Jag skulle villja höra lite erfarenheter med att ha spishällen nedsänkt i t.ex laminatskiva.
Jag var helt bestämd på att ha laminat skiva men efter ett besök av en kompis har jag börjat fundera igen.
Han påstod att det är väldigt lätt att "brännmärka" laminat eller träskiva när man har hällen nedfälld i en sådan ,när man t.ex drar en kastrull åt sidan, och kanske speciellt om det är lite brådis (kokar över ).
Granit kanske är melodin ,men då handlar det om helt andra pengar,eller om man möjligen lägger hällen i en granit platta på ca. 1 meter och resten laminat ,ja inte vet ja ??
Synpunkter och tips mottages gärna !

Hej,

Vi har samma funderingar och kontaktade IKEA ang deras skivor (Numerär). Det muntliga svar vi fick var att alla skivor klarar en "torr" värme på 180 grader. Min följdfråga var om jag kunde dra en kastrull med kokande vatten över till skivan. Det skulle antagligen gå bra. Men när jag frågade om stekjärn var de mer tveksamma.

Skriftligen fick jag sedan följande testresultat som de utför på skivorna. Resultatet beskriver även ett par andra händelser som kan vara bra att känna till.

/Jörgen

Det laminat vi använder på Numerär är ett direktlaminat med tjocklek ca
0,35mm
detta är testat enl möbelfaktas kravställning samt Europanormen för
bänkskivor
och klarar alla dessa krav, det som testas är:

Vatten EN12720 24 timmar
Fett EN12720 24 timmar
Fett+Repa SS839122 24 timmar/5 N
Repa SS839117 5 N
Alkohol EN12720 1 timme
Kaffe EN12720 1 timme
Torr värme EN12722 180 grader
Värme kant NS8061 85 grader
Vatten kant SS839120 1 timme
Slitage EN438-1:2 350/150 varv
Slag yta ISO4211 25mm
Slag kant SS839123/1 25mm

Detta direktlaminat är motsvarande vad som finns på laminatgolv av bättre
kvalitet och kallas för högtryckslaminat.

Vi rekommenderar inte att sätta varm gryta direkt efter att du har tagit
den från spisen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.