Det svåra som mäklare är inte att sälja utan att få kunden att välja dig när han vill sälja.

Att hitta en köpare är ett självspelande piano just nu, men för att få möjligheten att sälja måste man konkurrera med Många andra mäklare. I Stockholm innerstad gissar jag att det finns minst 10 mäklare inom en radie på 5 km för de flesta. Om de inte ger allt när de har chansen att få in ett objekt är det väldigt konstigt.
Mao - PRUTA mer. Jag fick ner mäklaren till 0,8% när jag sålde senast.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
TT4F TT4F skrev:
Det svåra som mäklare är inte att sälja utan att få kunden att välja dig när han vill sälja.

Att hitta en köpare är ett självspelande piano just nu, men för att få möjligheten att sälja måste man konkurrera med Många andra mäklare. I Stockholm innerstad gissar jag att det finns minst 10 mäklare inom en radie på 5 km för de flesta. Om de inte ger allt när de har chansen att få in ett objekt är det väldigt konstigt.
Mao - PRUTA mer. Jag fick ner mäklaren till 0,8% när jag sålde senast.
Sant. Ett tips gällande lite dyrare objekt är också att inte gå med på en ren procentsats. 1% på ett 12-miljonersobjekt är i mitt tycke på tok för mycket. I det fallet är det bättre med ett fast arvode på t ex 60 000 kr + möjligen några procent extra på slutpriset som överstiger ett förväntat belopp.
Det är ytterst sällan mer jobb för en mäklare att sälja ett dyrare objekt än ett billigare, så därför finns ingen anledning att de ska tjäna ohemult mycket pengar på sådana objekt.

• Gilla
TT4F
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Sant. Ett tips gällande lite dyrare objekt är också att inte gå med på en ren procentsats. 1% på ett 12-miljonersobjekt är i mitt tycke på tok för mycket. I det fallet är det bättre med ett fast arvode på t ex 60 000 kr + möjligen några procent extra på slutpriset som överstiger ett förväntat belopp.
Det är ytterst sällan mer jobb för en mäklare att sälja ett dyrare objekt än ett billigare, så därför finns ingen anledning att de ska tjäna ohemult mycket pengar på sådana objekt.
Älskar ordet ”ohemult” - bör användas mer (y)

• Gilla
j.erkers och 1 till
  • Laddar…
OlssonX OlssonX skrev:
I Skåne, speciellt sydkusten, har priset dragit iväg rejält sista året. Det är uppenbart att folk köper nästan vad som helst och det är faktiskt rätt få vettiga hus för permanentboende till salu (vi tittar själva, har följt marknaden i flera år). Det finns speciellt i delar av Skåne en hel del snabbfixade gamla fähus och längor som blivit pittoreska bostäder.
Säkert nästan gratis för tio år sedan, nu försedda med golvvärme på oisolerad betongsula, tjusig inredning, bristfällig isolering, gamla dåliga fönster och hemfixade badrum med bling.
Som köpare tycker jag att man har en viss skyldighet att inse vad en fastighet i området faktiskt kostar. Man kan inte blunda och skylla på mäklaren när folk nästan slåss om vilka objekt som helst och det blir kamp. Jag tycker inte det förekommer lockpriser som regel, men jag har sett några dödsbon som satts lågt, säkert för att få igång en budgivning.
Som köpare måste man ju ha förmåga att både veta vad man kan betala. Hur högt man kan gå och vad man kan få för de pengarna.
H Hamu skrev:
Antingen kan mäklarna inte marknaden eller så kör dom med lockpriser.

Har lagt ett bud på en gård utgångspris 2 395 000, budet jag la var 3 000 000 kr innan budgivningen börjat, och menade då att då kan dom ställa in visningarna.
Mäklaren tog inte priset då hon trodde att det skulle bli högre?? Slutbudet blev närmre 3 700 000 kr.
Då kan man ju undra varför man går ut med ett så "lågt" pris om man tror att man kan få upp till 50% mer?

