2 082 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Våtskydda i köket??
Då är det dags för att planera kaklingen. Har en diskusion där hemma med frugan. Hon tycker vi bör smeta på något som skyddar väggen mot fukt (bakom kaklet samt under bänkarna) men jag tycker (eller hävdar
) att det behöver man inte då vi inte kommer att duscha i köket. Ok, vem har rätt? Behöver man säkra mot fukten?
/Dette
/Dette
Vi fuktskyddade i vårt kök innan kaklet sattes. Jag vet inte om det behövs, men det var kakelsättaren som ville att vi skulle göra det och han har många års erfarenhet i branschen så jag valde att lita på honom.
Det känns skönt att veta att man har gjort det ordentligt och det gick jättesnabbt och var inte alls jobbigt...
Det känns skönt att veta att man har gjort det ordentligt och det gick jättesnabbt och var inte alls jobbigt...
Det vanligaste är väl att på nya gipsskivor använda primer som gör att fixen häftar bättre. Dessutom ger primern ett fuktskydd om än supertunt.
För egen del körde jag med våtrumstätning när jag byggde nytt kök på landet. Jag ville ha ett rejält skydd spec. runt vasken. Pengamässigt är det ingen stor sak och ett extramoment innan plattsättning kunde iaf jag leva med.
För egen del körde jag med våtrumstätning när jag byggde nytt kök på landet. Jag ville ha ett rejält skydd spec. runt vasken. Pengamässigt är det ingen stor sak och ett extramoment innan plattsättning kunde iaf jag leva med.
När vi rev ner den gamla kakeln i köket efter 25års användning vid diskbänken kunde vi inte se någon antydan till vattenskada någonstans. Kaklet satt på gipsskivan med vanlig kakelfix, fogning och ingen silikon i kanter eller hörnor.
Det bevisar att köket inte är något våtrum och inget extra skydd behövs där.
Det jag skulle göra om jag bytte skåpsinredningen, är att våtskydda under diskmaskin och vaskskåp. Idag har vi bara en lös skyddsplatta under diskmaskinen och den skyddar inte för läckage som kan följa ledningarna.
Det bevisar att köket inte är något våtrum och inget extra skydd behövs där.
Det jag skulle göra om jag bytte skåpsinredningen, är att våtskydda under diskmaskin och vaskskåp. Idag har vi bara en lös skyddsplatta under diskmaskinen och den skyddar inte för läckage som kan följa ledningarna.
Smaksak, men det behövs nog inte.
På gipsen (antar jag) kladdas det på en primer (lättflytande) som i sig är till för att fixet ska fästa bättre, men oxå som fuktskydd.
När väl kaklet är på plats var noga eller mycket noga tom med att siliokona alla ställen som behövs...OBS!!! åldersbeständigt silikon används !
..//N
På gipsen (antar jag) kladdas det på en primer (lättflytande) som i sig är till för att fixet ska fästa bättre, men oxå som fuktskydd.
När väl kaklet är på plats var noga eller mycket noga tom med att siliokona alla ställen som behövs...OBS!!! åldersbeständigt silikon används !
..//N
Klicka här för att svara