Kök
pidda99: Vi planera ett skafferi för att samla alla livsmedel som inte behöver stå i kylen. Om man nu vill ha ett side-by-side skår med ismaskin och dryckesautomat och annat lullull så försvinner det snabbt plats. I huset vi bor idag är det så ont om plats för att ha livsmedel så vi måste fylla kylskåpet till bristningsgränsen. Jag vill ha livsmedel i skafferiet och husgeråd i
Jesca_j: Det är en Whirlpool 989. http://www.whirlpool.se/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?langId=10002&storeId=10351&catalogId=10301&spg=WPHOBSBIELCERWITHTOPCONTROLS&pF=WPHOBS&rm=WPCooking&partNumber=sku-WPBundleBean_ProdPage&pR=sku-product_id_857198901000
Mikael68: Tack för tipset! Ska genast titta in på IKEA. Jag har även hittat en del på beslagdesign! Mikael
alltihemmet: Någon som vet vart man kan få tag på billig och bra kalksten?
lier: Ja det var inte dåligt av den försäljaren att du fick milersättning. Men inte mer än rätt pga att du var tvungen att åka en extra resa. :D
lier: Håller inte med om att granit är hållbarast. :-? Tappar man ner ett glas el liknade hårt föremål så kan det flyga en flisa eller rent utav spricka om man har otur. Hände en kompis till mig. Och det blev inte så fint. Även svårt att få snyggt om man har mycket vinklar på sina köksbänkar. Men jag håller med om att det är snyggt. Ser inte lika epigt ut som laminat. Men själv så
Trivia: Tur man har vita vitvaror ::). Vi köpte iof en rostfri inbyggnadsugn bara för vi inte hittade någon vit som passade oss :-[ så jag lär väl få testa olika medel på den, men det känns otroligt opraktiskt redan nu efter bara någon vecka.
pinebar: Hej! Jag tycker att det ser lite trångt ut runt fönstret på något vis. Har du kollat hur det skulle bli om du samlar alla överskåpen på väggen med fläkten och bygger in den? I det fallet skulle du också kunna vända på överskåpen till vänster och sätta dem helt på den vänstra väggen. Då får du en arbetsbänk runt diskhon där du aldrig slår i huvudet :D /pinebar
Milla66: [citat] Har likadan kyl och frys i Alutec som Milla66. De är inköpta 2004 och fotpedal följde med till båda. AEG verkar ju inte ha koll på sina produkter. Milla66; kolla på sockeln på kylen och frysen om det finns 2 plastbrickor (beroende på höger eller vänsterhängd dörr) att pilla bort där fotpedalen ska monteras.[/quote] Ja, det finns det eftersom man kan välja höger- eller
miaa1970: Vi kommer inte ha så mycket plats just mellan spisen och diskbänken. Vår diskbänk kommer att sitta ca 60 cm till höger om spishällen (vilket jag tror är mindre än vad som rekommenderas men är inte säker). Däremot så skall vi ha ett vinkelkök och spishällen sitter nära själva "vinkeln" (eller hur jag skall förklara). Så till vänster om spisen kommer vi ha ca 2,5 meter bänkskiva
lbg: Nej, det tycker inte jag. Så länge det endast är ett arbetskök och att ni har matplats någon annanstans. Självklart är det alltid bättre med fönster "överallt", men i ert fall så väger fördelarna över att göra det på det sättet du beskriver. Ljusinsläpp blir det i alla fall från maplatsen. Lycka till! :)
Sandra_Robert: [citat] Hej! Hur har det gått med köket? Nyfiken på att se hur det ser ut med era vita vitvaror. Du kanske har lagt upp en bild någon annanstans här på forumet men i så fall har jag missat det... // Sandra
alltihemmet: Jag misstänker nästan att det blir lite för kallt med bara vitt,även fast kaklet blir mörkbrunt och ekgolv
Drogen: Jag har en IKEA spishäll "Eldig HOB602 AL" som svartnade mitt under matlagningen igår. Jag har spänning fram till plinten men i övrigt är den helt död. IKEA har hänvisat mig till en servicefirma för garantiärende men jag skulle vilja kolla så inte låsfunktionen har "hoppat in". Givetvis har jag supit bort manualen. Hur låser man upp hällen om den är elektroniskt låst? Lyser någon
Coffi: Tack för era tips. Detta har jag handlat. Blandare: http://www.gustavsberg.com/Archive/wboArchive_Mediabanken/Mediabanken_Preview/Blandare%20-%20kök/Produktbild/209495_w_i.jpg Diskbänk: http://www.franke.se/katalog05/33.jpg
Soffin: Det ska gå fint att komplettera, tänk bara på att Zambo, K-Rauta o Hornbach endast har K- och F-höjd, inte standardhöjd alltså. Annars är det same, same.
