Har länge varit sugen på en klinkad bänkskiva och såg nu att du hade en! Äntligen får sambon se en på bild! Men hur stora är dina plattor? Har ni gjort det själva eller lejt bort? Nöjd med resultatet såg jag att du var, men hur är det med skitiga fogar?

Tacksam för svar!

Anna

Hej
Våra plattor är ca 5x5. Det är en platta från Villeroy & Bosch. Vi hade snickare som var i huset och grejade, så de fick göra det med. Men det är enkelt att göra själv. Var försiktig med tätskiktet bara...
Skitiga fogar? Naturligtvis blir det ett uns med smuts i fogarna. Men en scotchbrite-svamp tar lätt bort det. Så vi upplever inget problem efter två år...

Tack för svaret! Det blir nog ett försök till att göra en klinkad skiva för oss. Upplever det hela som mkt praktiskt då det är lagom värmetåligt och hållbart!

Anna

Tycker jag att ni ska!
Vi köpte vår via Vedum, men det borde finnas flera som levererar...

Eller också tar ni en spånskiva och sätter på en list i lagom storlek... Glöm inte att prima spånet innan bara.

Hallå hej! Jag är inne på samma tankespår och undrar vad det innebär att prima en spånskiva?
Vi har ett ursnyggt hemmagjort köksbord där kakelplattorna ligger ihop utan fog. Snyggt! Och inga stora spår som samlar lort.

Primer läggs på innan plattorna för att skydda det du har under klinkret mot inträngande fukt, precis som du gör i ett våtutrymme alltså.

Dina plattor på bordet ligget alltså jättetätt om jag fattat rätt? Inga skitiga fogar alltså.

Anna

Jag vill lägga mig i lite.
Det som läggs under plattorna är tätskikt, eller "gum".

Primer har man för att ta bort möjligheten för rörelse i spånet, som ju är ett levande material. Detta är dessutom inte helt rätt att göra när man lägger golv, då det skall vara gips ovanpå, som är ett dött material.

Men det påstås fungera med enbart primer...

Å andra sidan vet jag inte ens om det behövs i det här fallet. Finns ju inga skarvar mellan spånskivor att spricka i...
Men jag skulle göra det "just-in-case". Primer är billigt och lättjobbat.

Ja där ser man, man har mindre koll än man tror.

Iallafall så har vi nu gjort vår bänkskiva, vi valde 10*10 cm grå-svarta plattor och det vart precis så snyggt som jag misstänkte att det skulle bli! Nu är det bara trälisten som saknas och lite rengöring. Tack för tipsen!

Anna

Har ni några bilder på detta?

Min mor har gjort något liknande. "Det bästa i köket" med slabbande barnbarn, varma kastruller o.s.v. Snyggt och lättskött. Men tänk på att det bör vara ganska stabila ben eftersom det blir lite tyngre. En vän gjorde detta med riktigt tjocka plattor på ett vingligt soffbord och det vågade man knappt gå förbi...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.