22 113 läst ·
43 svar
22k läst
43 svar
Budgivning som enda budgivare?
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag har personligen lite svårt att se problemet med att mäklaren registrerar alla bud. Varför måste det vara hemligt? Jag misstänker att mäklaren riskerar mer om han inte presenterar alla bud. Så det skyddar säkert mäklaren
Men eftersom jag inte förstår problematiken med att alla ens bud syns. Kan inte någon vänlig själ förklara problemet?
Men eftersom jag inte förstår problematiken med att alla ens bud syns. Kan inte någon vänlig själ förklara problemet?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Vi har gett bud under utropspris då vi inte tycker att huset är värt utropspris. Höjningen var till för att få igång en dialog med säljarna och se om de är villiga att sänka sitt tänkte pris för att kunna mötas någonstans på vägen.G G.L. skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Har huset legat ute länge? Annars kan tänkas att de vill försöka lite till först.M Marida skrev:
Det händer ju också att folk väljer att inte sälja om de inte får begärt pris (kanske går de för mycket back), så det får man vara beredd på, även om det legat ute längre.
Om jag var i ert läge hade jag tagit kontakt med mäklaren och sagt följande:
"När säljaren tackade nej till vårt första bud så ville vi inte lägga ett nytt bud, utan bara starta en diskussion om var säljarens gräns går. Det måste blivit något missförstånd där, för vi har inte lagt något högre bud, så det vill vi att du tar bort. Vi är intresserade av att veta vad säljaren kan tänkas sälja för. Vårt första och enda bud ligger kvar, men vi tittar såklart efter annat, så räkna inte med att det är aktuellt så länge till. Vill säljaren sälja så får ni återkomma."
Nej, den har inte legat ute länge men jag vet att säljarna har ny bostad klar med relativt snar inflyttning.Fairlane skrev:
Har huset legat ute länge? Annars kan tänkas att de vill försöka lite till först.
Det händer ju också att folk väljer att inte sälja om de inte får begärt pris (kanske går de för mycket back), så det får man vara beredd på, även om det legat ute längre.
Om jag var i ert läge hade jag tagit kontakt med mäklaren och sagt följande:
"När säljaren tackade nej till vårt första bud så ville vi inte lägga ett nytt bud, utan bara starta en diskussion om var säljarens gräns går. Det måste blivit något missförstånd där, för vi har inte lagt något högre bud, så det vill vi att du tar bort. Vi är intresserade av att veta vad säljaren kan tänkas sälja för. Vårt första och enda bud ligger kvar, men vi tittar såklart efter annat, så räkna inte med att det är aktuellt så länge till. Vill säljaren sälja så får ni återkomma."
Man kan säga att det här huset är målat fint (och tapetserats något ofint) men det finns mycket som behöver göras, fönsterramar som är trasiga utvändigt, 50 år gammalt tak, direktverkande el med lyftvärmepunpar av okänd ålder (tillverkades 2006 men ingen uppgift om installation), gammal el utan jordfelsbrytare, ventilation som går knasigt (från badrum till sovrum), fukt i tvättstuga/duschrum som säljarna sagt att de ska åtgärda men det väger inte så tungt förrän man har fått svart på vitt att det är bra gjort osv.
Huset är stort nog för oss men baserat på all fakta och vad vi sett på visningen är det inte värt utropspris.
Vi låter vårt bud ligga kvar men har varit väldigt tydlig med mäklaren om att vi inte kommer höja mer utan att faktiskt få någon form av motbud/diskussion från säljarna. Det har legat ute en månad nu, inga andra budgivare än så länge.
För att det inte var ett konkret bud, utan mer en fråga om säljarna är villiga att öppna en diskussion/dialog om vi höjer 100 000kr till.Bananskalare skrev:
Jag har personligen lite svårt att se problemet med att mäklaren registrerar alla bud. Varför måste det vara hemligt? Jag misstänker att mäklaren riskerar mer om han inte presenterar alla bud. Så det skyddar säkert mäklaren
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 160 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 160 inlägg
Så här skriver en mäklare:Bananskalare skrev:
Öppen budgivning innebär att spekulanterna lämnar sina bud till mäklaren, som löpande redovisar buden till säljaren och normalt även till övriga spekulanter. Spekulanterna ges då möjlighet att lägga nya bud. Observera att det är säljaren som avgör om ett lämnat bud ska redovisas till övriga spekulanter och det är därför inte säkert att alla bud redovisas öppet. En säljare kan t.ex. anse att visst bud aldrig kommer att övervägas på grund av att det är mycket lågt eller konstigt villkorat. Om sådana bud redovisades skulle budgivningen kunna bli missvisande och mer komplicerad. En spekulant kan alltså inte räkna med att få information av mäklaren om hur en budgivning fortskrider. Om bud t.ex. presenteras på mäklarens hemsida är det därför inte säkert att alla bud redovisas. Samtliga bud finns däremot antecknade i anbudsförteckningen.