Soffin: Helt klart hel diskbänk! Aldrig mer infälld i trä och aldrig mer halva hoar, rejält ska det vara! :) Vi har specialbeställt en från Marbodal med uppvikt bakkant som är rundad i vinkeln för att lätt kunna torka bort vatten och smuts. Sedan blir det svart svensk granit bredvid. Köket kommer inte än på några månader, men jag vet att vi kommer att bli jättenöjda med vårt val!
Ilam: Tack för tipset! Jag ger den en sista chans och kollar det med! Verkar som en vettig förklaring eftersom den diskar bra i överkorgen. Vi får väl se....
mikkat: Husqvarna alla dagar. Valde själv mellan det och elektrolux alt AEG, har inte ångrat att vi valde Husqvarna. För oss vart det lite enklare då Husqvarna då var den ända som hade avfrostningsfri Frys, och bästa ugnen. Verkar som Elektrolux koncernen först lanserar vissa funktioner på Husqvarna och lite senare på övriga. /M
mackan: Hej Någon som har erfarenhet av de här nya väggmonterade fläktarna DD-8794 och DD-8760-serien, eller motsvarande fläktar från andra märken? Man har tydligen tänkt till lite, och låter området ovanför grytor och kastruller vara fritt för spelrum utan att behöva slå i allt från hakan, näsan och pannan när man ska röra om i grytorna.. ;D
Douglas: OK då vet du vad du har att göra närmaste tiden då om köket bara ligger lådor.... ;) Jäklar vad stort kök du kommer få då. 40 kvm är inte illa!!! Ja vi ska träffa nästa köksleverantör på listan idag och se vad dom säger om vår lösning. HTH. Tack för synpunkterna och lycka till med köket.....
ByggSann: [citat] Vi har oxå vita vitavaror o e helnöjda. Luckan är i gråbetsad ask o det hade inte alls passat med rostfritt i vårt kök, det hade blivit för stelt. Jag har blivit lite småkär i vitpigmenterad ek...men det har nog inte kommit som kökslucka än eftersom det är relativt nytt med den lacken på ek i Sverige. Välj inte vita luckor bara... Lycka till ;)
Tomas_G: [citat] Det börjar väl på ca 7000:- för kolsyra och tappkran, och sedan kostar det lite till om man vill ha kylning på vattnet eller har andra önskemål. Kolla här för priser.
Lidman: [citat] Ikea's blandare Bågvik som vi har köpt har en liten försänkt fals som är 35 mm som jag förutsätter ska ner i hålet. Hmm, det ska inte vara nån typ av packning där nere då? Bäst att jag kollar det nu... I´ll be back... // Lidman Edit: Det var ju en metallring med en O-ring som man sätter längst ner mot plåten. Detta innebär att det nog går med den 32 mm's stans som jag
gluecifer: På Ikea får man med en väldigt tunn liten rulle självhäftande tätningslist... Den är mer som det luddiga delen av kardborreband. Inte den "riviga". Är nog ,5 - 1 centimeter bred.
Illunion: Huruvida skivan klarar det beror mycket på. För det första; kommer det läggas någon anmärkningsvärd vikt på skivan? Tveka inte på att sätta regel i bakkant, detta är nästan ett måste. Har du möjlighet, sätt en aluminiumprofil (T-balk) i framkant undersida. Laminatskivor bågnar pga. spånkärnan. 40mm Ek klarar en rackarns massa, men du kommer skapligt långt med 30 också.
Fagerborn: Noblessa har någonting med att de hänger upp skåpen på en list, det är nog därför de är 3 cm tjocka i bakkant. De visade på Plus före jul hur montörerna hade slarvat med skruvarna (trallskruv till gipsvägg eller något liknande) och därför hade samtliga överskåp rasat ner i bänkskivan / spisen, all porslin i skåpen hade gått sönder mm. Jag tittade på deras luckor, de hade
kockendanne: Ville bara tacka för era råd! Jag hade ju gillat er ännu mera om ni sagt att jag skulle kakla utan på det gamla kaklet, men att slå sönder väggar är ju också kul! Tack så mycket! Daniel