Tjenare,
Jag ska ta och bygga in VA rör som går längs med ena väggen i mitt kök. De bygger ca 4 cm då de är halvt om halvt inbilade i väggen, förutom på ett ställe där det rör sig om ca 20cm. Tanken är att sätta träreglar med 50cm mellanrum och sedan skruva upp 16mm spånskiva på detta, sedan sätta upp dekortegel över spånskivan. Det hela kommer bli ungefär som en bröstpanel som täcker ena väggen.

Vad som verkar struligast är att där rören skjuter ut 20cm bör det nog finnas en öppning, då ballofixen sitter där samt skarvar till alla rör. Har någon nån smidig lösning på hur man kan göra en öppningsbar lucka i dekortegelväggen?

Då det även ska läggas nytt golv så känns det som att det vore smidigast att skruva upp spånskiva på reglarna, sedan lägga golvet, och sist sätta dit dekorteglet ett par mm ovanför golvet. På det sättet borde man slippa någon ful skarv mellan tegel/golv.

Låter det här vettigt? är det något jag bör tänka på eller är jag helt fel ute?
Mycket tacksam för synpunkter :)

Johan

tja, om allt annat verkar bra så kanske nån har nån fundering på det där med hur man kan bygga in en dold(?) lucka så man kommer åt avloppsanslutningar och ballofix?

Gör en inspektionslucka lit dem man har i badrum för rörkopplingar, med magneter som håller den på plats. Om du tillverkar den så att den stämmer med dekorteglets bitar, så blir den närmast osynlig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.