Vad tror ni om linoleum i schackmönster på golvet och tumlad marmor i schackmönster på väggen....  8-)

Ev. kanske polerad granit mosaik med fasade kanter 30x30 mm  i lite olika gråa/vita/svarta toner skulle passa...
 
  • chess.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du det där mer nog kanonsnyggt :) Läckert golv linolium ska ju vara tåligt så det e nog ett bra val i ett kök. ;)
 
Ser jättfint ut! Var det med en bild på graniten, jag såg bara linoleum och marmor?
Vad tror du om en färgklick? (eller är det bara jag som har behov av färg i mitt liv...? :-?)
/U
 
hallgren skrev:
Behöver hjälp med val av kakel, öppen för alla förslag! Björkluckor och ekskivor. Tänkte kakla i hörnet över hällen plus under alla fönsterna...
:)Jag tycker att du ska titta på omgivningen och se dom färger som finns där och och utifrån det välja kulör.När man tänker kulörer så kan man använda alla i naturen förekomande färger i stort sett hur man vill utan att det skär sig. När man sitter i köket så vill man ha en lugn miljö och om du är i naturen så känner man en harmoni i det som finns omkring en.Du har ek vilket ger en brun färg i en gråskala samt en varm jord känsla. Lägg till en färg som tilltalar dig utifrån dom färger som finns i naturen.Tänk dig dom olika lövnyanserna,blommorna. barken på träden,bären på buskarna,havet,himlen,gräset mm. Många färger går att sätta i en mix av olika kulörer allt efter hur mycket det ska synas.Men det man ska tänka på är att den mörkaste nyansen ska man helst ha minst av(för att det inte ska bli för dystert) och sedan ska man ha lite mer av den nyans som kommer efter den osv. Man kan använda sig av komplementfärger för att väga upp så man får en balans i rummet. Som sagt va så välj färger först som passar i köket och sedan kakelformat efter det.Oftast när det gäller trend kakel så går det ur tiden.Mosaik är häftigt för man kan göra så otroligt mycket med det men det som sätts idag är så modernt att det lever inte som det gjorde i antiken.Jag gjorde mitt kök i min förra lägenhet hade jag ett tema som jag tänkte på när jag satte det. Tanken va livs flödet och människans existen i universum.
En röd flod som ökade och minskade i bredd i mitten som varierade i höjd och en grå för att det ska bli en kontrast till denblå nedre delen.Detta kompleterade jag med bard isken där jag satte en triangel i bakgrunden samt två cirklar som ligger överlappade på en grå botten. Allt har bara vad man vill att det ska förmedla till en själv. Det är det som håller längst. Om man inte är van att jobba med färger ska man alltid låna hem kakel plattor i dom nyanser man ämnar använda för att se om dom passar.När man letar efter nyanser kan man även testa olika format för att se om dom passar. Format som tilltalar är ofta sådana som är av formaten 10x10 upp till 15x15 sedan kan dom ju vara rektangulära upp till 10x20. Jag kan ge mig den på att om du sett ett 15x15 kakel så har du aldrig tänkt att storleken är fel utan att det är den vita färgen som är kall och trist. Sedan är det ju oxå så att hur kaklet sätts spelar en väldigt stor roll.Tex om du köper ett kakel för 4-5000 kr/m2 så vill du ju inte ha en fog som syns för mycket för det är ju inte det som ska synas utan det är kaklet som är det du har köpt som ska synas. Nästan alla typer av kakel och klinker när man sätter med tajta fogar ser mycket vackrare ut än med en bredare fog. Nu till mitt tips. Du har vita väggar och ek inredning och ett golv i ek. Prova att låna hem lite plattor i turkosa ock blåa färget i olika nyanser och lägg till någon enstaka mild grön färg färg. Då har du ett tema för havet och det gröna som finns i din omgivning.Ett annat förslag är att om du vil ha kraftigare färger så använder du istället det som finns i våran blomster fora. Testa lite och se hur det känns.Jag har hur mycket ideer som helst men det är svårt när man inte vet hurdan människa det är man ska ge råd till. Det är egentligen bara fantasin som sätter gränser och hur pass vågat man vill ha det.
Hoppas mina tips inte gör det svårt för dig nu. Jag vet flera butiker som säljer fantastiskt fint kakel.
Det viktigaste av alt är att man ska njuta av att sitta i köket för det är husets hjärta.
Kauko
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.