3 262 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Älvsbyhus + Bosch
Jag behöver lite råd och synpunkter i den stora och alltmer komplexa frågan; Vad skall vi ha för vitvaror i vårt hus?
Älvsbyhus har som standard ett paket med vitvaror från Bosch.
Mina erfarenheter av maskiner från Bosch är att de fungerar väl och de vi har haft under våra år har varit slitstarka.
Nu är inte standardpaketet så "hett", men det finns ju naturligtvis alternativa paket.
A klassade maskiner är ett måste för oss.
Vi har undersökt två alternativ som Älvsbyhus har och det ena är vita vitvaror (inbyggnadsugn etc) och det andra alternativet är då det rostfria paketet där alla maskiner är A klassade plus att kyl och frys är A+ klassade och har en väldigt låg energiförbrukning per år.
När jag skummade igenom forumet så hittade jag en tråd om just Bosch rostfria paket och den var inte alltför positiv. Lite av vårt problem är att det är svårt att hitta Bosch maskiner ute i handeln (som just nu verkar domineras av Electrolux och Huskvarna maskiner). Varför är det så? Är det ingen som säljer Bosch maskiner längre?
Jag blir kallsvettig när jag tänker på det.
Att plocka bort alla maskiner och köpa egna är naturligtvis ett alternativ, men som jag räknat på det så blir det dyrare.
Ni som byggt Älvsbyhus och har dessa maskiner eller andra som vet något om Bosch maskinerna, hjälp mig här. Ge mig tips, råd eller gärna nya fräscha top of the line maskiner helt gratis
Tacksam för svar
Älvsbyhus har som standard ett paket med vitvaror från Bosch.
Mina erfarenheter av maskiner från Bosch är att de fungerar väl och de vi har haft under våra år har varit slitstarka.
Nu är inte standardpaketet så "hett", men det finns ju naturligtvis alternativa paket.
A klassade maskiner är ett måste för oss.
Vi har undersökt två alternativ som Älvsbyhus har och det ena är vita vitvaror (inbyggnadsugn etc) och det andra alternativet är då det rostfria paketet där alla maskiner är A klassade plus att kyl och frys är A+ klassade och har en väldigt låg energiförbrukning per år.
När jag skummade igenom forumet så hittade jag en tråd om just Bosch rostfria paket och den var inte alltför positiv. Lite av vårt problem är att det är svårt att hitta Bosch maskiner ute i handeln (som just nu verkar domineras av Electrolux och Huskvarna maskiner). Varför är det så? Är det ingen som säljer Bosch maskiner längre?
Jag blir kallsvettig när jag tänker på det.
Att plocka bort alla maskiner och köpa egna är naturligtvis ett alternativ, men som jag räknat på det så blir det dyrare.
Ni som byggt Älvsbyhus och har dessa maskiner eller andra som vet något om Bosch maskinerna, hjälp mig här. Ge mig tips, råd eller gärna nya fräscha top of the line maskiner helt gratis
Tacksam för svar
Låg energiförbrukning kan vara bra men kolla sånt här också:
"Två skåp märkta A+, UPO och Whirlpool, drar minst energi men de får samtidigt de sämsta värdena för nedkylning och frysning.
För de flesta kylarna i testet tar det 56 timmar för matvaror att få rätt temperatur, medan de två sämsta behöver hela 9 timmar. Frysarna kan oftast frysa in runt 14 kilo på ett dygn, men dessa sämsta modeller klarar bara 5 respektive 4,5 kilo.
Upo och Whirlpool har uppenbarligen en klen kompressor. Det gör att energiförbrukningen blir lägre, men de har svårare att klara av att kyla och frysa maten tillräckligt effektivt. Att spara energi är viktigt men skåpen måste ju fungera också."
1½ gammalt test från Konsumentverket.
http://www.radron.se/templates/test____4479.asp
"Två skåp märkta A+, UPO och Whirlpool, drar minst energi men de får samtidigt de sämsta värdena för nedkylning och frysning.
För de flesta kylarna i testet tar det 56 timmar för matvaror att få rätt temperatur, medan de två sämsta behöver hela 9 timmar. Frysarna kan oftast frysa in runt 14 kilo på ett dygn, men dessa sämsta modeller klarar bara 5 respektive 4,5 kilo.
Upo och Whirlpool har uppenbarligen en klen kompressor. Det gör att energiförbrukningen blir lägre, men de har svårare att klara av att kyla och frysa maten tillräckligt effektivt. Att spara energi är viktigt men skåpen måste ju fungera också."
1½ gammalt test från Konsumentverket.
http://www.radron.se/templates/test____4479.asp
Klicka här för att svara