Nedanstående är ett annat hus, dock inget jag lagt bud på, men prisutvecklingen är ju rent vansinnig när det börjar närma sig 100% ökning.
Pris
1 625 000 kr
Budgivning pågår
Budhistorik

Budgiv .Datum Bud
4 09/02 kl: 16:59 2 550 000 kr

2 09/02 kl: 16:11 2 525 000 kr

4 09/02 kl: 16:05 2 500 000 kr

2 09/02 kl: 16:02 2 475 000 kr

4 09/02 kl: 15:57 2 450 000 kr

2 09/02 kl: 15:08 2 425 000 kr

4 09/02 kl: 14:38 2 400 000 kr

2 09/02 kl: 09:24 2 350 000 kr

4 09/02 kl: 09:18 2 325 000 kr

2 08/02 kl: 19:04 2 275 000 kr

4 08/02 kl: 17:23 2 250 000 kr

2 08/02 kl: 13:18 2 225 000 kr

4 08/02 kl: 13:17 2 200 000 kr

2 08/02 kl: 12:53 2 175 000 kr

5 07/02 kl: 19:29 2 150 000 kr

4 07/02 kl: 12:56 2 050 000 kr

2 07/02 kl: 12:452 000 000 kr

4 07/02 kl: 10:42 1 950 000 kr

2 07/02 kl: 10:39 1 900 000 kr

4 07/02 kl: 10:38 1 875 000 kr

2 07/02 kl: 10:35 1 850 000 kr

4 07/02 kl: 10:34 1 825 000 kr

2 07/02 kl: 10:33 1 800 000 kr

4 07/02 kl: 10:31 1 775 000 kr

2 07/02 kl: 09:37 1 750 000 kr

4 07/02 kl: 09:32 1 725 000 kr

2 07/02 kl: 08:41 1 710 000 kr

3 06/02 kl: 18:4 1 700 000 kr

2 06/02 kl: 12:50 1 625 000 kr

1 04/02 kl: 00:48 1 300 000 kr
Lockpriser, har alltid funnits, även under min tid som mäklare. Det är fel, kunder som kommer kan inte köpa, för det är ju fel pris. Jag har anmält detta flertal gånger under min 10-åriga karriär. Ingen brydde sig då, jag hoppas det blir annorlunda nu.

pjepson99 pjepson99 skrev:
Lockpriser, har alltid funnits...
pjepson99 pjepson99 skrev:
Ingen brydde sig då, jag hoppas det blir annorlunda nu.
Nu kör mäklarna mera med 'Kommer buden ens i närheten av det här säger vi åt säljaren att ta pengarna och springa -priser'.

• Haha
jocke31
  • Laddar…
Kollar lite då och då på lägenheter i närheten av där grabben har sin i Västerås, mest för att se prisutvecklingen.
Finns en lgh som legat ute nån vecka för 800, kollade för nån dag sen om den var såld eller fått bud och ser då att man höjt priset med 75' ?!
Varför gör man så? Är det för att "lura" ev köpare att denne gör ett klipp om man får köpa för 800, då har man ju prutat 75
Men det står ju även +9% och tidigare pris är stuket

Mycket märkligt enl mig, men någon kanske har en förklaring?

nino nino skrev:
Kollar lite då och då på lägenheter i närheten av där grabben har sin i Västerås, mest för att se prisutvecklingen.
Finns en lgh som legat ute nån vecka för 800, kollade för nån dag sen om den var såld eller fått bud och ser då att man höjt priset med 75' ?!
Varför gör man så? Är det för att "lura" ev köpare att denne gör ett klipp om man får köpa för 800, då har man ju prutat 75
Men det står ju även +9% och tidigare pris är stuket

Mycket märkligt enl mig, men någon kanske har en förklaring?
Det har jag också sett ibland, men på villor. Har funderat mycket över varför man höjer priset och dessutom skyltar med det?

