Kök
Solana: Vi har fått en offert på följande som vi kommer att ta. 1st Miele Ugn H 3140 vit 1st Miele Tvätt W 3522 WPS vit 1st Miele Tork T 4262 C vit 1st Miele Disk G 1330 SCU vit 1st Miele Frys FN 4857 Sed Självavfrostande vit 1st Miele Kyl K 8852 vit 1st Siemens Häll EH 775501 E Allt detta + frakt och 1 st kastrull, gryta och stekpanna till induktionen ingår för 52.500! Det tycker vi är kanon ;D
Lilly: [citat] Jo, Christina alla tankar och tycken är alltid välkomna här. ;) Ibland är det ju så som så att andra behöver nämna det som man inte har tänkt på själv. Det kanske ska nämnas att vi inte ännu har sett dessa luckor i verkligheten... Så vi kanske delar din mening då eller så gör vi det inte. ;) Men det tål att tänkas på om det kan upplevas som mörkt och som något som vi
Lilly: Nu har vi läst alla era råd om och om igen och om igen... Måste bara tala om hur fantastiska ni är här inne på att ge idéer och dela med er av era tankar och erfarenheter. Tack för det! :D Så idag kom vi på lösningen! Det kommer att bli ett köksbord i köket. Det som var den största orsaken till att vi inte ville ha ett bord i köket var att vi i så fall inte skulle kunna slå ut
marbe: Hej! Jag funderar på att ha en 70-75 cm djup bänkskiva i mitt nya kök. Hur gör man då underskåpen jag tänker använda är 60 cm djupa... Bygger man ut väggen bakom skåpen då eller? Tacksam för hjälp.
ylvur: Okej, det avgör saken - det blir ingen inbyggd fritös. Vi kommer ha en öppen planlösning in till vardagsrummet och frityros är som sagt inget vidare. Tyckte att det kunde vara käckt att ha en under fläkten men det verkar inte vara så praktiskt. Får fritera på altanen istället :) Tack för åsikterna.
matahari: [citat] Tack för det handfasta tipset. Vi har både överbliven gips och spånskiva...
Syrran: Tack för alla svar! Troligen blir det lackerade luckor i MDF.. /Johan
Nussen: Bra idé Buddha! Jag har faktiskt lurat på att göra ett minimalt provisoriskt "kompaktkkök" med mikro, bänkdiskmaskin samt kokplattor. Det skulle kunna byggas in i en gammal låda, eller om man spikar ihop ngt av spånskivor. Denna historia kan man flytta ett par meter i varje riktning efter behov. Det där med flexibla slangar på inkommande vatten bör ju göra susen. Det blir värre med
byggimpert: [citat] Det räcker gott ;), jag tycker ni har all anledning att vara nöjda med de val ni gjort :) MVH//Christina.
hanneli: Vi var ochså tvugna prioritera - vilket inte är lätt. Jag önskade mig egentligen en heltäckande diskbänk, min make önskade sig en kombination av trä och sten. Alla val ganska mycket extra kostnad. Det blev således standarddiskbänken (m två hoar) från leverantören och laminat, vi beslutade oss prioritera vitvaror i stället, det var en standardspis m järnhällar (om jag inte minns
matahari: Aha! Det hade jag missat - ser det nu i on-linekatalogen. Men i deras planeringsverktyg syns det inte. >:( Nu kanske vi ska tänka om med kyl/fryshöjden då...usch, det här blev svårt!
Canis: Hos vissa tillverkare har de smarta "klick-klick"-hyllor till hörnskåpen. Vet inte vad de kallas men när man öppnar dörren en bit så kommer första delen av inredningen ut, öppnar man lite till så kommer resten av inredningen. Jag tycker att dessa verkar mkt smartare än hel-/halvkarusellerna men de är vansinnigt dyra!!! Finns denna typ av inredning att köpa lös någonstans, som hos
hempularen: Osäker på det. Använd plåtrören om det går, dels tror jag att dom är billigare än plastslangen, dels så borde dom vara mycket enklare att hålla rena. Jag vet att när vi köpte vårt hus här så hade vi hem sotaren för att besiktiga öppna spisarna. Han besiktigade på eget bevåg även köksfläkten, och slog ned på att det satt en kryddhylla fastskruvad med 2 skruv framför
hempularen: Det skall isoleras med 30mm stenull. Undvik krökar dels för strömmningen, dels för att du behöver ha rensluckor vid krökarna. Dessutom har jag nyligen lärt mig att man skall inte använda böjliga spirorör "metallslang", den är inte typgodkänd för immkanaler.
Ceja: Miele har också ett par modeller men ingen billigare än IKEAs. När jag var inne i en butik och frågade i våras så tog de runt 16-22.000 för den den extra breda.
Bobbe: 150 mm enligt IKEA. Det gäller både hällar och diskbänkar. Beror på att det annars kan spricka upp.
stewed: Man kan koppla ihop dom olika modulerna antingen med mellankabel eller direkt i varandra. Jag använder aldrig dom små strömbrytarna på själva lampmodulerna. Jag har satt en modul med enbart en stor strömbrytare först i kedjan och tänder och släcker alla lamporna på samma gång med den. Funkar alldeles "lysande"! ;D ::) Fast den modellen kanske inte är så praktisk om man vill klämma
Henriettae: Den enda reservationen vi har är att vi tar bort ett rum från huset - som blir ännu mer svårsålt om vi skulle vilja sälja det i framtiden... (Som det ser ut nu är det hall, vardagsrum, toalett, kök och arbetsrum på nedervåningen, sovrum, badrum och och ett stort rum (bibliotek för oss) på övervåningen, och en kall källare där vi skall inreda ett stort rum, med värme. Svårt att
Anna_Dyring: Svar på JohanS fråga: Se vad jag skrev innan ditt inlægg. Danskarnas beredningsyta innehåller VÆLDIGT sællen øverskåp just av anledningen att man støter huvudet i dem hela tiden samt att det blir vældigt kompakt i køket. Hær har man ju ngt som heter køk/alrum, d v s man har køket i ena ænden av rummet och sedan har man ett større rum dær man har matplats, på så sætt slipper
gluecifer: Vet inte mer än att dom kostar ca. 14.000kr med fläkt. Du kan måttbeställa efter dina behov. Ekner Design och Tovenco har en liknande modell fast i plåt, dock samma priser. Under avdelningen Byggnadsvård hittar du en tråd om att bygga en egen murad spiskåpa. Efter att ha gett upp tanken på Mookåpan går jag på den linjen och ska bygga en egen. Tror slutpriset blir cirka. 3000kr när
hempularen: När vi tittade på just vitpigmenterad ek, så tyckte vi att det såg lite smutsigt ut redan som nytt. Ådringen skär igenom lite för tydligt på den vitpigmenterade eken. Däremot har jag sett andra vitpigmenterade träslag som ser lite "lugnare" ut.
John77: Beror på vilket material du har tänkt ha till skiva att fälla in hällen i, jag har blivit rekommenderad att inte avsluta träbänkskiva aldeles efter inbyggnadshällen, så det finns risk att den kanten som bara blir några centimeter kommer att spricka, om det finns någon som vet om det finns något bra sätt att förstärka kanten på en träskiva så är även jag tacksam för det
byggimpert: 'Motvalls' som vanligt ;), jag har själv valt en spis på ben och det är då helt underbart, kanske inte helt igenom jämförbart med din variant, men jag skulle def. kunna tänka mig det själv, men inte med sådana fula, spinkiga ben som på IKEA länken. Städningen är ju busenkel, inga 'svarta' ränder från dammsugaren på golvsockeln som extra plus och dessutom ett nättare intryck,
KMH: Hej Vi har en Siemens som vi använt i över 10 år. Den köptes för att vi hade ont om plats och då tyckte vi det var praktiskt att ha båda funktionerna i samma maskin. När vi flyttade för några år sedan fick vi med huset en torktumlare så de senste åren har vi mest använt tvättdelen. Jag skulle inte tveka att köpa en kombinerad igen om jag hade utrymmesbrist, den har fungerat lika
m@gnus: Min sambo kom med en, enligt mig utmärkt ide. Kök och vardagsrum är i samma rum med ryggåstak. Att höja köksdelen (golvet) med 15-20 cm, du får då en golvavgränsning och vi kan lägga klinker där istället för ek-parkett som vi skulle ha i resten av rummet. Vi har förlängt hela långsidan med 1,2 för att få större rum. Någon som har gjort något likanade? För och nackdelar?!