Kök
catig: Tack för alla svar och jättefina bilder på vita kök. Har bestämt oss för vitt ev högblankt med rostfria vitvaror svart granitbänk och ekbänk över som en bardel som är lite upphöjt så man kan ha barstolar på den sidan. Har ej bestämt om vi ska ha ekgolv eller högblankt klinker i ev ljusgrått som matchar det rostfria. Vad tycker ni? MVH Cina!
Dette: Hallå! Kollar själv på Siemens. Vad har du för priser på apparaterna? /Dette
Wintermute: Titta på www.smarthem.se. De säljer produkter från BeslagDesign, bla rostfria stödbenet 4061 som finns i en 150mm variant. Benet är ställbart vilket är bra om du ska ha det på ett sluttande underlag. // WM
RenoVera: Googla på Lita bänkskivor. Ringde själv till mitt lokala sågverk och kollade vad en sådan skiva skulle kosta. Bänkskiva i Ek, 30x610x3050 mm. Pris runt 1400kr. Finns även i andra träslag, 40mm tjock, 900mm djup samt även på löpmeter. Har klämt och känt på kvalitén och det finns absolut inget att klaga på. Kommer själv att inhandla ett par sådana. // Fia
Con: Vi köpte kallraskyddet från ett vanligt ställe som sålde ventialationsmaterial till byggare. Det jag vet är att det nya har en kraftigare fjäder och lite kraftigare plåtmaterial.
Chefen_Alabama: Har precis monterat ett kvik-kök som blev billigare, snyggare (subjektivt iof) och snabbare monterat (enl inlånad snickare) än IKEA. Hade snickaren på besök och han skrattade gott åt att det var socklar och inte ben men när det var klart så var han klart imponerad...
morsan: En tidigare tråd http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted6/8#8 Gör som kaifas gjorde, kolla upp ;)
fridde: Hej, Är det någon som har en bänkskiva av något s.k. solid surface material. Tänker på t.ex Corian, amfigranit etc? Bra/dåligt, priser?
Henriettae: Jag tycker också det beror på hur husets stil i övrigt är. Vårt hus är ett trähus från 30-talet, och där har vi valt ramluckor. Tycker släta är fina också, men de passar inte i _vårt_ kök. Ananrs tycker jag båda är fina, så jag är nog inte till så mycket hjälp. ;)
yonna: Jag har en LG Intellowave som är 300 mm djup. Jag tror 10 mm är knappt för luftcirkulationen bakom - i så fall får man nog skjuta fram den något. Det finns nog mindre ugnar men problemet blir då att man inte kan sätta en tallrik på den roterande plattan. Jag får precis plats med ett vanligt köksfat. Mitt innermått är ca 250 mm. Det bör vara rejäl luft runt hela micro som inte är
Hemmakatten: Hyr en stuga och har då använt Ikeas helintegrerade diskmaskin o helintegrerade kyl/frys i ett halvår. Vitvarorna är ca 3 år gamla. Diskmaskinen är dålig. Den käns plastig, korgarna vinglar och är rankiga, det är svårt att ställa glas och tallrikar utan att de ramlar. Dessutom är diskresultatet inte bra. Många saker måste diskas om för att bli rena. Kyl/frysen är bättre. Hyllor
Murare_i_15: Hej Ståt luckan är borta nu från våra tankar verka vara mycket problem med den, har kollat på dom massiva luckorna istället nu. Vi vill ha en ljus lucka för att köket inte ska bli för mörkt. Muraren ;) [citat]
thomas33: Inga problem, foga om där det blev för lite och ha lite extra fogmassa när du tagit bort överflödet med svampen för att ev återfylla nya missar.
Wintermute: Finns det inget färdigt så får man bygga själv! Kapa ned en överskåpsstomme till ca 26 cm höjd. Använd sedan en lådfront som lucka, lämpligen den mindre av de större lådfronterna i 3-låds combon. Montera sedan lådfronten med klaffgångjärn så att den öppnas uppåt. Klart! Nu kan du få in en kyl/frys på upp till 185 cm... // WM
Ms_Smirk: Slog upp i Zambokatalogen: Klaffgångjärn 126 kr.
M@ZE: Jo jag såg dom, men dom är bara färgade för att likna nån aluminium färg.
JonasR: Hej, Jag och min fru våndas mycket över träslaget i bänkskiva. Vi vill ha ett träslag med mörk karaktär (trötta på ek) men som inte har för mycket rött i sig (dvs körsbär, mahogny etc) faller bort. Valnöt älskar vi, men det blir nog inte denna av två skäl. Det är för dyrt och det är för dyrt. :-) Någon med erarenhet av Irokko eller Sukupira? Båda dessa verkar ha liheter
ttboy: Jag saknade också ett skåp men det skickades med expresspost till mig så jag hade det på tre dagar. Jag är grymt nöjd med deras kundservice.
apan: Köpte direkt från Maxel efter tips från en arkitektvän. Köpte en 3m skena, och kapade den till 2.5m 566:- | skenan + ändstycke + nätanslutning 333:- / spot dem säljer även 3-fas skenor där kan du koppla olika faser till olika dimmers, om du t.ex. skulle vilja koppla på en matbord/pendel-lampa, till skenan. /Martin
FlitigaLisa: Vi drog oxå våra sladdar inne i skåpet, visst man ser dem när man öppnar men bättre det än att ha dem utvändigt! /Lisa
elof: Troligen är samtliga kök på marknaden kompatibla med varandra. Detta grundar jag på att det finns standard för hur skåpsstommarna skall utformas. (storlekar, hålrader hyllor) Den enda av de större som jag vet "bryter" mot standarden är IKEA, ibland har de lite anorlunda mått och lösningar. Standard 32mm (pdf) http://www.woodweb.com/knowledge_base_images/ms/Process32_041204.pdf
Gustav1: 90 cm är standard och 140 cm underkant överskåp. Väljer du någon annan höjd så skall du ha 50 cm mellan bänkskivan och överskåpet.
Lidman: Nu har vi lämnat tillbaka skivorna och köpt nya på Beijer istället, hoppas att de är bättre. // Lidman
Ms_Smirk: [citat] Håller med. Men nu är det fullt på diskbänken :-/ Nästa diskbänk blir med diskmedel, tvål och handkräm ;D :D ::)