Har varit med om det. Det första priset är ett pris som förväntar budgivning. Det andra är ett pris som säljaren accepterar om någon betalar det.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Har varit med om det. Det första priset är ett pris som förväntar budgivning. Det andra är ett pris som säljaren accepterar om någon betalar det.
Jo det kan jag iof förstå men bjuder ingen 800 så bör ju ingen köpa för 875 kan man tycka.
Hoppas den blir såld för 875 🙂

nino nino skrev:
Jo det kan jag iof förstå men bjuder ingen 800 så bör ju ingen köpa för 875 kan man tycka.
Om jag var intresserad av lägenheten skulle jag bjuda 825. 😉

Det kan ju varit någon som bjudit 800 utan att det visats på nätet.

Jag tror att mekanismen bakom här, är att man har börjat med ett pris på 800, hoppas att få ex. 850 som minimum. Men kör 800 för att locka fler.

Sedan har det inte fungerat, man kanske har fått ett bud på 775, från en enstaka spekulant.

Då får man byta strategi, genom att gå ut med 870, så hoppas man få igång en förhandling som kan ge ett acceptabelt pris.

Det är en mäklarmiss att lägga ut ett hus till "underpris", om man inte kan vara ganska säker på att faktiskt få flera intresserade spekulanter. Får man bara en spekulant, åt gången. Så är det svårt/omöjligt att få upp priset över begärt pris.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
nino nino skrev:
Se det hela utifrån mäklarens perspektiv så förstår du varför detta händer:

Först fångar mäklaren säljaren på kroken genom att lova hur lättsålt objektet kommer att vara med en hög värdering.

Sen när objektet ska annonseras så vill mäklaren ha ett så lågt pris som möjligt på det så att det blir sålt så snabbt som möjligt och övertygar nu säljaren att det bara är ett budstartspris. Sen kommer inga bud, i alla fall inga över annonserat pris.

Nu vill mäklaren sänka priset så att arbetet tar slut med detta problemobjekt och pengar kan faktureras. Men säljaren är mentalt inte där ännu och drömmer fortfarande om de höga priser som mäklaren sålde in sig med. Nu övertygar mäklaren säljaren att sätta ut ett acceptpris, ett pris som är så lågt som säljaren för stunden kan acceptera att sälja för. Detta hamnar på Hemnet. Men detta är bara början av processen för mäklaren att få säljaren att acceptera ett lägre pris där det finns köpare. Och köparna känner att det är prutläge så lägre bud kommer att trilla in.

Till sist ger sig säljaren inför marknaden och mäklaren får sina pengar.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Se det hela utifrån mäklarens perspektiv så förstår du varför detta händer:

Först fångar mäklaren säljaren på kroken genom att lova hur lättsålt objektet kommer att vara med en hög värdering.

Sen när objektet ska annonseras så vill mäklaren ha ett så lågt pris som möjligt på det så att det blir sålt så snabbt som möjligt och övertygar nu säljaren att det bara är ett budstartspris. Sen kommer inga bud, i alla fall inga över annonserat pris.

Nu vill mäklaren sänka priset så att arbetet tar slut med detta problemobjekt och pengar kan faktureras. Men säljaren är mentalt inte där ännu och drömmer fortfarande om de höga priser som mäklaren sålde in sig med. Nu övertygar mäklaren säljaren att sätta ut ett acceptpris, ett pris som är så lågt som säljaren för stunden kan acceptera att sälja för. Detta hamnar på Hemnet. Men detta är bara början av processen för mäklaren att få säljaren att acceptera ett lägre pris där det finns köpare. Och köparna känner att det är prutläge så lägre bud kommer att trilla in.

Till sist ger sig säljaren inför marknaden och mäklaren får sina pengar.
Jo jag förstår det men samtidigt så vore det väl bättre att ta bort lgh från Hemnet, vänta nån vecka och lägga ut igen.
Lgh är helt ok, bra område och bara att flytta in.
Tur man inte ska sälja än, hoppas jag

Claes Sörmland
nino nino skrev:
Jo jag förstår det men samtidigt så vore det väl bättre att ta bort lgh från Hemnet, vänta nån vecka och lägga ut igen.
Har fär mig att Hemnet har en karenstid för att annonsera samma objekt igen som ett helt nytt objekt.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.