Hej!

Håller på att bygga om köket, IKEA. På ritningen står inget om passbitar vid hörnet (där ett skåp med en häll skall stå), men när jag skulle beställa bänkskivan på den lokala trähandeln så sa de att jag måste ha passbitar på vardera sidan av detta bänkskåp, annars skulle jag inte kunna öpnna dörren...?

Det känns lite jobbigt att beställa bänkskivan nu, eftersom den riskerar att diffa på ngra cm?

Nån som vet något?

Det är ofta så att man måste ha passbitar där. Kan nog vara lite olika hur mycket som behövs beroende på hur gångjärnen fungerar. Det kan också vara bra att måtta med de handtag man tänker sig. Med rätt val av passbitar kan man undvika att handtagen slår ihop.

Rent allmänt så är det bäst att vänta med skivan tills stommarna står på plats. Det kan ofta visa sig att man inte har riktigt rät vinkel i hörnet. Det kan vara svårt att se innan stommarna sitter där. Räkna med att du kommer att behöva göra mallar av kartong eller masonit till bänkleverantören. Även om det verkar som du bara skall ha en rektangulär skiva.

Om du nu ska ha bänkskåpet i 45g vinkel, lägger du bara en 5cm passbit till höger och vänster om den stommen. Jag antar att ikea kör utanpåliggande lucka med 120g ggj?

PeterF skrev:
Om du nu ska ha bänkskåpet i 45g vinkel, lägger du bara en 5cm passbit till höger och vänster om den stommen.
En köksrådgivare på Ikea sade att detta är det enklaste sättet men att det blir snyggare med två passbitar i 45g vinkel på vardera sidan. D v s man tar upp 45g-vinkeln mellan passbitarna i st f mellan passbit och skåp, om ni förstår hur jag menar.

Tackar för svar!

Jag kommer att montera ihop skåpen och mall innan jag beställer skivan..

MVH

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.