Kök
mikkat: Träslaget Merbau är åt det mörkare hållet ligger väl i samma prisklass som Ek, men jag måste säga att 5m Valnöt för 10000 lät rätt ok, beroende på tjocklek Ett inlägg i hårdhets debatten: Enligt: http://www.lovtrainstitutet.se/traslagsinfo/ EK Brinell: 6.4-6.6 på ändytan och 3.4-4.1 på längsytan vid 12% fuktkvot ASK Brinell: 6.5 på ändytan och 3.0-4.1 på längsytan
stewed: Annars har både Marbodal och Ballingslöv (trä)skåp gjorda för att sätta över side-by-side-kyl/frys. Den ena (minns inte vilken) har luckor som öppnas uppåt och den andra har luckor som öppnas utåt sidorna.
FlitigaLisa: Haha! Första aprilskämtet idag! ;D För jag förmodar att detta är ett sådant...
Misse_o_Mojje: Jag såg dom hos Noblessa, men jag kan tänka mej att det finns hos fler kökshandlare. Har ingen aning om pris, tänkte bara att sådana skulle varit bra att ha en gång i tiden. Vi tramsade med sådana där "pinnar" som låser en hel lådrad, samt plast hakar som måste tryckas ner när man öppnar. En lätt match, efter lite samarbete mellan syrrorna... :-? Bästa lösningen blev att
mikkat: Hade aldrig lagt en skarv på en rak bänkskiva, blir inte snyggt eller framför allt inte praktiskt /M
optimum: IKEAS skåpsstommar kommer från Litauen. Luckorna vet jag ej men kommer nog från olika. Glöm inte att att det är 10 års garanti på IKEA och betydligt mer användbart om man handlat här i Sverige. Det är mycket prisvärt ändå. mvh Roland
Soffin: Tack! Jag ska kolla upp om LG kan erbjuda service i Sverige om det skulle vara några problem.
perese: Bauhaus har liknande fast i 10w. De bygger något mindre i höjd. Har för mig att det var Nordlux men är inte helt säker. Vi satte in sådana och gjorde på motsvarande sätt som rolri fast vi behövde inte fräsa ur i underskåpet.
Gummigum: Vi valde Kungsäter - just för att Ikea inte hade alla skåpsmodeller vi ville ha. Sedan om Kungsäter är det bästa för Dig det vet jag inte :-) men här i Gbg fick vi jättetrevligt bemötande och urbra tips. Och det är värt mycket! Vi köpte dock endast skåpen av dem - bänkskivor, diskbänkar, armaturer, blandare vitvaror, gashäll, ugn mm tog vi vid sidan av(Fjäråskupan -fläkten tog
gaia: Jag skulle hålla mej till det rustika sidan om det var mitt kök - stilen är ju tidlös och tål inte att blandas med vad som helst :-/. Luckor verkar vara av god kvalitet och kanske behöver bara omlackering för att se ut som nya ;). Det finns firmor som gör underverk för några hundalappar per lucka. Jag skulle hellre framhäva det rustika än försöka maskera det med storsta chans att
Illunion: Det Går att lacka oljade träskivor. Vi har ett par Ek-bort på jobbet (lyxigaste lunchrummet i stan'? ;)) som vi ursprungligen oljade men nu senare har lackat. Mängder med Aceton fixar biffen, tar iallafall väck olja tillräckligt djupt för att lacken ska fästa. Så en flaska Aceton, en rulle Torky och en ansiktsmask så är det inga problem. Jobbigt är dock att man Måste lacka även
Ms_Smirk: Man måste väl ha en täckskiva mellan microskåpet och fläktskåpet på den biten som blir synlig....men om skåpen sitter dikt an så kan man ju inte ha täckskiva, ty den sitter i vägen för fläkten. :-? Så hur ska du/man lösa det?
perese: Vi gör/gjorde lika dant med 22*95 där vi spikade ordentligt i alla reglar. Satte även en 45*45 regel nederst för bänkskåp och högskåpen. Samtidigt satte jag in ett extra "vinkel järn" nederst i skåpen (3 x 80 skåp) och fäste dessa i en 22*95 regel som vi satte dit. Funkar kanon!
EB: Jag tycker att det är snyggt med samma färg på panelen som på skåpluckorna, alltså vitt nertill och (annan) färg upptill. Binder ihop rummet snyggt. Så har vi, fast ljusgrått, inte vitt. /EB
Lidman: Jag har en ny slang, jag menade att jag redan hade köpt en tidigare, innan jag visste att det fanns såna där "kit" att köpa. Nu sitter kåpan fastsvuren på väggen, det var lite krångligt att få dit den. ;D // Lidman
joniS: ifrån en annan tråd: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=9979/5#5 [citat]
Doctool: IKEA har en, enligt min mening, snygg spotramp (3 st eller 5 st spots) i borstat stål (tunn och diskret) vilken man kan koppla ihop med en kort liknande ramp med el-uttag. Kostar visserligen i storleksordning 3-500 SKr/st, men det måste väl ses som rätt överkomligt (?). Snygga är de iallafall.
Mattias_Hellore: Jag har planer på ett badrum med 15kvm golvyta i källaren. Då blir ju väggar med Minerit lite dyrt. 400-600 per skiva?
mikkat: Att infoga bilder: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted /M
drx: Mitt Ädel björk har suttit ett år nu och det har iprincip ej gulnat något. Jag har mörk grafit bänkskiva, tror att svart granit blir riktigt snyggt.
Lillbjorn: Din nya ritning är betydligt vilsammare! Jag gillar den också bättre än de tidigare. Snyggt runt spisen, snyggt också med den lugna väggskåpsraden. Farzans förslag att byta diskbänken till kylskåpssidan känns berättigad. Även av den anledningen att diskhoar närmast ett hörn är trånga att arbeta vid. Vi har det så och ofta trängs kring hoarna då en sköljer, en annan hämtar
Fredrik1976: Hej! VI håller precis på att planera köket till ett gammalt hus vi renoverar. Har hittat en snickare som skall bygga själva köket och vårt stora dilemma just nu är arbetsytorna. Vi kommer att ha ett mörkare träslag på´den köksbänk som inte är i direkt anslutning till disken men vi vill inte ha trä runt denna del (pga avrådan från andra som har kört på det). VI har varit inne
rollo: Det tar emot att riva ut o slänga ett lite slitet kök. Jag har massiva spegel-luckor luckor i betsat trä. Några lådor och luckor är lite slitna kring handtagen. Kan man måla om stommarna så de blir vita o fräsha igen? Hur? Vilken färg? Vill inte måla luckorna utan behålla träet. Kan man betsa om de slitna partierna o lacka om för att få det hysat bättre? Kan man isåfall även
SteeeV: Tjenare. Vi renoverar om hela köket i våran bostadsrätt. Nytt golv, nymålat tak, nya luckor å stommar, vitvaror osv... Problemet är att köksfläktens motor är till för både kök å badrum... vilket gör det lite knivit att byta ut den. Vill ju att det ska se jättefräscht ut där med när man ändå fixar allt annat. Någon här som har eller haft samma problem? Eller om någon vet vad
joniS: [citat] För mig funkade vinskåpet ändå, trots abstrakt-dörrar: http://hemmet.jonhammar.com/hemmet/images_new/20051227/slides/PICT0670.html
lbg: Jag skulle valt matt, då du har allt annat blankt. :) Jag gillar 5x5, då det inte känns lika vanligt som 10x10 eller mosaik på 2x2 cm. Men alla sorter är snygga.
joniS: [citat] Man kan säga att det galmla köket kom med lägenheten.. :)
Byggmästare AS: Hej! Om man bortser ifrån hur det ser ut och ev. opraktiskheter, går det att ha ett sbs precis bredvid en spis, eller finns det något som säger att man inte bör/kan/får... nån som vet? Eller bör man ha ett "säkerhetsavstånd" mellan grejerna.. Hälsningar Ante
joniS: [citat] Det är ju allt jag gör, postar bilder ifrån mitt kök.. försöker väl få bekräftelse att jag har gjort något rätt.. :) Köket är inte klart än, har inbyggnaden av 45disken (i 60skåp kvar). Men vi ska ha gäster i helgen, så då kommer det vara rent, så kan ta lite bilder då.[/quote] Skapade en ny tråd: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=9742