A
ampere: Varför inte Granit-olja ! Funkar klockrent....
5 svar · 10,2k läst
A
ampere: Kör på Invita ! Har bara bra erfarenheter av dom .... :)
1 svar · 2,4k läst
ikeahantverkaren
ikeahantverkaren: ::)...hello..om du köper 38mm tjock bänkskiva och håller standardhöjden 50cm på kakel så får du ca 7cm kvar till taket .ska du ha krönlist också så bygger den ytterligare beroende på modell......vill du ha mer yta än 50 på kaklet så ska du välja 70höjd på väggskåpen alternativt att klämma in en 70hög väggskåpsstomme över spisen där man står ock kockar.. :)...ja du kan
3 svar · 3,8k läst
B
byggimpert: Nej tyvärr......, dessvärre tror jag inte (mig veterligt iaf.) att det går att få bort en fettfläck som hunnit tränga ner och absorberas av den porösa fogen. Mitt enda tips är dessvärre att använda sten/fogskydd på hela ytan för att förhindra ytterligare fläckar. MVH//Christina
1 svar · 13,1k läst
morsan
morsan: Sökte lite snabbt på Google och hittade en del http://www.radron.se/templates/test____2389.asp Cylinda AKF 570 tillverkas av Vestfrost :-/ http://extranet.elektroskandia.se/sees/sees172.nsf/LookUpDocTypeArtno/E9104410T/$File/E9104410T.pdf Vestfrost. Leverantörsnummer. 48824. Tillverkningsland:. Danmark. Generalagent. Elektroskandia AB
1 svar · 2,8k läst
morsan
morsan: Jag tror på glas, svårt att göra rent annars ;) En annan tråd med en tråd i http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=kokobad;action=display;num=1107984155;start=0#0
1 svar · 2,3k läst
Linska
Linska: Här kommer några http://nordic.lge.com/sv/prodmodeldetail.do?actType=search&page=1&modelCategoryId=060103&categoryId=060103&parentId=06&modelCodeDisplay=GR-B218JSAA&model=NOTHING#
2 svar · 1,5k läst
B
byggimpert: Inte för att jag, rent byggtekniskt, kan räknas till de "duktiga kamraterna" ;) Men hursomhelst så anser jag det lönlöst att limma på tex. träfanér, ser möjligen snyggt ut direkt från början, men tål inget av vad en bänkyta i ett kök bör/ska tåla. Att limma på en tunn laminat kan ju möjligen funka bättre såtillvida att den nya ytan isf. iaf. är tålig och lämplig för kök,
2 svar · 5,0k läst
B
byggimpert: [citat] Så här, på ett ungefär kanske ;) Ekinredning, gärna ramspegellucka med bred ram, men absolut ingen innerspegel. Allra helst golvsockel i alu (inte ek) för att få ett lättare utseende, dessutom ursnyggt till en mellangrå klinker eller natursten typ kalksten. Bänkskivor i antingen granit, gärna lite mörkare grå/grafitfärgad (men helst inte helt kolsvart) eller ännu hellre
4 svar · 3,4k läst
morsan
morsan: Gå in på http://www.lgcoll.se/ och sök återförsäljare i 08-området så får du några att välja på...
1 svar · 1,8k läst
B
Bias: Kommer foto i nästa vecka :)
5 svar · 1,1k läst
B
Bias: En sådan gjorde jag för att par år sedan. 2X40cm 2x60cm och 2X50Cm rygg mot rygg. Sen en färdig bänkskiva ovan på. Kanonbra. 6st nya kökskåp till på köpet
15 svar · 11,2k läst
H
hempularen: En detalj till ang utlopp genom vägg. Kravet på avstånd till brännbart innebär också att man inte får komma ut genom väggen alltför nära takfoten eller annan utstickande byggnadsdel. Har för mig att det handlar om 30 cm (men om du hamnar i närheten så kolla med sotaren).
3 svar · 9,5k läst
B
byggimpert: Har du några bilder att länka in på de kakel du nämner, vilken leverantör/återförsäljare rör det sig om?? Om du länkar in åtminstone bilder på de kakel du vill ha smakråd på så får du säkert fler svar, det känns ju väldigt tidsödande för de som ska/gärna vill svara, att de förväntas söka 'blint' på nätet själva, enbart utifrån 'namnet' ;). Risken blir ju annars att du
0 svar · 2,9k läst
M
mandala: Åh vad kul, de köken såg väldigt fina ut. Ser ut att kunna passa i detta kök också som vi nu ska bygga om. Tack för ditt svar :D
2 svar · 1,6k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Vi har också börjat studera ugnsmarknaden inför nya husbygget. Vår senaste ugn var ca 15 år gammal, och helt uppenbart har det kommit en hel del nytt sen dess. Roade mig med en ensam, tråkig kväll att försöka kategorisera ugnarna. Kom fram till att det fanns ungefär 10 olika nivåer, från den allra enklaste med endast över- och undervärme till den mest exklusiva med elektronisk
10 svar · 3,3k läst
M
MHB: Vi har köpt ett kök av Noblessa som vi är mycket missnöjda med. Jag har förstått att vi inte är ensamma om att ha dåliga erfarenheter av Noblessa. Jag skulle vilja komma i kontakt med andra missnöjda Noblessakunder. Dels kan vi tipsa varandra om hur man kan göra för att få en rimlig ersättning av Noblessa, dels kan vi överväga om det är möjligt att driva frågan tillsammans.
