2 606 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Monteringshjälp; lyftanordning???
Hej på er!
Vi har tänkt att montera vårt kök själva och hörde från någon köksleverantör att snickare brukar använda någon slags anordning för att hålla väggskåpen på plats när man ska sätta upp dem. Som jag förstod det så ställer man den på de redan monterade bänkskåpen och ställer sedan väggskåpen på dem för att lättare kunna borra rakt utan att någon ska behöva stå och hålla skåpen.
Hm... Kanske inte så bra förklarat, men finns det någon som vet vad jag menar? Vad kallas detta "verktyg" och känner ni till någonstans som man kan hyra det i Stockholmstrakten?
På förhand tack för hjälpen från en nybörjare i köksbranschen!
Vi har tänkt att montera vårt kök själva och hörde från någon köksleverantör att snickare brukar använda någon slags anordning för att hålla väggskåpen på plats när man ska sätta upp dem. Som jag förstod det så ställer man den på de redan monterade bänkskåpen och ställer sedan väggskåpen på dem för att lättare kunna borra rakt utan att någon ska behöva stå och hålla skåpen.
Hm... Kanske inte så bra förklarat, men finns det någon som vet vad jag menar? Vad kallas detta "verktyg" och känner ni till någonstans som man kan hyra det i Stockholmstrakten?
På förhand tack för hjälpen från en nybörjare i köksbranschen!
Ja, det var ju i och för sig en idé! Men det blir ändå lite klurigt om man är själv... Dessvärre kommer vi inte att kunna vara hemma bägge två på dagtid och då vill man gärna ha något stabilare som skåpen kan stå på om man ska kämpa på på egen hand.
Tack ändå för bilden! Den visar ju tydligt hur det kan gå till med er lösning.
Tack ändå för bilden! Den visar ju tydligt hur det kan gå till med er lösning.
Ett något dyrt alternativ kan ju vara att du köper en motorcykellyft...
http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=905291177&pf_id=SE-601017&dept_id=
http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=905291177&pf_id=SE-601017&dept_id=
hmm såga till en skiva eller dylikt som är 53 cm högt ställ denna mellan underskåp och väggskåp... Sedan skruvar du ihop typ 3 enhetr lyfter på plats och skruvar dit...Bus enkelt... Eller en list på väggen det funkar det med...och skruva ihop 3 enheter och upp på väggen...
Hmm
Monterade mina skåp själv.
Skruvade upp en regel likt Fastings fina bild. Första skåpet hade jag en regel som stöttade i framkant. Efterföljande skåp ställde jag bara på regeln o fixerad med hjälp av en "kläm tving" (i det monterade skåpet). Det var busenkelt.
Tror inte att en lyft hade hjälpt nämnvärt. Har inte hört talas om någon lyft när man monterar överskåp men väll till fläktar.
Det kan tillsägas att i mina monterings instruktioner så använde man sig av en regel..
Lycka till
Monterade mina skåp själv.
Skruvade upp en regel likt Fastings fina bild. Första skåpet hade jag en regel som stöttade i framkant. Efterföljande skåp ställde jag bara på regeln o fixerad med hjälp av en "kläm tving" (i det monterade skåpet). Det var busenkelt.
Tror inte att en lyft hade hjälpt nämnvärt. Har inte hört talas om någon lyft när man monterar överskåp men väll till fläktar.
Det kan tillsägas att i mina monterings instruktioner så använde man sig av en regel..
Lycka till
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Monterar man mycket kök så använder man sig av en najs liten rigg bestående av 2 st ben ställbara mellan 40 och 60 cm mellan dessa lägger man en rätskiva av aluminium. Regelhistorian funkar den med. Personligen när jag monterade mycket kök så använda jag mig av en tillklyven plywood på 53 cm men det är en annan historia...nissle skrev:
Intressant det du beskriver låter som en snabbare o lite enklare variant av att använda sig av regel (fast höjd)..mr Z skrev:Monterar man mycket kök så använder man sig av en najs liten rigg bestående av 2 st ben ställbara mellan 40 och 60 cm mellan dessa lägger man en rätskiva av aluminium. Regelhistorian funkar den med. Personligen när jag monterade mycket kök så använda jag mig av en tillklyven plywood på 53 cm men det är en annan historia...
Har jag förstått rätt??
Mina överskåp var lätta att sätt upp. Dom hänger på en metallskena i överkant på skåpet. Bara att mäta upp och dra en linje och sedan skruva upp skenan. Upp med skåpet och sedan finjustera med justeringarna i skåpet.
Det här blev inget svar på frågan (men det har du redan fått), utan ytterligare en sak man kan tänka på när man köper kök och monterar själv.
Vilket kök der var? Svar: NOBLESSA.
Det här blev inget svar på frågan (men det har du redan fått), utan ytterligare en sak man kan tänka på när man köper kök och monterar själv.
Vilket kök der var? Svar: NOBLESSA.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
