2 268 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
köksfläkt
Vi bygger nytt kök i sommarstugan. Nån som vet hur man gör med "utblåset" från köksfläkten? Ska man dra ett rör eller en slang från fläkten genom taket? Det framgår inte av installationsanvisningen, där står bara hur man fäster fläkten i fläktskåpet...
Måste det dras genom taket, eller kan man gå ut genom en vägg?
Måste det dras genom taket, eller kan man gå ut genom en vägg?
Moderator
· Stockholm
· 57 799 inlägg
Det där är inte helt okomplicerat. Själv är jag ingen expert. Men det du måste tänka på är dels brandisolering, dels kondens. Exakt vilka regler som gäller i ditt område måste du kontrollera med den lokala sotaren (beror på brandkårens utryckningstid till din address). Men normalt är att man måste kunna ha en brand inne i röret i 15min utan att den sprider sig till andra byggnadsdelar utanför röret.
Det anses att man uppnår detta genom att isolera röret med 30 mm mineralull (glasull duger inte), finns speciella brandskyddsmattor för ändamålet. Finns alternativa utföranden. Där röret mynnar så gäller liknande regler, det får mynna genom vägg men måste då sticka ut en viss sträcka om väggen är brännbar, och det skall vara ett visst avstånd till ev takustick ovanför. Tänk även på att själva genomföringen genom väggpanel eller tak (råspont) skall klara brandisoleringskravet.
Kondens isoleringen handlar om att dels isolera röret så att du inte får kondens inne i röret, då kan i värsta fall kondensvatten rinna tillbaka ner i fläkten. Men även tt förhindra att du får kondens på utsidan av röret (om det kommer in kall luft i röret utifrån).
Det anses att man uppnår detta genom att isolera röret med 30 mm mineralull (glasull duger inte), finns speciella brandskyddsmattor för ändamålet. Finns alternativa utföranden. Där röret mynnar så gäller liknande regler, det får mynna genom vägg men måste då sticka ut en viss sträcka om väggen är brännbar, och det skall vara ett visst avstånd till ev takustick ovanför. Tänk även på att själva genomföringen genom väggpanel eller tak (råspont) skall klara brandisoleringskravet.
Kondens isoleringen handlar om att dels isolera röret så att du inte får kondens inne i röret, då kan i värsta fall kondensvatten rinna tillbaka ner i fläkten. Men även tt förhindra att du får kondens på utsidan av röret (om det kommer in kall luft i röret utifrån).
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
En annan sak att tänka på är sotningen. Finns det kraftiga krökar i ventilationsröret behöver du kanske sätta in sotningsluckor så att sotaren kan komma åt hela röret med sin viska.
Det bästa är att prata med sotaren och fråga hur han vill ha det, eller anlita någon lokal ventilationsfirma som kan hjälpa dig.
Som du kanske förstår så är jag ingen expert heller...
Det bästa är att prata med sotaren och fråga hur han vill ha det, eller anlita någon lokal ventilationsfirma som kan hjälpa dig.
Som du kanske förstår så är jag ingen expert heller...
Ojdå. Det här var visst avsevärt mer komplicerat än vad jag trodde. Hade mest tänkt på att det var vattenånga som skulle ventileras ut. Brandrisk och sotning ställer till en del problem. Där ser man. Får kolla med fackhandeln, det kanske finns färdiga installationpaket att köpa? Lokala ventilationsfirma får bli sista utvägen.
Moderator
· Stockholm
· 57 799 inlägg
Vad du än väljer så bör du prata med sotaren. Sotarna har lite olika sätt att tolka reglerna, så ett paket som är OK i ett sotningsdistrikt är inte alls OK i ett annat. Och Sotaren har (åtminstonde till nyligen) haft rätt att mot vite tvinga fram ombyggnad så att man följer regelverket, och deras beslut går inte att överklaga. Till nyligen så var också den här typen av installationer besiktningspliktiga (tror i alla fall att det inte behövs längre).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden