Så där då var köket klart..
Allt utom diskmaskinen som inte var planerat från början..
Här skulle skiten in -> koket.jpg
Det borde bli perfekt. Man vill ju inte tillbringa resten av livet diskandes när man bara har en stor disko och en liten värdelös...

Diskmaskinen som inköptes var frontlös Whirlpool (by IKEA) :o diskmaskin.jpg

Allt klart och då tar man bort luckan koket_luckaborta.jpg

DÅ upptäcker man problemet som måste ha blivit lite felmätt! :'( :'( :'(
Rören som var där bakom kom ut lite längre än planerat >:(
Det är avloppsröret till diskhon (gråa) samt två små blåa rackare...
De går in i väggen på 18 cm höjd och det kanske inte är så bra att vinkla ner dem från det och sen gå upp... Eller? Rörmokaren jag ringde lät inte så positiv..

Vad gör man DÅ?
Hur skall jag få in diskmaskinen - saknar 6 centimeter?
Här syns rören..

ror1.jpg
ror2.jpg
ror3.jpg

Övriga delen av köket ser ut så här. Svårt att finna någon annan bra plats för diskmaskinen...
koketresten_1.jpg

Vad skall man göra?
Hur skall man lösa det här?
Några förslag på hur man kan bygga in 6 utstickandes cm av diskmaskinen?
Vad göra med rören?

Tack på förhand!!
 
Lämna tillbaka den ni köpt nu och köpa en bänkdiskmaskin och montera den bakom luckan under bänken på samma plats?

Då spelar det ingen roll vad som finns ivägen nere vid golvet för de brukar bara vara 40-50cm höga.
 
nikasp
Inga ideér men jag skulle gärna vilja se lite fler bilder. Ser snyggt ut av det jag kan se på bilderna!
 
Lämna tillbaka den - Aldrig, Den MÅSTE in. Jag blir galen!!
Kan ju inte kasta bort ett halvt ungkarlsliv på att diska eler?

Fler bilder? - Det kommer!
Önskar alla en trevlig helg!
 
Tack men... :(
Det är betongväggar...
Det finns inget utrymme "längre in/bakom"..

Nope DMen går inte att byta plats på.. Annat mått på lådorna..
JAG HATAR KÖK!
 
Åk o titta på en bänkdiskmaskin så ser du att iden inte är dum, de sväljer mer än vad man tror.
 
Dra om.. Då är frågan om det går att rören kommer ner 18 centimeter ovanför golvet - Går ner till golvet och sedan upp.
Funkar det eller blir det stopp?
/T
 
:-[ verkar som bänkdiskmaskin är det enda alternativet såvida du inte kan byta plats på den med nåt annat skåp..
 
C
Tycker att det syns tydligt på bilderna att rören ligger en bit från väggen. Det räcker inte att flytta in rören så att avloppsröret ligger dikt an mot väggen?
Vet inte vilken minsta dimension på köksavlopp som gäller, men det är ju möjligt att det är överdimensionerat så att du kan gå ner i dimension på avloppsröret också om det skulle hjälpa?
Min egen diskmaskin har bara 5 cm utrymme bakom. Inte läge för några avloppsrör bakom där...

/C
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.