Gummigum skrev:
Vidare är det svårt att sätta på en gasplatta och läma den på med gas med de spärrar som finns på de moderna. På våran Smeg Bellini måste man vrida OCH trycka in samtidigt för att 'tända' (det är elektrisk tändning)så att komma åt ett vrede av misstag å sätta på gasen utan att det tänder- nix det går inte.
Finns det också en säkerhetsspärr i dom moderna gasspisar om det blir tvärtom? ... om en kraftig korsdrag släcker en liten gaslåga utan att man upptäcker det? Har bara erfarenheter av en enkel gammal gasspis .... det hände mej ibland .... men jag lever i alla fall ;).
Undrar bara hur dom moderna spisar fungerar :)
gaia
 
gaia skrev:
Finns det också en säkerhetsspärr i dom moderna gasspisar om det blir tvärtom? ... om en kraftig korsdrag släcker en liten gaslåga utan att man upptäcker det? Har bara erfarenheter av en enkel gammal gasspis .... det hände mej ibland .... men jag lever i alla fall ;).
Undrar bara hur dom moderna spisar fungerar  :)
gaia
Ja, det finns alltid en spärr. Den är termisk, sitter i lågan som en liten pinne och stryper gasflödet till noll några sekunder (5-10) efter att lågan slocknat. Därför måste man på moderna gasspisar tända genom att "hålla nere" vredet några sekunder innan den termiska ventilen håller sig öppen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.