T
Tobbe_C: [citat] Läste du första inlägget? TS frågar aldrig om det är ett dolt fel eller om man kan kräva något från köparen. Att det inte är ett dolt fel är ju helt uppenbart. Precis lika uppenbart är det att besiktningsmannen inte har koll. Det är ju precis sånna här saker dem skall anmärka på. Det köparen kan göra är att reklamera tjänsten man köpt av besiktningsföretaget. Hur
3 svar · 1,4k läst
Teacer
Teacer: Konstigt av Danske Bank. Vi köpte lägenhet för 5. Sen sommarstuga för 2. Sen grannkåken för 1. Det mesta har vi lån på. Jag är egen med inte så hög lön på pappret.
44 svar · 23,0k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Varför funderar du på det? Högst normalt skulle jag säga och lika lagligt som att exempelvis upphandla fjärrvärme och sophämtning gemensamt.
32 svar · 13,2k läst
L
Anonymiserad 537906: [citat] Överlag är det nog inte roligare än att andra tjänar mer än ni gör. Medellönen ligger runt 37k i Sverige men då måste du komma ihåg att de i det lägre spannet som drar ned snittet hyr och köper inte så snittlönerna för de som köper bostäder är sannolikt rätt rejält mycket högre. Skulle du enkom titta på inkomster för de som köper fristående villor i hela landet
7 svar · 4,3k läst
useless
useless: Dessutom behövs det väl bygglov för att gjuta en platta till ett hus?
4 svar · 2,1k läst
U
Flyttad
U
Flyttad
Marcus0321
Marcus0321: [citat] jag är tämligen säker på att besiktningsmanen ser skillnad på skitiga skruvar och ”rostangripna” skruvar. Anledningen till att hantverkaren valt fel skruv kan vi naturligtvis inte veta men på något sätt har hen valt fel.
18 svar · 6,4k läst
J
Jaggatagga: [citat] Ja, men du vet ju inte hur mycket det sänker värdet. Man ska ju också kunna bo i huset med stängda fönster. Om nuvarande ägare installerat radonsug men ändå inte lyckats få ner radon-värdet till rimliga nivåer, så kan du ju räkna med att enkla lösningar inte räcker. Släpp huset bara. Folk ger inte i närheten av de rabatter de borde på defekta hus med åtgärdsbehov är
2 svar · 1,5k läst
B
Bernt Ö97: [citat] Ditt tips att bo i husvagn (eller varför inte tält) ger möjlighet att helt avstå renoveringskostnaden. Tänkvärt:thinking:
88 svar · 24,2k läst
M
-MH-: Man kan gratis kolla vem som står på lagfarten, så där kan du se om de bytt. Observera att om köpet skedde genom fastighetsreglering, så blir priset aldrig offentligt. Har du ringt mäklaren och frågat?
2 svar · 1,8k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Konstigt vid den tiden var det typiskt sett byggnadsplaner som reglerade fritidshusområden och mindre/glesare samhällen. Jag vet inte om det fanns motsvarande områdesbestämmelser också 1961.
5 svar · 1,6k läst
S
Slezzen: [citat] ________________________________________ Hej Hittade du någon lada? Vi har ev. en som ska rivas med gamla fina regelverk.
2 svar · 2,0k läst
J
Jaggatagga: [citat] Vad kostar det? Om huset i OK skick är värt 900 000 enligt trådskaparen, så lär man ju behöva ta höjd för 400 000 för att räta upp det? Med andra renoveringar för 200 000 till 300 000, så är ju värdet på huset typ 250 000 kr. Och då ska man ha 650 000 kronor löst, utan att låna.
15 svar · 2,9k läst
GlennB
GlennB: Vill du inte använda befintliga pantbrev kan man bara ha dom vilande, och den dagen du ska sälja huset är det ett plus i kanten för köparen. När dom väl är uttagna så tillför dom ett värde.
13 svar · 8,6k läst
A
Apex11: [citat] Ser du detta som ett estetiskt problem, eller ser du någon risk för "riktiga" problem? Dvs någon risk för framtida stora utgifter?
2 svar · 2,0k läst
·
J
Jerald Stuartson: [citat] Det behöver du avgöra själv, från mitt perspektiv skulle jag inte vilja ha en källare som är inklädd med organiska ytskikt. Källare kan vara fantastiskt men och en huvudvärk som aldrig går över. Beror på förutsättningar för marken runtomkring.
3 svar · 1,4k läst
J
Jaggatagga: [citat] Jag snackade med flera (köpares) besiktningsmän gratis på telefon när jag tittade på hus. Det var aldrig tal om att pröjsa. Jag frågade en besiktningsman om man skulle göra en sådan där genomgång men han tyckte typ det var slöseri med pengar.
