Ventilationsfråga

Hej. Jag har till stor glädje funnit detta forum som har bra råd även för oss med lägenheter. Nu till en fråga jag hoppas få hjälp med.
Jag kommer att renovera en lägenhet som vi införskaffat inom kort och där avser vi att ta bort en befintlig gäst-toalett, slå ner ett par icke bärande väggar och flytta in köket till ett nytt stort allrum.
Det nya köket kommer att ligga precis ovanför den befintliga gäst-toaletten, så att V/A kommer direkt finnas tillgängligt. I gäst-toaletten finns idag även ett ventilationsutsug. Detta önskar vi flytta ca 1.5 meter längre bort då skåp kommer att komma upp på väggen där utsuget är placerat idag.

Jag har varit i kontakt med styrelsen om denna förändring och de verkar mycket tveksamma till förändringen. Jag har ingen avsikt att koppla in köksfläkt till utsuget utan kommer att använda mig av kolfilter.
Tydligen har det gjorts en hel del ombyggnationer med eller utan tillstånd som lett till problem. De menar att de kommer att lämna över till en konsult som får svara på frågan. De uppmanar mig även att om det blir aktuellt med besiktning och ändringar i ventilation efter min ombyggnation så får jag stå för alla kostnader även om det rör resten av trapphuset.

Fråga 1. Kan man bli nekad en ombyggnation när det handlar om slå ner väggar som är icke bärnade? Kan detta ändra ventilationen så mycket?

Fråga 2. Kan man bli nekad att förlänga ventilationsröret 1.5 meter om det utförs av VVS fackmän?

Fråga 3. Kan en förlängning av ventilationsröret med ca 1.5 meter förändra ventilationen i hela trapphuset?

Fråga 4. Kan styrelsen sätta som krav att jag blir ersättningsskyldig för eventuella arbeten i trapphuset om min ombyggnation ställer till problem?

Fråga 5. Måste jag ha byggnadslov? Om styrelsen inte kräver detta?

Är helt vilsen och ser tacksamt emot svar.

C
JonasR skrev:
Fråga 1. Kan man bli nekad en ombyggnation när det handlar om slå ner väggar som är icke bärnade? Kan detta ändra ventilationen så mycket?
Nej, föreningen kan generellt inte neka dig att bygga om förutsatt att det inte står något annat i stadgarna och att det inte handlar om:
1. ingrepp i en bärande konstruktion,
2. ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten, eller
3. annan väsentlig förändring av lägenheten.

Fråga 2. Kan man bli nekad att förlänga ventilationsröret 1.5 meter om det utförs av VVS fackmän?
Se fråga 1.

Fråga 3. Kan en förlängning av ventilationsröret med ca 1.5 meter förändra ventilationen i hela trapphuset?
Det beror på vilken typ av ventilationssystem det är. Sannolikheten verkar dock ganska liten.

Fråga 4. Kan styrelsen sätta som krav att jag blir ersättningsskyldig för eventuella arbeten i trapphuset om min ombyggnation ställer till problem?
Ja, givetvis. Det är du i vilket fall förutsatt att de kan bevisa att det är du som ställt till med problemet.

Fråga 5. Måste jag ha byggnadslov? Om styrelsen inte kräver detta?
Nej

Föreningen har ansvar för ventilationen uppfyller kraven. Därmed så kan man förstå deras oro för att låta medlemmarna mixtra med denna, eftersom föreningen då kan åka på att rätta till felet. Normalt brukar föreningen därför ställa krav på denna typ av ändringar, som att det skall vara konstruerat och utfört av behörig hantverkare och besiktigas och godkännas efter utförandet.

/C

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.