4 311 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Dölja VA-rör med bröstpanel i dekortegel, tips?
Tjenare,
Jag ska ta och bygga in VA rör som går längs med ena väggen i mitt kök. De bygger ca 4 cm då de är halvt om halvt inbilade i väggen, förutom på ett ställe där det rör sig om ca 20cm. Tanken är att sätta träreglar med 50cm mellanrum och sedan skruva upp 16mm spånskiva på detta, sedan sätta upp dekortegel över spånskivan. Det hela kommer bli ungefär som en bröstpanel som täcker ena väggen.
Vad som verkar struligast är att där rören skjuter ut 20cm bör det nog finnas en öppning, då ballofixen sitter där samt skarvar till alla rör. Har någon nån smidig lösning på hur man kan göra en öppningsbar lucka i dekortegelväggen?
Då det även ska läggas nytt golv så känns det som att det vore smidigast att skruva upp spånskiva på reglarna, sedan lägga golvet, och sist sätta dit dekorteglet ett par mm ovanför golvet. På det sättet borde man slippa någon ful skarv mellan tegel/golv.
Låter det här vettigt? är det något jag bör tänka på eller är jag helt fel ute?
Mycket tacksam för synpunkter
Johan
Jag ska ta och bygga in VA rör som går längs med ena väggen i mitt kök. De bygger ca 4 cm då de är halvt om halvt inbilade i väggen, förutom på ett ställe där det rör sig om ca 20cm. Tanken är att sätta träreglar med 50cm mellanrum och sedan skruva upp 16mm spånskiva på detta, sedan sätta upp dekortegel över spånskivan. Det hela kommer bli ungefär som en bröstpanel som täcker ena väggen.
Vad som verkar struligast är att där rören skjuter ut 20cm bör det nog finnas en öppning, då ballofixen sitter där samt skarvar till alla rör. Har någon nån smidig lösning på hur man kan göra en öppningsbar lucka i dekortegelväggen?
Då det även ska läggas nytt golv så känns det som att det vore smidigast att skruva upp spånskiva på reglarna, sedan lägga golvet, och sist sätta dit dekorteglet ett par mm ovanför golvet. På det sättet borde man slippa någon ful skarv mellan tegel/golv.
Låter det här vettigt? är det något jag bör tänka på eller är jag helt fel ute?
Mycket tacksam för synpunkter
Johan
Klicka här för att svara