53 svar · 20,8k läst
S
Sona2012: [citat] " Råa" väggar är utmärkt. Är inte dränering korrekt borde eventuell markfukt redan visa sig. Få bara inte för dig att smacka på trä ifall du inte är 110% säker på vad du gör... Golvvärme är en riskkonstruktion men i ert fall kanske det är korrekt utfört med rejäl isolering under!?!? Jag brukar tänka som så att har det inte visat sig fel efter 3-5 år tvivlar jag på
4 svar · 1,8k läst
kashieda
kashieda: Skulle väl kunna vara så att de tidigare lånen inte är fulltecknade, av någon anledning; hypotetiska pantbrev på 5Msek men lån på bara 2,5 Msek totalt och av någon anledning kan inte de befintliga lånen utökas (andra låntagare?) och då måste ytterligare pantbrev tas ut... Enklare att förklara så om det inte var i samband med försäljningen, dock.
39 svar · 8,9k läst
·
H
hempularen: De där extra skivorna som sitter runt röret. Ser ju nästan ut som man har öppnat runt röret tidigare för att undersöka eller försöka åtgärda. Skivorna sitter som det ser iut med ett fåtal skruvar. Man borde kunna få en skaplig uppfattning om hur stora skadorna är uppe i bjälklaget. Jag skulle tro att om det vore väldigt dåligt i bjälklaget så skulle det ha sett värre ut på
1 svar · 1,2k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: [citat] Inget mer, men fixar du kommatecknet också vore det kanon. Tack!
256 svar · 97,1k läst
·
TEkman
TEkman: Lägg begärt utgångspris som ett dolt bud. Villkoret kan vara att budgivningen avbryts, ni skriver kontrakt och att ni som förslaget ovan utför en extra besiktning som reglerar eventuella detaljer som visas. Om ni lånar pengar så låna även till planerad renovering. Ingen bank säger nej till det.
23 svar · 12,6k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Det som ställer till det för er är ju att klockan tickar och det är helg. D v s en pragmatiskt lagd säljare kanske inte håller sig tillgänglig för förhandling om priset utan helt enkelt låter er i isolering ta ställning där tis 2:a maj om ni vill dra er ur köpet. Jag skulle nog fundera på det upplägget som säljare. Kolla i avtalet om det finns krav på hur detta ska gå till, t ex
6 svar · 3,2k läst
I
Inkan: [citat] Låt en mäklare ge dej ett uppskattat värde och prata med säljaren. Der bra om ni är överens om priset och skriver ett villkorat avtal som du tar med till banken. Arrendeavgiften kan vara en indikation på hur marken är värderad om man tänker avkastningskrav. Att låna med pantbrev i fast egendom brukar fungera bra om du har en inkomst som banken kan acceptera. Lycka till med
18 svar · 10,5k läst
I
Inkan: [citat] För dej spelar det ingen roll och rent krasst inte för säljaren heller om i stort sett hela huset är original vad skulle då vara dolt fel? Så en friskrivning gör ingen skillnad!
34 svar · 9,5k läst
I
InsidersUnited: Har du ingen fukt i källaren så hade jag inte dränerat, hela huset kan ju stå på en sandås som inte sett markfukt sedan Jesus...) I övrigt så är det svårt att svara på, beror helt på hur mycket arbete du kan göra själv. Allt du skriver kan du göra själv, taket kanske du ska ha med en lämplig svärfar/bekant som gjort det innan men i övrigt är det inga problem. Är du inte
1 svar · 1,7k läst
nino
nino: Jo dom är knepiga... Kikade på en lgh där mattan var lös 50cm runt brunnen men det visste dom inget om, renoverad lgh som någon la utgångsbud på utan att ens titta, blev inget bud från mig på den :)
30 svar · 23,5k läst
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Konstigt att jämföra en svensk snittfastighet med din hembygd i Österbotten?
236 svar · 26,5k läst
·
I
InsidersUnited: [citat] Och jag ser detta på ett helt annat sätt. Jag köpte ett sådant hus av dödsbo med tvister från släktingar hela vägen till Californien. De hade bara tagit ut den gamle. Alla såg bara problem med avflyttning etc etc. Jag köpte det, vann budgivningen för att jag lovade att röja ur ett helt livs uppsparade grejer. När jag fick nycklarna, ringde jag en antik/dödsbo handlare, han
6 svar · 6,6k läst
H
hempularen: Det behövs ju rätt mycket mer detaljer om någon kunnig (jag är inte kunnig) skall kunna svara. Men generellt så lönar sig en luft/luft värmepump rätt snabbt. Även om den kanske inte ger så mycket när det är -20 grader (verkningsgraden sjunker med temperaturen), så ger den iallafall en basparing på en faktor 3 eller så vid måttligare temperaturer. Gör du idag av med ex- 20 000 kwh
3 svar · 4,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.