0 svar · 1,8k läst
A
aiskylos: Jag är också imponerad av din välformulerade kritik - har du skickat den till Bosch? Det tycker jag du borde! Själv köpte vi genomgående Electrolux, med undantag av micron som blev en LG MS 196--VL (Elon-butikerna har just den modellen för runt tusenlappen då och då). Inbyggnadsramen kostade däremot mer än själva mikron, 1200:- ). Fläkten blev en Siemens LI 46630SD. Mikron är bra
5 svar · 2,7k läst
H
hempularen: Kanske kan vara värt att undersöka hur svårt och dyrt det skulle behöva bli att få rören flyttade lite närmare väggen och lite lägre. Kan du göra det själv så är det inga pengar att tala om.
1 svar · 3,8k läst
M
marial: Hejsan! Jag och min sambo bygger upp ett gammalt timmerhus från 1890-talet och vi ska snart beställa vårt kök. Eftersom vissa vitvaror skiftar i mått så måste vi välja vitvaror innan vi beställer köket för bästa passform. Vi har varit och tittat på diverse, men det är ju en djungel av prylar. Jag tänkte därför höra med er "experter" om ni vill hjälpa oss genom att dela med er
0 svar · 2,1k läst
B
byggimpert: Jag tycker planen för spottar ser bra ut, själv skulle jag utan tvekan välja 12V spotar (och har också gjort så ;)) infällda i taket, de blir inte så varma som 230V dessutom upplever jag att lamporna håller bättre samt att man kan välja spridningsvinkel vilket man, iaf. inte för ett par år sedan, kunde på lampor till 230 V. Glöm inte dimmern, den är ovärderlig för att kunna ha
4 svar · 3,2k läst
H
hanneli: Hej! Vi har vald inte höja våran bardel. I stället gör vi bardelen bänkskivan ut mot vardagsrummet lite brädare, så att man kan sitta brevid på låga barstolar. Orsak: kunna stå runt hela och göra mat, bättre utnyttjande av hela ytan. Jag tycker ochså personligen inte om att sitta och vagla som en fågel på höga barstolar ;) Om du kollar denna länk, så ser du ganska exakt hur det
3 svar · 1,1k läst
H
husbestyr: Kungsäter verkar i stort vara OK, lite tveksam kvalite på en del detaljer, (se ovan) Ang Kök&Kök så lyder kortversionen: Undvik kök&kök, deras vänliga bemötande upphör iom kontraktecknandet och övergår i strul, undanflykter, otrevligt bemötande och hävdandet att vissa ändringar i kontaktet kan ske efter kontraktstecknandet, men då enbart på kök&köks initiativ,
9 svar · 3,8k läst
M
Micke65: IKEA köken skruvas fast mha en vinkelplåt, den kan placeras valfritt i skåpet. Bakstycket är dock försett med hål 60mm från ovansida skåp. /Micke
1 svar · 2,5k läst
G
Gustav: tack för tips! tror jag vill ha lysrör. osram verkar ha enkla ock ok slimmade armaturer. om man står ut med att de är vita förstås...
4 svar · 3,7k läst
J
jasonbourne: Jag är i samma situation; bor i lägenhet där alternativen är fläkt med självdrag eller kolfilterfläkt. Eftersom självdraget fungerar ganska dåligt i mitt hus lutar det därför åt en kolfilterfläkt. Är det någon som har några bra tips på kolfilterfläktar? Är det bara utsugskapaciteten man ska kolla efter?
3 svar · 5,4k läst
C
Canis: Är det verkligen ingen som vet om dessa kombiugnar är lika bra som vanliga mikrougnar? Vore bra att veta innan man lägger ut en massa pengar på en! Det är inte alltid så lätt att hitta kompetenta säljare i butikerna och frågar man Siemens så kan man ju räkna ut vilket svar man får... mvh
5 svar · 2,4k läst
Fasting65
Fasting65: Ja, förbehållet var ju "om man oljat som man ska". Enligt Lagen Om Alltings Jävlighet kommer nog olyckan ske när man INTE oljat nyligen.
1 svar · 2,4k läst
thobjo
thobjo: Den senaste utgåvan (den fjärde) fastställdes 1994-09-14, så förhoppningsvis skall den spegla modern tid. (För övrigt så har jag konsulterat SS 91 42 31 angående den "ofullständiga mathållningen", och även om man ägnar sig åt sådan bör man ha 800 mm mellan spis och diskho (eller "disklåda" som det heter på byråkratiska).)
10 svar · 4,8k läst
MathiasS
MathiasS: Om inte platsen direkt ovanför kylen räcker för ventilationen kan man ju öppna upp ovanför angränsande överskåp. Det går lika bra.
2 svar · 3,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.