Mmmm. Det där är det ett flertal mäklare som blivit prickade av FMI för.hsd skrev:
Det måste i så fall tydligt framgå vilka bud som redovisas och inte. Skriver man bara öppen budgivning skall samtliga bud redovisas.
Dålt bud är ett förslag till bud som man lägger till säljarenM Marida skrev:Hej,
Vi lade ett offentligt bud på ett hus vi är intresserade av.
Säljarna informerade via mäklaren att de inte var intresserade av budet. Det finns inga andra budgivare.
Vi sa till mäklaren att vi kunde höja 100 000kr men ville höra vad säljarna säger innan vi lägger upp det. Mäklaren har sedan dess inte hört av sig och nu ligger det budet ute offentligt, inlagt av mäklaren, med oss som budgivare. Vi har fortfarande inte hört av mäklaren kring vad säljarna säger och det var aldrig tänkt att budet skulle vara offentligt utan enbart i dialog mellan oss och säljarna.
Är det vanligt att man är den enda budgivaren i offentlig budgivning (det ser ut som att vi budar mot oss själva)?
Får mäklaren lägga ut vårt bud offentligt utan att vi sagt ok till det?
Måste buden vara offentligt om det inte finns fler budgivare?
Är lite fundersam på hur sådant här går till.
Mäklaren lägger inte ut detta bud.
Lägger du ett dålt bud och någon annan också lagt ett bud eller är intresserad så meddelar mäklaren säljaren och även övriga intressenter och blir det motbud så dokumenteras detta sedan i handlingarna
Man får då veta namn på den andra budgivaren.
Även om du lägger ett öppet bud så är det säljaren som bestämmer. I mitt område var det budgivning på ett hus, ett äldre par la 200 000 över men säljaren valde budgivare 3 som var en barnfamilj och fick alltså 200 000 mindre än högsta budet.
Säljaren lär avvakta och se om det kommer fler bud innan man tar ställning till ditt bud.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
En månad är inte så kort tid. Jag tror är ni gör rätt nu. Säljaren hoppas väl att ert bud ska trigga ett bud från någon annan, men kommer det inte snart blir de nog lite nervösa, om de inte redan är det. Nu behöver säljarna lite tid att komma till insikt att huset nog inte är värt så mycket som de hoppats. Så sitt lugnt nu.M Marida skrev:Nej, den har inte legat ute länge men jag vet att säljarna har ny bostad klar med relativt snar inflyttning.
Man kan säga att det här huset är målat fint (och tapetserats något ofint) men det finns mycket som behöver göras, fönsterramar som är trasiga utvändigt, 50 år gammalt tak, direktverkande el med lyftvärmepunpar av okänd ålder (tillverkades 2006 men ingen uppgift om installation), gammal el utan jordfelsbrytare, ventilation som går knasigt (från badrum till sovrum), fukt i tvättstuga/duschrum som säljarna sagt att de ska åtgärda men det väger inte så tungt förrän man har fått svart på vitt att det är bra gjort osv.
Huset är stort nog för oss men baserat på all fakta och vad vi sett på visningen är det inte värt utropspris.
Vi låter vårt bud ligga kvar men har varit väldigt tydlig med mäklaren om att vi inte kommer höja mer utan att faktiskt få någon form av motbud/diskussion från säljarna. Det har legat ute en månad nu, inga andra budgivare än så länge.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Får säljaren ett skambud så kan hen vilja att det inte blir offentligt eftersom det riskerar att bli den nivå som nästa budgivare utgår ifrån, i stället för en mer normal nivå för ett bud, alltså ytterligare ett skambud vilket leder till att slutpriset blir lägre.Bananskalare skrev:
Precis. Men på samma sätt vill inte heller TS att hans/hennes andra bud blir öppet. Eftersom att ett eventuellt bud från någon annan ska utgå från TS första bud. TS ska inte behöva bjuda mot sig själv. I första hand ligger alltså TS bud kvar, men han/hon kan tänka sig lägga 100.000 om det får affären i hamn.BirgitS skrev:
Klicka här för att svara