Det har nämts i andra trådar i detta forum men är väl värt att tänka på.

Eldragning. Du var lite inne på det själv, det kostar så lite att förbereda för framtida behov och dra några rör extra, kanske förbereda för eventuella framtida installationer. Jag drar Ethernet/telefon-kablar, lägger in högtalar-kabel för mini-stereon i mitt kök. Vill man nån gång ha en TV där kan man ju fundera på antennkabel också.
Förbered för extra matningar till köket, kör man all energislukande små-el (kaffebryggare, vattenkokare, våffeljärn, brödrost etc.) på en gång så krävs det ganska många kW.

Uttag. Glöm inte att ha ett uttag för dammsugaren, så du slipper dra sladden över bänkskivor eller från angränsande rum. Glöm inte uttag för ljusstakar och julstjärnor - kanske på en egen timerstyrd grupp. Man kan inte få för många apparatuttag, bara för många förlängningssladdar :)

Belysning. Försök förbereda eldragningen så att den blir så flexibel som möjligt, så att man i efterhand kan koppla om dimrar, tak/bänk belysning, spottar etc. Det som på pappret verkade vara så bra och genomtänkt kanske inte alls stämmer sedan.

Glöm inte avlastningsyta (bänkskiva) vid micro och kyl/frys. Skall man springa mellan matplatsen och kylskåpet med 40 burkar smörgåsmat, eller rada upp mat som skall tinas/beredas i micron är det bra att ha lite avställningsyta.
Står micron på bänken och har en lucka på fronten så förlorar man användbart bänkutrymme framför den, därför kan det vara en bra ide att ha micron i ett väggskåp, t.ex. inbyggd. Eller i en nisch i väggen som jag såg någon hade gjort....

Det var väl det jag kunde komma på. Hoppas det hjälper dig då du skall planera - Lycka till!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.