Hej

Blir det en sämre lösning med gipsskivor runt imkanalen än med 30 mm brandmatta?

Jag tänkte flytta en spisfläkt ca 1,5 meter åt sidan och har då 15cm (K-höjd) på mig att få rum med imkanalens spirorör och 15 minuters brandskydd som verkar kunna byggas upp med antingen gipsskiva eller 30mm brandmatta. Alla inlägg jag sett här tar bara upp 30 mm brandmatta. Men det blir väl smidigare att bara byta takpanelen (över överskåpet) till gipsskiva och dessutom lägga gipsskiva på överskåpet samt på insidan av takanslutningen. Väggen har redan gipsskiva. Det tar då t ex 13+13+125=151 mm istället för 30+30+125=185mm.

Kolla med lokala sotaren (dom har lite olika tolkningar, och deras beslut går inte att överklaga). Jag tror inte att du behöver ha brandisolering så länge den går inne i köket, utan först när du går upp genom kökstaket eller ut genom någon vägg.

Tanken är ju att inte sprida branden till andra utrymmen, i själva köket brinner det troligen redan om det brinner i kanalen.

Om du lägger röret som du beskriver så låter det som du får någon eller några krökar, tänk på att där bör du ha åtkomliga rensluckor (men kolla det också med sotaren).

• Gilla
D.n.E
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.