idéerna åt alla håll! Självklart har din far rätt till bostadstillägg även när han hyr huset av er! Lycka till!
261 svar · 69,5k läst
·
Csmh80
Csmh80: Det blev det :)
42 svar · 9,0k läst
·
H
hempularen: Frågan kan tolkas på lite olika sätt. Spabadet har gått sönder efter kontraktsskrivning men före tillträde. Detta gäller alltså om det är ”bevisat” att det fungerade vid köpet. Säljaren har ansvar för fel som uppstår under den tiden. Men inte absolut, är det vanligt föväntat slitage så är säljaren inte skyldig. Det kan ha utlovats att badet fungerar vid köpet. Är
9 svar · 3,1k läst
G
Gunnar Seidel: [citat] Hejsan VLJ! Det är precis samma sak som har hänt i vårat tillfälle, men när det är så uppenbart att den sist avstyckade tomten på 1320 kvadratmeter är mindre än den tomten vi vill sälja, så trodde jag att det var en lätt sak att rätt till..vilket visst var lite naivt tänkt av mig....
3 svar · 1,3k läst
·
Nilsanni
Nilsanni: [citat] Bra länk, tack! Enligt OBM är det inte blåbetong i huset så antagligen markradon. Jag fick även tag på äldre mätningar via kommunen från 1993 som var mellan 100-140Bq beroende på vart i huset. Dock inte mätt i källaren, antar att skulle kunna vara högre där. FTX-systemet täcker båda våningsplanen.
25 svar · 4,0k läst
·
B
Bonzo2000: [citat] Jag upplevde ungefär samma irritation när jag surfade på booli härom dagen, så du är inte helt ensam.
6 svar · 6,3k läst
T
term: [citat] Jo, men inget faktiskt värde. Jämför med att du eldar upp byggnaden innan du styckar av tomten. Vill du ändå kvotera efter taxeringsvärdet så blir anskaffningsutgiften för hela tomten 3 331 633 kr, och för den avstyckade delen 1500/5500 av det, alltså 908 627 kr.
9 svar · 4,8k läst
S
SkåJocke: [citat] Så kallade tröskelbelopp brukar användas i fall där man ”skriver bort” Köplagen. Det är inte det vanlig mellan fysiska personer även om det naturligtvis kan finnas ett väsentlighetsrekvisit även här. En auktoriserad mäklare företräder både köpare och säljare om än denne arvoderas av säljaren. I detta fall är inte felet, såvitt jag kan förstå, dolt, så att
213 svar · 56,5k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: [citat] Ja, men nu var det mest besserwisser-trams riktat till @cpalm om att enskild och bolag inte nödvändigtvis var varandras motsatser. Så jag medger att det inte var ett viktigt eller för tråden relevant spår. Jag vill bara att alla förstår att jag hade rätt och alla andra fel. Lovar ni att ni förstår och erkänner det så går jag och gör en Jansson så länge. 🎅
204 svar · 33,3k läst
·
F
fimpan: Var detta ännu en troll tråd? Skrik o Panik i några dagar, men sen helt tyst?
402 svar · 151,1k läst
Abbe W
Abbe W: [citat] Nej det gör man inte. Även om man har servitut kan det bli problem. Jag har omvänt "problem" då vår granne som bott längre har servitut över vår framsida. Eftersom de dessutom "beter sig" är det en ständig källa till irritation. Svagt att mäklaren inte rett ut det! Servitut finns i handlingar hos kommunen eller hos lantmäteriet. Lycka till
71 svar · 24,5k läst
·
Stefan N
Stefan N: Ja, taket lever på övertid så räkna med ett nytt sånt.
3 svar · 1,1k läst
D
drömmenomlandet: 10ha mark är ju inte direkt dåligt där så skitsamma i huset egentligen nästan. Skön inställning med att det löser sig, lite nya reglar om det är rötet bá
1 svar · 1,9k läst
M
-MH-: [citat] Ja, det fanns ju en hovrättsdom som visade att om det ser för riktigt jävligt ut, så kan det bli prisavdrag https://www.byggahus.se/forum/threads/hempulare-doems-till-prisavdrag-foer-fulel.350317/page-14#post-5517668 Men, då får de prestera lite bilder för att jag skall tro på det.
164 svar · 39,1k läst
O
Oskpet: [citat] Kan behövas :) Nu har det kommit en massa snö med så tomten blir svår att uppskatta.. Huset har hyrts ut tidigare som permanentboende så det borde vara hyfsat skick hoppas jag. Det finns ingen toalett inne i boningshuset så en förbränningstoa är nog alternativet eftersom det inte finns något kommunalt avlopp osv. Planritning/planlösning har vi ingen så efter visningen kommer
12 svar · 1,6k läst
R
Robin Lindberg: [citat] Det kan vi även ha sommartid! 🙈 Ändå kör man t-shirt ;)
90 svar · 23,7k läst
·
tensiden
tensiden: Lägg gärna med hela besiktningsprotokollet, eller åtminstone byggår och huskonstruktion.
1 svar · 1,1k läst
S
Självfixaren: [citat] Här är nog svaret = Göteborgs skärgård. Vissa öar har ju ingen biltrafik och när man skall ta färjan ut för visning osv är det ont om parkeringsplatser och tar tid. Förr var det en visning och sen var bostaden såld, nu kan det nog gå flera innan försäljning. Jag tror helt enkelt det är en osäker affär med ett sånt uppdrag, det var för lång tid med transport och
24 svar · 12,2k läst
worgen
worgen: [citat] Tack för svar! Enligt protokollet är ojämnheten mellan plan 1 och 2. Det är ett 1,5 planshus med källare. Bjälklaget/stommar består av trä enligt protokollet.
11 svar · 2,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.